Sida 1 av 1
Samlad fordonsförteckning över svenska museifordon?
Postat: 24 jul 2025, 10:06
av Micke Carlsson
Långt tillbaka i tiden vill jag minnas att det fanns utgivna listor över bevarade/föreningsägda järnvägsfordon, det var säkert Anders Svensson som gav ut genom Järnvägsinfo-förlaget, eller kanske genom JHRF? Ett litet, förmodligen brunt, A5-häfte med lok och vagnar i listor uppdelat efter ägare/förening. Jag minns inte att museibanemateriel var med i denna lista, men kanske att det fanns "en annan lista" för uppgiften var också tillgänglig i min minnesbild. Detta måste vara slutet 80-tal eller kanske tidigt 90-tal.
Idag verkar det betydligt svårare att hitta liknande listor, man kan bena ut en del från föreningars respektive hemsidor men dessa är inte alltid kompletta. Alla fordon är inte registrerade i Transportstyrelsens fordonsregister och dessa uppgifter är hur som helst inte tillgängliga för "vem som helst".
Känner någon till förekomsten av en mer eller mindre komplett fordonsförteckning över bevarade/föreningsägda/"annan ägare av musealt fordon" järnvägsfordon som finns tillgänglig idag?
Re: Samlad fordonsförteckning över svenska museifordon?
Postat: 24 jul 2025, 10:26
av Granis
”JärnvägsInfoförlaget” gav väl ut dessa på 90-talet, uppdelade på normal- respektive smalspår. Omfattande fordon från såväl museibanor, utfärdsföreningar som statiska museer (+ uppställda ”park/ monumentlok”?). Men det kan nog Anders S redogöra för själv.
Idag måste väl föreningarna/ banorna ha såna listor att kunna redovisa uppgifter till TS när dessa ”hälsar på” eller undrar i övrigt vad gäller underhålls och felsökningsåtgärder. Även om de inte ”automatiskt och regelbundet” måste skickas till TS. Eller? Det behöver väl museibanorna göra i varje fall? Men dessa behöver i varje fall inte märka fordonen efter TS ”nomenklatur”…
Flera (många, de flesta?) föreningar/ banor har väl fordonslistor på sina hemsidor, men dessa uppdateras nog inte alltid. Vilket f ö kan gälla hela hemsidan, nu när ”sociala medier” tagit över i varje fall nyhetsuppdateringen; ”senaste nytt” o s v.
/ L G
Re: Samlad fordonsförteckning över svenska museifordon?
Postat: 24 jul 2025, 12:37
av Granis
Sedan är det väl det där med efterfrågan. Kopplat till jobb då: Tjata på alla om uppgifter, se till att de uppdateras och hur detta ska ske, f f a om man tänker sig en analog produkt. Dessutom kan man undra om alla föreningar har full koll själva på alla sina ”renoveringsobjekt”? Och vilka av dessa som är bortom all räddning* och kanske inte behöver/ ska finnas medtagna på nån lista?
Det sistnämnda -om man ska sticka fram hakan- med beaktande på ev kommentarer, såväl inom som utom föreningen, om ”.. varför gör ni inget åt den fullständigt unika femaxliga vagnen XYJ BCFo 23!!?”. Detta trots att densamma byggts om x antal gånger genom åren varför endast en del av underredet är från det utförandet. Varpå Någon kräver såväl att chefen för SMTM/ Järnvägsmuseum som Riksantikvarien avgår ”för att de inte agerat”.
Mähum. Denne någon skulle ju kunna vara jag…
Nåja. Anders S skulle nog kunna klarlägga mycket här. Såväl hur det var som varför. Och hur det skulle kunna bli.
/ L G
*= Jo, det finns en sådan om man ska vara realistisk i förhållande till ekonomiska, personella och driftsmässiga resurser f f a om man samtidigt ska driva en museibana där underhåll av trafikfordon + renoveringar av ”nya” fordon som bäst behövs i trafiken måste prioriteras.
Re: Samlad fordonsförteckning över svenska museifordon?
Postat: 24 jul 2025, 15:15
av Micke Carlsson
Så var det nog ja, bevarade normal- resp smalspåriga fordon. På smalspåret har nog inte jättemycket ändrats sedan 90-talet men på normalspåret har en hel del försvunnit så väl som tillkommit så där är det inte så lätt att veta vad som hänt.
Föreningarna har med all säkerhet någon form av fordonsförteckning men den behöver ju bara innehålla "fordon i trafik" d v s med EVN-nummer och jag som "informationssökare" är i detta fall lika intresserad av fordon som är "inte alls i trafik" som t ex vagnskorgar och bortglömda skrothögar. Visserligen är sådana fordon ibland mer drömmar än i fast form, men det finns ett aktivt bevarande som en vagnskorg som inget händer med, eller ett passivt bevarande i form av att "har inte orkat skrota än". I bägge fallen finns i alla fall en fordonsidentitet att kunna sätta i en lista, så länge fordonet ifråga inte gått in i den kvantfysiska världen.
