Sida 1 av 1

Måttritningar för gamla tavlor

Postat: 03 jul 2025, 11:58
av anders_w
Har någon tillgång till måttritningar för gamla tavlor/märken?

Re: Måttritningar för gamla tavlor

Postat: 03 jul 2025, 15:54
av Peter Lidskog
Banläran 1915 har en del. Finns skannad på samlingsportalen.

Re: Måttritningar för gamla tavlor

Postat: 03 jul 2025, 20:40
av Gunnar Ekeving
SJF "Ritningar över signalmedel" från 1941 https://ekeving.se/hi/SJdok/SJF/314-19_1941-1946.pdf

Re: Måttritningar för gamla tavlor

Postat: 03 jul 2025, 22:33
av anders_w
Tackar och bpclar!

Re: Måttritningar för gamla tavlor

Postat: 05 jul 2025, 12:04
av JakobE
Fantastiskt - tack för den.

Sitter och bygger i modell med tema "runt 1960" och det där med försignalers utformning har skapat lite bryderier. 1941 års försignaler verkar finnas i tre huvudvarianter - ett sken med färgväxlare (antar att de alla är för gas), två sken med "signalformad skärm" och två sken med rund skärm.

Sidotågvägslyktan när den finns sitter 1.5 m under nedersta ljusöppningen.

Kikar man på 1953 års försignal ( https://ekeving.se/r/sit/Bbr/Bbr_C-7363.jpg ) är den mer i linje med vad jag minns från tidigare - sidotågvägslyktan sitter närmare.

I 1953 års upplaga finns även en 3-skens med sidotågvägslykta - https://ekeving.se/r/sit/Bbr/Bbr_C-7359.jpg . Hur såg signalbilderna ut på en sådan kantro ? Försignalering med två gröna blink för sidotågväg kom väl senare... ?

Sedan har vi den här varianten från SÄO 1947 (återigen stort tack till Gunnars guldgruva)
Fsi.jpg
Fsi.jpg (9.96 KiB) Visad 610 gånger
Vad är detta och vad menas egentligen med bildtexten ? Förekom försignalering "kör-vänta-stopp" med understa gröna blinkande ?

Re: Måttritningar för gamla tavlor

Postat: 05 jul 2025, 13:10
av anders_w
Treskens försignal med sidotågvägslykta hade ett grönt, ett vitt och ett rött sken. Den användes föra tt vakta en lastplats eller rörlig bro och visade rött sken när banan inte var farbar för tåg.

Re: Måttritningar för gamla tavlor

Postat: 05 jul 2025, 13:10
av anders_w
JakobE skrev: 05 jul 2025, 12:04 Fsi.jpg

Vad är detta och vad menas egentligen med bildtexten ? Förekom försignalering "kör-vänta-stopp" med understa gröna blinkande ?
Ja. De nedre skenen på figuren skall vara blinkande.

Re: Måttritningar för gamla tavlor

Postat: 05 jul 2025, 13:44
av JakobE
Hm - intressant. När ändrades "kör-vänta-stopp" på en 5-skens huvudsignal att ha lampa 3 blinkande, så som det är idag ?

Re: Måttritningar för gamla tavlor

Postat: 06 jul 2025, 00:18
av Ulf Pålsson
JakobE skrev: 05 jul 2025, 13:44 Hm - intressant. När ändrades "kör-vänta-stopp" på en 5-skens huvudsignal att ha lampa 3 blinkande, så som det är idag ?
Enligt vad jag har kommit fram till skedde ändringen successivt från 1950-talet. Då började man med blocksignaler som var "vanliga" huvudljussignaler, alltså med fler ljusöppningar än bara en med färgväxlare, som blocksignalerna på vänsterspår vid 1930- och 1940-talens linjeblockering hade. På dubbelspår, där blocksträckelängden var kortare än 2500 m, satte man inte upp fristående försignaler före en (mellan-)blocksignal, utan en sådan försignalerades i föregående blocksignal, som inte behövde fler än fyra ljusöppningar; grön, röd, grön, vit. Därmed kom signalbild 'grön och grön blink' att visas med den gröna blinken i position 3. Det ledde till att man även i 5-positioners infartssignaler började signalera 'grön och grön blink' på samma sätt.

Det finns dock uppgifter om att 'grön och grön blink' med gröna blinken från position 5 ändå höll sig kvar ända till början av 1980-talet, i alla fall i en av infartssignalerna i Sala, som då fick sitt gamla vevställverk utbytt mot det reläställverk av typ stlv 65 som fortfarande finns där.
/up

Re: Måttritningar för gamla tavlor

Postat: 06 jul 2025, 00:33
av Ulf Pålsson
JakobE skrev: 05 jul 2025, 12:04 - - -

I 1953 års upplaga finns även en 3-skens med sidotågvägslykta - https://ekeving.se/r/sit/Bbr/Bbr_C-7359.jpg . Hur såg signalbilderna ut på en sådan kantro ? Försignalering med två gröna blink för sidotågväg kom väl senare... ?

- - -
Fram till 1959 förekom det vid vissa platser att en försignal till en infartssignal kunde -- utöver "normal" försignalering -- visa också "stopp", med rött fast sken. Det kunde vara fallet om det mellan försignalen och infartssignalen fanns en vägskyddsanläggning med helbommar som måste skyddas, eller om det där fanns en växel vid en lastplats [nu: linjeplats].

En stoppsignal från en försignal var i sig inte försignalerad.

En försignal som kunde visa "stopp" saknade de vita fälten på bakgrundsskärmen, som alltså var helt svart.

Hela situationen med en signal som kallades 'försignal' men som också i viss mån uppträdde som 'huvudsignal' kan man tycka var ganska egendomlig, och signaltypen slopades alltså i samband med att säo/säok-1959 trädde i kraft.
/up