Inkörning av tid.
Postat: 21 jul 2025, 22:10
Från skrivelser i tredje distriktet på museet i Kristianstad har jag antecknat följande.
På slutet här är mängder med förkortningar sm jag inte klarar just nu.
Till Maskiningenjören i linjetjänst Malmö Maskininspektören Hb samt stationsföreståndarna vid 8:de trafiksektionens stationer.
Ang inkörning av tid med försenat tåg.
I bränslebesparingssyfte har Kgl Jvsty meddelat följande direktiv angående inkörning av tid vid försenat tåg.
Vid försening av snälltåg och andra viktigare persontåg skall föraren enlighet med bestämmelser i Str 27 § 34 göra vad på honom beror för att åter vinna den förlorade tiden. Därest föreningen skulle föranleda ökad bränsleåtgång bör tidsinkörningen däremot i regel inte ifrågakomma. Beträffande sådana tåg som ha ingen eller ringa betydelse ur persontrafiksynpunkt, flertalet godståg, blandade tåg och en del mindre frekventerade persontåg med mindre tidsinkörning erfordras med hänsyn till övriga tåg, personal och lokturer eller dylikt.
Med anledning härav meddelas härmed uppgift å de tåg och stationer samt sträckor där tidsinkörning i allmänhet bör undvikas.
Halmstad-Kävlinge
Samtliga nedgående (undantaget tåg 41 o 43) å sträckan Båstad-Grevie samt all uppgående (undantag 42 o 44) å sträckan Förslövsholm-Grevie. Tågen 41,42,43 och 44 ha undantagits på grund av dessa tågs angelägna karaktär och viktiga förbindelser.
Dessutom tåg 801 och 355 Gnd-Vig, 1401, 1403 och 1415 Trönninge-Eslöv och Gnd-Vig 1395 1401 Billesholm-Bö 1396 Teckomatorp-Sal 1430 Teckomatorp-Sal Srn Fö La Vig Gnd Fa 2044 376 356 Teckomatorp Sal 1404 1402 Srn Fö La Vig Cnd Ea
356 802 La Vig
Hälsingborg F-Ängelholm alla uppåtgående Hälsingborg F-Gh samt 1403 Kattarp-Gh
Mölle-Åstorp 1409 Nyvång-Åstorp
Billesholm-Landskrona 1437 Billesholm-Eb Otp Vol 1438 Såg Vd Otp Ksa
Hälsingborg 2/6 1923
På slutet här är mängder med förkortningar sm jag inte klarar just nu.
Till Maskiningenjören i linjetjänst Malmö Maskininspektören Hb samt stationsföreståndarna vid 8:de trafiksektionens stationer.
Ang inkörning av tid med försenat tåg.
I bränslebesparingssyfte har Kgl Jvsty meddelat följande direktiv angående inkörning av tid vid försenat tåg.
Vid försening av snälltåg och andra viktigare persontåg skall föraren enlighet med bestämmelser i Str 27 § 34 göra vad på honom beror för att åter vinna den förlorade tiden. Därest föreningen skulle föranleda ökad bränsleåtgång bör tidsinkörningen däremot i regel inte ifrågakomma. Beträffande sådana tåg som ha ingen eller ringa betydelse ur persontrafiksynpunkt, flertalet godståg, blandade tåg och en del mindre frekventerade persontåg med mindre tidsinkörning erfordras med hänsyn till övriga tåg, personal och lokturer eller dylikt.
Med anledning härav meddelas härmed uppgift å de tåg och stationer samt sträckor där tidsinkörning i allmänhet bör undvikas.
Halmstad-Kävlinge
Samtliga nedgående (undantaget tåg 41 o 43) å sträckan Båstad-Grevie samt all uppgående (undantag 42 o 44) å sträckan Förslövsholm-Grevie. Tågen 41,42,43 och 44 ha undantagits på grund av dessa tågs angelägna karaktär och viktiga förbindelser.
Dessutom tåg 801 och 355 Gnd-Vig, 1401, 1403 och 1415 Trönninge-Eslöv och Gnd-Vig 1395 1401 Billesholm-Bö 1396 Teckomatorp-Sal 1430 Teckomatorp-Sal Srn Fö La Vig Gnd Fa 2044 376 356 Teckomatorp Sal 1404 1402 Srn Fö La Vig Cnd Ea
356 802 La Vig
Hälsingborg F-Ängelholm alla uppåtgående Hälsingborg F-Gh samt 1403 Kattarp-Gh
Mölle-Åstorp 1409 Nyvång-Åstorp
Billesholm-Landskrona 1437 Billesholm-Eb Otp Vol 1438 Såg Vd Otp Ksa
Hälsingborg 2/6 1923