Sida 1 av 3
Avställning av Tb 850.
Postat: 14 jun 2025, 21:04
av Thomas Tell
Från skrivelser i tredje distriktet på museet i Kristianstad har jag antecknat följande.
Till Kgl Jvsty
Ang rep av Tb 850.
I enlighet med Kgl Jvsty skrivelse av den 3 november Mbr 706/26 har II D överlämnat Tb 850 till III D. Då loket befann sig i så dåligt tillstånd att det omedelbart måste avställas får Dfv hemställa att omedelbart får reparera detsamma enligt klass Aa. Pannan behöva ej repareras.
Loket erhöll kl II + rev i Göteborg 17/10-25-4/2-26 och har gått 52.000 km sedan kl IIIBb i september 1924.
Med anledning av beslut vid Distriktsbefälens möte att III D skulle erhålla ett B-lok mot det att ett Tab avställdes får Dfv meddela att Ta 850 som nu skulle kräva stor såväl pann- som maskinreparation kl IIAa avställes.
Malmö 4/12 1926
Re: Avställning av Tb 850.
Postat: 14 jun 2025, 21:50
av Anders Sandgren
Pannan som togs ur (1168, tillverkad av Ör 1912) rustades upp och lades i Tb/B5 860 som provtrycktes maj 1963 med dåligt resultat varefter loket och pannan slopades. Loket var reserv till provkörningen maj 1963.
Lok 850 överlevde till 1939.
Re: Tender från 850 bevarad som tjänstevagn / imakare?
Postat: 14 jun 2025, 22:08
av Conny Sernfalk
Tender (C 850 eller 612)? ombyggdes så småningom till Tjänstevagn (imakare). En annan uppgift uppger att lokets tender (850 eller 612 byggdes om till ogräsbekämpning 1937. Enl Str77 var C 612 då tillkopplad Tb 850 men annan källa uppger att 612 frånkopplades från Tb 850 redan 1920-1921. Går det att bringa reda kring korrekta uppgifter?
Imakarens uppgift är att skyffla in snö mellan rälerna. Tanken är att man ska ploga in snö från sidorna så att det blir möjligt att röja bort den från spårområdet med snöslunga. Under arbetet går imakaren sist i tåg med sidoplogarna utfällda.
Imakaren användes i mitten av 1970 talet som Qca 945 0152-0 och någon gång därefter bevarad av Järnvägsmuseet. Stod utomhus i Gävle Nynäs 2005-03-21.
Finns tendern / imakaren kvar hos Järnvägsmuseet? Eller har den skrotats / blivit såld? Och vilken ursprunglig identitet hade "imakaren" som tender? 612 eller 850? Likaså tenderidentiteten för tjänstevagnen som blev ogäsbekämpningsvagn (litt ogrä?)
Angående panna var Panna 910 nyligen ilagd när skrivelsen gjordes 1926. Loket tycks senare ha blivit reparerat och fanns t.ex. i Malmö 1933-08-16. 1935 bedömd som övertaligt och allmänt försliten. Uppställd utomhus i Alvesta. Loket slopades och skrotades 1939 i Vislanda.
Re: Avställning av Tb 850.
Postat: 16 jun 2025, 13:20
av Ulf Diehl
Enligt mina notat var det tender 850 som blev tillkopplad Tb 846 1932 och slopad med loket 371127 (som då stod i Falköping).Tendern hade dessförinnan (370309) avsatts för ombyggnad till ogräsbesprutningsvagn (medd 475/1937) men ändrat 380206 för ombyggnad till snöskrapa typ D för VD. Tendern C 612 för torvpulver slopades med loket Tb 850 391028. Snöskrapa D är kanske en imakare ?
Ulf Diehl
Re: Avställning av Tb 850.
Postat: 16 jun 2025, 15:04
av Anders Sandgren
Tender C 612 var nog aldrig torvpulvertender. Tb 850 hade under torvpulvertiden tender C 746 för att få C 612 därefter. Det verkar vara något års eftersläpning på bokföringen om Tb 850 som TP-lok.
Tender 850 tillkopplades Ta 755 när den bortkopplatrs från 850 för att under 1932 kopplas till Tb 846. Sedan ogräsbesprutningsaggregat vilket tydligen blev imakare istället.
Tender C 612 står efter 850's slopning 1939 avställd och säljs under 1942. Min gissning är att den säljs till VR då bara 18 av Ta/Tb-loken har tendrar, Tb 852 och 898 har berövats sina tendrar (852 resp 887), dessa går med E2 1144 resp B 1321. Överflyttning av 898's tender sker så sent som 1942. Tillsammans med försäljningen av de 18 tendrar som är tillkopplade till de inblandade Ta/Tb-loken säljs ytterligare fem tendrar, 612, 856, 857, 891 och 896. Av dessa säljs 856 till BJ och 857 och 896 till SWB och återkommer senare från dessa bolag. 612 och 891 återkommer inte och är antagligen de två tendrar som säljs till VR. En sak som dock inte stämmer är att tender C 930 tydligen säljs till SWB, då saknas ytterligare en tender till VR. Det verkar saknas en tender i listan, det är 18 aktiva tendrar och fem slopade som säljs, men summan anges till 24. En saknas. Vilken?
