Hinderpålar införs
Postat: 26 jun 2025, 16:10
Circulair Ordres
Sedan det visat sig nödvändigt att vid afvikningsspår utsätta något märke som utvisar huru nära Korsplåten en Jernvägsvagn kan stå på ena spåret utan att förhindra passagen, på det andra, så får jag föreskrifva: att vid alla afvikningsspår, vare sig på stationer eller, i öfrigt på Jernvägslinien, skola så fort ske kan nedsättas små Stolpar midt emellan banspåreen, der desamma vid afvikningar äro åtskilde (11) fot från midt till midt af banspåren. Stolparne böra vara af fyrslaget virke, 4 tum tjocka å hvardera sidan, 4 fot långa, deraf 2 fot nedsättas i marken, samt bestrukne med röd färg, se vidare närstående linien.
Göteborg å Jernvägsbyrån den 1 november 1860
C.E. Norström
Anm: De små notiser jag roar mig med att lägga in här är utskrifter från bilder jag tagit av handlingar i en pärm på Järnvägsmuseet för länge sedan. Runt 1860 skrevs nog alla handlingar för hand och eftersom de i pärmen är maskinskrivna bör det vara fråga om avskrifter av handskrivna original. Det förekommer rimligen feltolkningar eller felaktiga avskrifter, som jag i uppenbara fall försökt att rätta till, men många gånger finns en osäkerhet kvar. Vad menas t.ex. med de fyra sista orden i texten ovan? Här har jag tagit mig friheten att byta ut -sporr mot -spår och fyslaget virke mot fyrslaget.
Handlingarna är utfärdade i järnvägsbyrån för Westra stambanan från Göteborg, men det fanns ju samtidigt även förvaltningar för Westra stambanan från Stockholm, Södra stambanan från Malmö och Södra stambanan från Falköping, de fyra begrepp som skulle användas till dess de olika delarna kopplades ihop. Vissa "ordres" var uppenbarligen utfärdade av chefen för Statens Järnvägsbyggnader resp. Statens Järnvägsbyggnader som väl fram till 1862 var en och samma person, Nils Ericson. De bör väl ha gällt inom alla de fyra "distrikten", men i övrigt kan förstås problem ha lösts på olika sätt inom de olika förvaltningarna.
Sedan det visat sig nödvändigt att vid afvikningsspår utsätta något märke som utvisar huru nära Korsplåten en Jernvägsvagn kan stå på ena spåret utan att förhindra passagen, på det andra, så får jag föreskrifva: att vid alla afvikningsspår, vare sig på stationer eller, i öfrigt på Jernvägslinien, skola så fort ske kan nedsättas små Stolpar midt emellan banspåreen, der desamma vid afvikningar äro åtskilde (11) fot från midt till midt af banspåren. Stolparne böra vara af fyrslaget virke, 4 tum tjocka å hvardera sidan, 4 fot långa, deraf 2 fot nedsättas i marken, samt bestrukne med röd färg, se vidare närstående linien.
Göteborg å Jernvägsbyrån den 1 november 1860
C.E. Norström
Anm: De små notiser jag roar mig med att lägga in här är utskrifter från bilder jag tagit av handlingar i en pärm på Järnvägsmuseet för länge sedan. Runt 1860 skrevs nog alla handlingar för hand och eftersom de i pärmen är maskinskrivna bör det vara fråga om avskrifter av handskrivna original. Det förekommer rimligen feltolkningar eller felaktiga avskrifter, som jag i uppenbara fall försökt att rätta till, men många gånger finns en osäkerhet kvar. Vad menas t.ex. med de fyra sista orden i texten ovan? Här har jag tagit mig friheten att byta ut -sporr mot -spår och fyslaget virke mot fyrslaget.
Handlingarna är utfärdade i järnvägsbyrån för Westra stambanan från Göteborg, men det fanns ju samtidigt även förvaltningar för Westra stambanan från Stockholm, Södra stambanan från Malmö och Södra stambanan från Falköping, de fyra begrepp som skulle användas till dess de olika delarna kopplades ihop. Vissa "ordres" var uppenbarligen utfärdade av chefen för Statens Järnvägsbyggnader resp. Statens Järnvägsbyggnader som väl fram till 1862 var en och samma person, Nils Ericson. De bör väl ha gällt inom alla de fyra "distrikten", men i övrigt kan förstås problem ha lösts på olika sätt inom de olika förvaltningarna.