Efterfrågan, tja, det är inte omöjligt att det finns någon som vill ha en SLM för museifordon vid det här laget och den skulle inte behöva uppdateras jätteofta i alla fall, så stor är inte omsättningen och de flesta förändringar kan nog göras med pennstreck, inte mycket nytt tillkommer, något kanske byter ägare, annat skrotas.
Det är modernt nu att vilja se fler avgångar på järnvägen så du kanske är något på spåren där.
Re: Samlad fordonsförteckning över svenska museifordon?
Postat: 24 jul 2025, 16:16
av Conny Sernfalk
Nyttan med en samlad fordonförteckning är i mitt tycke begränsad. Redan då (när den gavs ut för ca 35 år sedan) innehöll förteckningen många felaktigheter och ofullständiga uppgifter vilket sannolikt berodde på svårigheter i insamlandet från fordonsägare samt ständiga förändringar som gjorde förteckningen snabbt inaktuell.
Generellt kan sägas att särskilt föreningarna (särskilt utanför museibanorna) då fortfarande var i uppbyggnads- och insamlings skede med nyanskaffningar och nyinköp. Idag är det tvärtom med avyttringar och skrotning alternativt låta de minst värdefulla vagnarna långtidsförvaras i mer eller mindre otillgänglig skog mark eller enklare inomhusförvaringar och som aldrig visas offentligt. Det senare finns även på några museibanor.
När listorna gavs ut fyllde dom främst en funktion med enda sättet att få info om bevarade museifordon. Internet var i sin barndom och web sidor saknades för att söka information. likaså websidor som t.ex. detta forum.
En viss nytta för en liten grupp "nördar" som jag själv vore om föreningarna rapporterade när skrotningar / försäljningar genomförts. Men vi är nog en väldigt liten grupp som skulle uppskatta och söka sådant.
Ingår möjligen individer som Granis nämner och som vurmar speciellt för sin ovanliga och / eller oprioriterade vagn. Har själv insett att det finns många intressanta fordon som sannolikt kommer att skrotas eller säljas till privatpersoner (med osäker framtid) dom närmaste årtiondena. Oavsett tyckande är det upp till ägare att göra något sålunda och nödvändiga prioriteringar.
Jag förstår även att föreningar istället för långa fordonslistor prioriterar att informera på främst sociala medier om positiva händelser (upprustningar och revisioner m.m), där mer eller mindre intresserad allmänhet ger positiv feedback och därmed blir motiverade att återkomma som passagerare.
Vad är ett museifordon? Äldre vagnar utan museiändamål hos ägare och som ibland är både otillgängliga och ägarlösa och även där tidigare ägare avlidit?
Fordon som ägs av kommersiella aktörer t.ex. DVVJ eller är vandrarhem?
Äldre privatägda fordon som står på ägarens tomt eller mark utan något musealt syfte? Numer har marknaden med sådana privatpersoner blivit större jämfört med museiföreningar när någon förening försökt att sälja t.ex. något ånglok. Logiskt när föreningarna på trafikverkets spår sedan lång tid snarare gallrar / skrotar eller säljer ut fordon man redan har och i vissa fall har mycket begränsad verksamhet att överhuvudtaget underhålla fordon.
Efter utsvävningen åter till Mickes fråga. Jag brukar söka info om ett specifikt fordon genom:
1 Söka på ägarens web sida (om sådan finns).
2 Söka på föreningens sidor på sociala medier främst Facebook
3 Söka på detta forum både nuvarande och äldre forum sidor.
4 Söka allmänt genom Google.
5 Skicka iväg ett meddelande / mail till ägare.
Jag förmodar att Ts listor är sekretessbelagda för privatpersoner? Eller?
Oftast har det skrivits någonting på webben även om det kan vara svårt att få fram färska uppgifter på särskilt mindre prioriterade (gods)vagnar.
Re: Samlad fordonsförteckning över svenska museifordon?
Postat: 26 jul 2025, 23:21
av Anders Svensson
Sitter nu på ett museitåg på väg från Skäret och körning för Opera på Skäret i en vagn som inte är så särskilt museal men bra att ha - en barvagn... Bevarade Järnvägsfordon (med föregångare) gav jag ut under min första JHRF-aktiva tid till 1994 - sedan gick JHRF och jag skilda vägar och jag startade min enskilda firma JärnvägsInfo-Förlaget. Överenskommelsen mellan JHRF och JInF var att JHRF skulle behålla fordonsskriften och integrera den med det då startade bevarandeplansarbetet och jag skulle fortsätta med häftena om föreningar/företag m m respektive böcker m m. Jag gav ut skriften Järnvägsadresser en gång genom JInF, men det blev ingen hit ekonomiskt och JHRF kom inte i mål med bevarandeplansarbetet som i stället slutfördes av JVM. Nu har jag inga ambitioner att ta upp arbetet med Bevarade Järnvägsfordon igen, men Peter Berggren har haft liknande idéer, rätt så ambitiösa, men jag vet inte vad som blivit av det. //Anders, JInF (och JHRF)
Re: Samlad fordonsförteckning över svenska museifordon?