Eller har någon bättre uppgifter på vilka tendrar som säljs till VR? Kanske även vilken identitet de fick där.
Panna till Tb 930 har jag inte lyckats finna. Tb 895 bytte panna så sent som mars-1942. Var det månne pannan som togs ur Tb 895 (Tb 900) som hamnade i lok 930?
Re: Avställning av Tb 850.
Postat: 16 jun 2025, 17:52
av Conny Sernfalk
Tack Ulf och Anders!
Rättelse från mitt inlägg: C 612 tillkopplades 1920/21 när Tb 850 återbyggdes från torvpulvereldning till kol. Frånkoppling 1920/1921 avser C 746 . Ej 612. Felskrivning från min sida.
Imakare erhöll initialt littera D tillsammans med dess föregångare som tycks varit antingen snö- eller isskrapor. Därför god gissning att Ulfs uppgifter om isskrapa avser imakare (f.d tender C 850) och där beställningen ändrades 1938 från ogräsbesprutningsvagn till imakare. Finns även flera källor som anger att Järnvägsmuseets Imakare blev ombyggd från tender C 850.
Järnvägsmuseet har lagt ut en bild på Imakaren från Gävle Nynäs 2020, så den fanns iaf kvar då. Ytterligare en Imakare är bevarad av Norrbottens Järnvägsmuseum och står (eller stod?) skyddad inomhus i Karlsvik. Oklart om vilken tender som använts för för denna Imakare.
För framtiden vore det trevligt att iaf en imakare bevaras och gärna visas ihop med någon bevarad snöslunga.
Enligt Mbr beordrades en besiktning av ett antal Ta/Tb lok 1942-01-15 och inför försäljning till Finland. Lok 852, 860 (som ej blev sålt till Finland) , 898 och 930 saknade då tendrar. Att tender C 930 såldes till SWB 1942 betyder inte att tendern varit tillkopplad fram till försäljningen. Vilka tendrar som såldes till Finland och tillkopplades till dessa tre lok är fortfarande oklart.
Lustigt att en ångloks hytt finns bevarad från Hr3 / Ta / Tb lok i de Finländska skogarna. Åtminstånde kvar för några år sedan
Re: Avställning av Tb 850.
Postat: 16 jun 2025, 18:59
av Martin Långström
Conny Sernfalk skrev: ↑16 jun 2025, 17:52
Järnvägsmuseet har lagt ut en bild på Imakaren från Gävle Nynäs 2020, så den fanns iaf kvar då. Ytterligare en Imakare är bevarad av Norrbottens Järnvägsmuseum och står (eller stod?) skyddad inomhus i Karlsvik. Oklart om vilken tender som använts för för denna Imakare.
För framtiden vore det trevligt att iaf en imakare bevaras och gärna visas ihop med någon bevarad snöslunga.
Den imakare som finns hos Malmbanans Vänner och visas vid Norrbottens Järnvägsmuseum heter D-9 och är inte ombyggd från något annat fordon, utan är byggd helt från grunden som en imakare.
Den imakare som Järnvägsmuseet i Gävle har, som är en ombyggd tender, finns ännu kvar i Gävle.
Re: Avställning av Tb 850.
Postat: 16 jun 2025, 20:48
av Anders Jansson
Tender 612 såldes 27/5 1942 tillsammans med lok 898.
Re: Avställning av Tb 850.
Postat: 17 jun 2025, 07:28
av Anders Sandgren
Tack.
Har du notering på de övriga? Om man antar att de tendrar som var fanns med i listan stämmer (vilket inte behöver vara sant) så är det fortfarande oklart med vilka tendrar som Tb 852 och 930 såldes med. Ena tendern borde vara C 891.
Finns det noteringar om vilka pannor som såldes med? Det verkar saknas uppgift vilken panna som följde med Tb 930 och det kan ju ha ingått någon reservpanna också. Med tanke på hur få Ta/Tb-lok som återstod så kunde någon reservpanna ha sålts med. Tb 862 med panna 907 men utan tender säljs ju 1948 som reservdelsobjekt.
Re: Avställning av Tb 850.
Postat: 17 jun 2025, 09:18
av Micke Carlsson
Apropå lok Ta 755 som nämns ovan, tendern finns kvar ännu, i Nynäsgård.