Sida 1 av 1
Det 1000e lokomotivet - bok från 1912 - Nydqvist o Holm
Postat: 24 sep 2025, 12:32
av cgn1954
Jag har dammat av denna bok "Det 1000e Lokomotivet" från 1912 - Nydqvist o Holm gav ut denna jubileumsbok och - vad jag förstår - så gavs den till "vänner och gynnare". Brevet verkat vara original och undertecknat av Nydqvist o Holm. 224 sidor.
Tänkte kolla om boken är av intresse, mer text och bilder finn här:
https://www.motessparet.se/viewtopic.php?t=8613

- dtl-04.jpg (89.1 KiB) Visad 855 gånger
Re: Det 1000e lokomotivet - bok från 1912 - Nydqvist o Holm
Postat: 24 sep 2025, 22:03
av Sven G
Är det inte denna som betingar astronomiska summor?
Enligt ryktet så levererade N&H dävertar till Harland & Wolff-varvet i Belfast och de hamnade på ett fartyg som druttlade in i ett isberg på väg över Atlanten. Det finns de som betalar vadsomhelst för nåt som har med det fartyget att göra och dävertarna ska finnas på bild i boken.
/Sven
Re: Det 1000e lokomotivet - bok från 1912 - Nydqvist o Holm
Postat: 25 sep 2025, 03:06
av Conny Sernfalk
Knappast några astronomiska summor. Gavs ut i en ganska stor numrerad upplaga 1912.
En enkel sökning via Google ger svar på din fråga.
Varit utlagd (gott skick) på Tradera för 390:-, men såldes ej.
Frank Stenvall säljer den för 800:- (dålig rygg)
Bokbörsen har två exemplar i gott skick för 1000 resp 2000:-
Kanske den var mer attraktiv för 20-30-40 år sedan när järnvägslitteratur generellt hade större värde och marknaden ännu inte svämmat över av äldre jvg böcker.
Re: Det 1000e lokomotivet - bok från 1912 - Nydqvist o Holm
Postat: 25 sep 2025, 15:17
av Tore Blom
Står där något om N&H tillverkning av lokomobiler
Re: Det 1000e lokomotivet - bok från 1912 - Nydqvist o Holm
Postat: 25 sep 2025, 19:12
av Anders Sandgren
Är det inte bilden på B 1140 som är en retuscherad bild av B 1083, som ju dessutom är ett Motala-tillverkat lok...
Re: Det 1000e lokomotivet - bok från 1912 - Nydqvist o Holm
Postat: 25 sep 2025, 23:44
av cgn1954
Tack för svaren... spec. Conny med en "prislista", ja, vi får se vad det blir av det.
Hittade nu numret: Nr 589. Kanske rimligt gissa på en upplaga om 1000 ex.
Re: Det 1000e lokomotivet - bok från 1912 - Nydqvist o Holm
Postat: 26 sep 2025, 05:54
av BD-
Anders Sandgren skrev: ↑25 sep 2025, 19:12
Är det inte bilden på B 1140 som är en retuscherad bild av B 1083, som ju dessutom är ett Motala-tillverkat lok...
Har inte tillgång till bilden i boken men det lär röra sig om ovanstående bild. Originalbilden till
"1140".
Re: Det 1000e lokomotivet - bok från 1912 - Nydqvist o Holm
Postat: 26 sep 2025, 09:17
av Anders Sandgren
Den här bilden är det nog med litet märkliga siffror på skorstenen
https://digitaltmuseum.se/021018043061/ ... -sj-b-1140
Här i originaltappning, notera att det är samma personal
https://digitaltmuseum.se/021018040824/ ... a-verkstad
Och så det lok som nog egentligen var det tusende, GDJ 58 i flaggor
https://digitaltmuseum.se/021018091935/ ... -detta-var
Gjorde inte NoHAB något liknande med nr 500 när man gjorde MKontJ 1 till nr 500 trots att 499 tillverkades året efter? MKontJ 1 deltog i Stockholmsutställningen 1897 tillsammans med NoHABs första lok.
I alla fall började de svenska tillverkarna med nr 1 även om till exempel Atlas lägsta nummer är något diffusa. George Englands nummerserie lär däremot ha börjat på 101.
Beyer, Peacock & Co angav inte nummer under ca 50, Prins Augusts nummer är en efterkonstruktion baserad på leveransdatum och orderboken men troligen tämligen korrekt, men några BP-stansar finns inte.