På en bild på en gammal lokomobil ses dessa provkranar med tratt? har aldrig sett detta tidigare?? Frågade på ett engelskt forum och fick följande svar,
"Those cocks would usually be fitted on a cylinder with the trumpet end facing upwards so they can be filled with oil. They’re common on some makes of railway locomotive"
Menar han kondenseringslubrikatorer eller har någon mött detta i något sammanhang.
Vände på ena bilden så att trumpeterna kom upp och i enlighet med det engelska svaret???
Provkranar med tratt
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 21 dec 2023, 09:25
Re: Provkranar med tratt
Nötsvar från engelska forumet - det är provkranar för att kunna göra en gissning om var vattenytan i pannan är.
Sekundär metod till glasen.
Sekundär metod till glasen.
Re: Provkranar med tratt
Jo det fattar vi alla att de används som provkranar, men varför en tratt om de sitter som de gör?
Om de skulle vara monterade som engelska svaret menar, så undrar jag ju över det. Monterade på cylinder och fyllas med olja?
Om de skulle vara monterade som engelska svaret menar, så undrar jag ju över det. Monterade på cylinder och fyllas med olja?
Re: Provkranar med tratt
Så fann jag ett fotobevis på att det engelska svaret var correkt. Dessa trattformade oilers monterade till cylinderlocket. Hur de användes funderar jag över ty under ånga måste det vara svårt?
-
- Inlägg: 166
- Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10
Re: Provkranar med tratt
Enda jag kan tänka mig är att man förstås öppnar kiken i trycklöst tillstånd och att poängen med tratten är att den hjälper till med dosering av oljemängden och hjälper till att "träffa rätt" när man häller från kanna. Fyll tratten, öppna kiken, vänta tills tratten är tom, stäng kiken. Det kom nog med mycket skräp på kuppen men innan trycksmörjning så behövde man ju "något".
-
- Inlägg: 346
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Provkranar med tratt
Det normala är väl någon typ av smörjkopp på slidskåpet där ångan kondenserar och låter fettet (talg en gång i tiden) komma in. Placeringen på cylinderlocket förutsätter nog någon form av flytande olja.
Men varför de hamnade på pannan kan man ju undra, men om man behövde provkranar och bara hade cylindersmörjkoppar så duger de nog. Genom att vända dem neråt så kan man nog hoppas att inte någon häller olja i dem.
Men varför de hamnade på pannan kan man ju undra, men om man behövde provkranar och bara hade cylindersmörjkoppar så duger de nog. Genom att vända dem neråt så kan man nog hoppas att inte någon häller olja i dem.
Re: Provkranar med tratt
Bilägger det svar jag fått på engelska gruppen,
Edward Potts, svarar.
"Originally the trumpet would have been filled with whatever kind of animal fat you could get hold of, it would melt with the engine running and then you quickly shut the regulator and open the cock to suck the fat into the cylinder.
Useful now for getting lots of oil in at the start or end of the day."
Edward Potts, svarar.
"Originally the trumpet would have been filled with whatever kind of animal fat you could get hold of, it would melt with the engine running and then you quickly shut the regulator and open the cock to suck the fat into the cylinder.
Useful now for getting lots of oil in at the start or end of the day."