Sandträsks grusgrop
Postat: 08 jul 2025, 14:10
Sandträsks grusgrop finns inte medtagen i Järnvägsdata men har funnits i verkligheten. Tittar man på kartor och flygbilder ser man att det gått ett nästan två kilometer långt spår i västlig riktning från linjen 1,35 km söder om Sandträsks station(shus). Det lades ned senast på 1950-talet. Jag utgår från att detta var Sandträsks grusgrop.
Vad jag undrar över är hur ett sådant anslutande spår hanterades säkerhetsmässigt. Att det inte kunde integreras i Sandträsks station tar jag för givet, för det hade väl betytt att huvudsignalerna fått flyttas ut mer än en kilometer och vad det skulle innebära för tågföringen kan jag bara gissa (vet gör jag verkligen inte, okunnig som jag är om det det mesta som rör säkerhet och tågföring). Grusgropen verkar inte ha varit någon av de mera betydande (1919 uppges den ha en grustillgång om 70000 kbm) och man kan väl anta att växeln i linjen inte var ständigt inlagd. Men när den väl var inlagd och i bruk, hur löstes det då?
Vad jag undrar över är hur ett sådant anslutande spår hanterades säkerhetsmässigt. Att det inte kunde integreras i Sandträsks station tar jag för givet, för det hade väl betytt att huvudsignalerna fått flyttas ut mer än en kilometer och vad det skulle innebära för tågföringen kan jag bara gissa (vet gör jag verkligen inte, okunnig som jag är om det det mesta som rör säkerhet och tågföring). Grusgropen verkar inte ha varit någon av de mera betydande (1919 uppges den ha en grustillgång om 70000 kbm) och man kan väl anta att växeln i linjen inte var ständigt inlagd. Men när den väl var inlagd och i bruk, hur löstes det då?