Postat: 27 jul 2025, 09:10
av Konduktören
Visst vore det trevligt för entusiaster om det fanns listor men jag håller med Conny. Jag vet av egen erfarenhet att listor snabbt kan bli inaktuella, speciellt när affärer mellan olika föreningar sker titt som tätt samt skrotas. Skulle man ha samlat in information från den förening jag är med för 11 månader sedan i så skulle den inte stämma längre. Samma sak gäller om man skulle samlat information nu, den skulle vara felaktig om bara några månader eller år. Vill man ta reda på vilka fordon si och så föreningar har så får man följa Anders lista. En annan tanke är vem eller vilka ska realisera detta rent praktiskt? Vilka föreningar vill eller orkar bidra med information om vart enda fordon man äger?
Re: Samlad fordonsförteckning över svenska museifordon?
Postat: 27 jul 2025, 13:04
av Micke Carlsson
Bara för formens skull, ursprungsfrågan var om dessa data finns tillgängliga idag på ett ställe, vilket det verkar som att de inte gör.
Tråden har dragit iväg i att fundera över om det "borde" finnas, vilket är något annat och där finns det tydligen många som är tveksamma till det.
Mindre intressant, men inte ointressant är "vem som äger vad", mest intressant är tänkbart "vad är det som finns därute". Visst ändras fordonsbestånd och en sådan skrift är inte 100% aktuell särskilt länge men det gäller ju "SLM" också, som ju därför ges ut igen och igen relativt ofta.
En musei-SLM skulle nog inte dra intresse för nyutgivning vart 3:e år men kanske vart 30:e år i alla fall, eftersom det gått så pass lång tid sedan Anders Svenssons "Bevarade Järnvägsfordon" och så pass mycket har hänt på den tiden.
Re: Samlad fordonsförteckning över svenska museifordon?
Postat: 27 jul 2025, 13:19
av Micke Carlsson
Conny Sernfalk skrev: ↑24 jul 2025, 16:16
Vad är ett museifordon? Äldre vagnar utan museiändamål hos ägare och som ibland är både otillgängliga och ägarlösa och även där tidigare ägare avlidit?
Fordon som ägs av kommersiella aktörer t.ex. DVVJ eller är vandrarhem?
Äldre privatägda fordon som står på ägarens tomt eller mark utan något musealt syfte? Numer har marknaden med sådana privatpersoner blivit större jämfört med museiföreningar när någon förening försökt att sälja t.ex. något ånglok. Logiskt när föreningarna på trafikverkets spår sedan lång tid snarare gallrar / skrotar eller säljer ut fordon man redan har och i vissa fall har mycket begränsad verksamhet att överhuvudtaget underhålla fordon.
Den enklaste definitionen av ett museifordon är ett fordon ägt av en organisation som av Transportstyrelsen har klassats som "museiorganisation" och som rimligen därmed inte äger andra fordon än sådana avsedda för "museal trafik av obetydlig omfattning". Jag vet att det likt förbaskat finns gråzoner men den här definitionen måste vara hållbar en bra bit på vägen. Jag vill i detta inkludera den där Gbs-finkan man köpte bara för att ha som förråd osv osv därför att ägaren per definition är en museiorganisation och "nyttofordon" av det slaget tenderas att åldras i takt med kalendern, förvisso utan värdighet men en dag har även de blivit "musealt intressanta"...
Det som föll över kanten är då fordon som uppställda lok som TYR, eller vandrarhemståg med eller utan E2-lok i nosen, de "bör" ingå för att göra en sådan skrift komplett nog av vad den tänkte läsaren kan vara intresserad av.
Det som fortfarande är utanför ramarna är då sådant som High Chaparral eller rester av lok på en gräsmatta i Växjö, osv. Detta "borde" även ingå i "läsarens intresse", om vi nu har fokus på vad som borde ingå i en förteckning.
Eller så vänder man på det, fordon som ägs av kommersiella aktörer som bedriver "järnvägsverksamhet" ska inte ingå, t ex Rc4 1166 som trots sin muppfaktor inte är att betrakta som museifordon (ännu). Det ger oss problem med SSLidJ 1 som ägs av Netrail men här får man kanske med visst omdöme tillåta sig att inkludera även "kommersiella ägares fordon" med visst omdöme, och då kanske både Amtrak- och ÖBB-lok ska få vara med.
Ja det är en krälande burk mask att definiera detta, men inte en alldeles omöjlig uppgift.
Re: Samlad fordonsförteckning över svenska museifordon?
Postat: 27 jul 2025, 17:29
av Konduktören
Jag tror fortfarande att det inte finns ett tillräckligt stort intresse för allmänheten att föreningar vill eller orkar sammanställa listor för att några få entusiaster ska få något kul att läsa. Men jag kan ha fel i det och i såna fall undrar vem och hur man ska göra detta rent praktiskt. Digitalisera sammanställningen på någon hemsida? Ett bra första steg för den som är sugen på att ta sig an denna uppgift kan vara att själv mejla runt till föreningar för att ta det därifrån.