Utsättning af varningssignaler, slopning av vissa constanta sådana
Postat: 26 jun 2025, 08:53
Circulair Ordres
Med anledning af ständigt förnyande rapporter från Locomotivförare och Conductörer om ojemnheter på banan, samt det ögonskenligt mehnliga inflytande som dessa ojemnheter utöfva på rörliga materielen, serdeles nu då banan tillika är hårdt tillfrusen, och hvarigenom de, genom ojemnheterne vid hasdig fart, uppkommande stötarne å Locomotiver och Wagnar bli än skadligare, så får jag ytterligare fästa Herrarnas uppmärksamhet på nödvändigheten att, i enlighet med mine ordres af den 28de Februari, utsätta varnings-signaler framföre alla sådane ojemna ställen å banan der större hastighet än 2 mil i timmen är för bantågen medgifven.
Deremot anser jag: att åtskillige nu begagnade Constanta varsamhets-signaler såsom vid Bratenäsberget*, ofvan Foglaviksbanken der redan anbringade permanente varningstaflor i alla fall förbjuda en hastigare fart än 2 mil i timmen samt vid Banvakten No 33 ofvan Lagmansholms station, under dager kunna borttagas. Wid alla Broar och spårvexlar böra dock varsamhets signalerna fortfarande bibehållas – äfvenom det torde vara nyttigt att under mörker äfvenledes bibehålla grönt sken å förstnämnde ställen, såsom igenkänningstecken. Såsom ett tillägg till förut åberopade Ordres af den 28de Februari får jag föreskrifva, att der locala omständigheter ej tillåta Banvaktare, att posta i inre sidan af en Curva så bör han antingen visa signal sedan tåget passerat, i inre sidan af Curvan, eller på annat ställe derifrån han från Locomotivet är synlig.
Göteborg å Jernvägsbyrån den 7 mars 1860
C.E. Norström
*) Med Bratenäsberget avses troligen Bråtnäsudden mellan Jonsered och Lerum där järnvägen var dragen runt berget genom en kurva med mycket snäv radie. Sedan 1914 går järnvägen här i tunnel genom berget.
Med anledning af ständigt förnyande rapporter från Locomotivförare och Conductörer om ojemnheter på banan, samt det ögonskenligt mehnliga inflytande som dessa ojemnheter utöfva på rörliga materielen, serdeles nu då banan tillika är hårdt tillfrusen, och hvarigenom de, genom ojemnheterne vid hasdig fart, uppkommande stötarne å Locomotiver och Wagnar bli än skadligare, så får jag ytterligare fästa Herrarnas uppmärksamhet på nödvändigheten att, i enlighet med mine ordres af den 28de Februari, utsätta varnings-signaler framföre alla sådane ojemna ställen å banan der större hastighet än 2 mil i timmen är för bantågen medgifven.
Deremot anser jag: att åtskillige nu begagnade Constanta varsamhets-signaler såsom vid Bratenäsberget*, ofvan Foglaviksbanken der redan anbringade permanente varningstaflor i alla fall förbjuda en hastigare fart än 2 mil i timmen samt vid Banvakten No 33 ofvan Lagmansholms station, under dager kunna borttagas. Wid alla Broar och spårvexlar böra dock varsamhets signalerna fortfarande bibehållas – äfvenom det torde vara nyttigt att under mörker äfvenledes bibehålla grönt sken å förstnämnde ställen, såsom igenkänningstecken. Såsom ett tillägg till förut åberopade Ordres af den 28de Februari får jag föreskrifva, att der locala omständigheter ej tillåta Banvaktare, att posta i inre sidan af en Curva så bör han antingen visa signal sedan tåget passerat, i inre sidan af Curvan, eller på annat ställe derifrån han från Locomotivet är synlig.
Göteborg å Jernvägsbyrån den 7 mars 1860
C.E. Norström
*) Med Bratenäsberget avses troligen Bråtnäsudden mellan Jonsered och Lerum där järnvägen var dragen runt berget genom en kurva med mycket snäv radie. Sedan 1914 går järnvägen här i tunnel genom berget.