Stora eller små sotskåpsluckor?
Postat: 09 jun 2025, 13:20
Ett utmärkande drag hos svenska, ryska och amerikanska ånglok var den relativt lilla sotskåpsluckan i kombination med en stybbtratt. Äldre svenska och tyska m fl ånglok hade stor sotskåpslucka och stybben rakades ur och över lokets framände.
I Sverige hamnade stybben vanligen i en vagn eller låda i en grav under loket. I Tyskland erfordrades att stybben för hand östes upp i en behållare.
Notabelt är att ryssarna moderniserade de tyska krigslok de övertog under och efter kriget med stybbtratt och rör samt en stor fastskruvad sotskåpsfront med en liten sotskåpslucka. Ävenså erhöll de loken vanligen skakroster och cirkulationsrör i eldstaden.
Mycket märkligt är att de krigslok östtyskarna, liksom andra öststater senare pådyvlades, vanligen, åtminstone i Östtyskland, berövades sin modernisering.




Föreställ er att raka ut stybb framåt genom en stor sotskåpslucka ut över lokets framdel och med åtföljande sopande och spolande, kanske med snö och kyla därtill.


I Sverige hamnade stybben vanligen i en vagn eller låda i en grav under loket. I Tyskland erfordrades att stybben för hand östes upp i en behållare.
Notabelt är att ryssarna moderniserade de tyska krigslok de övertog under och efter kriget med stybbtratt och rör samt en stor fastskruvad sotskåpsfront med en liten sotskåpslucka. Ävenså erhöll de loken vanligen skakroster och cirkulationsrör i eldstaden.
Mycket märkligt är att de krigslok östtyskarna, liksom andra öststater senare pådyvlades, vanligen, åtminstone i Östtyskland, berövades sin modernisering.




Föreställ er att raka ut stybb framåt genom en stor sotskåpslucka ut över lokets framdel och med åtföljande sopande och spolande, kanske med snö och kyla därtill.

