Sida 1 av 1

Några vanligare TGOJ-vägskydd

Postat: 06 aug 2025, 16:25
av anders_w
Ritningar avseende fyra vägskydd byggda huvudsakligen med tysk teknik. De tre första är lus- & ljudanläggningar, det fjärde en halvbomsanläggning.

1. Gusselby norr
Bild

2. Noravägen
Bild

3. Finnshyttan
Bild

4. Vilsta (tre blad)
Bild
Bild
Bild

Re: Några vanligare TGOJ-vägskydd

Postat: 09 aug 2025, 19:23
av Anders Järvenpää
Väldigt mycket Siemens med sina många små säkringar. Även mycket rationellt och troligen mycket kostnadseffektivt med nästa hela vägskyddet i en liten utbytbar reläsats med alla reläer förutom spårreläer och spårhjälpreläer samt en utökningsreläsats för två bomdriv. Kanske något att ta modell efter i dag för att få ner kostnaderna för nya vägskydd?

Vägspårledningen är av arbetsströmtyp som är strömlös och således inte ingår i linjeblocket i viloläge. Dessutom är spårreläet direktanslutet till rälen trots att banan är elektrifierad. Detta ändrades senare såvitt jag har fattat rätt. Batteriminus är dessutom ansluten till återgångsrälen. Jag misstänker att intressanta potentialskillnader mot lokalt jordade detaljer kunde uppstå inne i kuren vid pådrag med tungt tåg. Hur tänkte man egentligen?

När ändrades kontrollsignalerna med rött fast eller gult blinkande sken till de vägskyddssignaler som finns i dag?

Förefinnes bilder från någon av dessa anläggningar? Vilken typ av bomdriv användes?

Finns något bevarat någonstans?

Re: Några vanligare TGOJ-vägskydd

Postat: 10 aug 2025, 11:01
av anders_w
Bomdriven var av Siemens modell 65. Jag har inte lyckats få fram något material om dessa och på de enda bilder på nätet som visar TGOJ-vägskydd är driven i bakgrunden och ser bara ut som stående lådor. Exempel: https://digitaltmuseum.se/021018180626/ ... k-passerar, https://digitaltmuseum.se/021018392195/ ... betsfordon

Gällande kontrollsignalerna finns en bild på DigitaltMuseum: https://digitaltmuseum.se/021018180440/ ... esberg-195

Konduktörsposten (TGOJ:s personaltidning) hade 1971 några bilder på vägskydd med SJ-standard: ÅSSA-driv och "enpetare". Exempel: https://digitaltmuseum.se/021018180625/ ... h-landsvag Dessa måste ha utrustats så redan från början, med tanke på att de triangulära kastljusen blev SJ-standard på 60-talet.