Ångtåg i österled under 200-årsjubileet
Postat: 28 sep 2025, 15:00
Sedan senaste nyår har det varit oklart när vi kommer att åter se järnvägsmuseets lok och vagnar i trafik och hur trafikeringen kommer att ordnas. Nu vet vi mera (och jag får skriva om sådant som jag har känt till redan under en längre tid).
Kortfattat avstod VR från samtliga museifordon i slutet av 2024 i enlighet med ägarens (statens) direktiv och överlät ett stort antal av dem till stiftelsen Finlands Järnvägsmuseum som upprätthåller museet i Hyvinge. I motsats till Sverige är museet således en privaträttslig organisation. Stiftelsen saknar tyvärr förutsättningarna att vare sig utgöra järnvägsoperatör eller underhållsenhet för fordonen, vilket krävs för att de ska kunna löpa på statens bannät.
Situationen har nu lösts således att ArcticRail Oy (EIN FI/31/0025/0001) som är en certifierad underhållsenhet (ECM), övertar underhållet av merparten av museets trafikfordon. Trafikeringen sköts helt på ideella grunder av museiföreningar. Det är en rätt intressant utveckling att staten i sin helhet överlåter ansvaret för samhällsfunktionen historiska tåg i privata händer.
Under lördagen 27/9 2025 körde järnvägsoperatören Sinisten vaunujen ystävät ry (EIN FI1020220208) de första tågen med stiftelsens dragfordon och sina egna vagnar mellan Hyvinge och Helsingfors. Sammansättningen var Hv1 + Ei + Ein + Rk + Ein + Fo (138 m). Här följer en bildkavalkad från evenemanget.
Loket som togs i bruk är Hv1 N:o 555 (Tammerfors Linne- och Jernmanufaktur A.B., mekaniska verkstaden, N:o 246/1915), även kallat Prinsessan. Maskinen fungerade felfritt under dagen.
Maskinen provkördes mellan Hyvinge och Rajamäki under fredagen 26/9. Som vi ser på bilden från järnvägsverkstaden i Hyvinge har ArcticRail riktigt stiliga Dr16-diesellok i sin flotta. Här vilar maskinen vid verkstaden. Bakom portarna skymtar en mäktig maskin vars framfart vi förhoppningsvis får beundra under 2026. Mer om detta i framtiden när det är dags. Här ser vi ett av morgonens morgonens snälltåg i full fart passera Dickursby på väg mot Helsingfors. Tegelbygganden är Dickursby gamla stationshus. Ånglok är törstiga. Borgåbanans museiförening hjälpte till med vattentagningen vid gamla depån i Fredriksberg. Bakom portarna skymtas föreningens spårmätmotorvagn (P&T 2003). Ånglok väcker intresse både hos små och stora människor. Det var första gången sedan 1961 som maskinen var i Helsingfors. Växlarna för järnvägsmuseets anslutande sidospår är låsta med K-nyckel som frigörs ur ett magnetlås vid växling. Det krävs en hel del våld att lägga om en klotväxel med långa tungor och som dessutom har dubbla tungkontrollkontakter och hjälpomläggningsdon (ty. Federwippe). Om man bortser från de moderna husen och kontaktledningen i bakgrunden kan man drömma sig tillbaka till 1950-talet vid järnvägsmuseet. Måndagen 22/6 2026 planeras ett jättelikt evenemang vid lokmuseet i Toijala med fyra-fem ånglok med anledning av Åbo- och Tammerforsbanornas 150-årsjubileum. Jag rekommenderar att skriva in detta i kalendern redan nu.
Kortfattat avstod VR från samtliga museifordon i slutet av 2024 i enlighet med ägarens (statens) direktiv och överlät ett stort antal av dem till stiftelsen Finlands Järnvägsmuseum som upprätthåller museet i Hyvinge. I motsats till Sverige är museet således en privaträttslig organisation. Stiftelsen saknar tyvärr förutsättningarna att vare sig utgöra järnvägsoperatör eller underhållsenhet för fordonen, vilket krävs för att de ska kunna löpa på statens bannät.
Situationen har nu lösts således att ArcticRail Oy (EIN FI/31/0025/0001) som är en certifierad underhållsenhet (ECM), övertar underhållet av merparten av museets trafikfordon. Trafikeringen sköts helt på ideella grunder av museiföreningar. Det är en rätt intressant utveckling att staten i sin helhet överlåter ansvaret för samhällsfunktionen historiska tåg i privata händer.
Under lördagen 27/9 2025 körde järnvägsoperatören Sinisten vaunujen ystävät ry (EIN FI1020220208) de första tågen med stiftelsens dragfordon och sina egna vagnar mellan Hyvinge och Helsingfors. Sammansättningen var Hv1 + Ei + Ein + Rk + Ein + Fo (138 m). Här följer en bildkavalkad från evenemanget.
Loket som togs i bruk är Hv1 N:o 555 (Tammerfors Linne- och Jernmanufaktur A.B., mekaniska verkstaden, N:o 246/1915), även kallat Prinsessan. Maskinen fungerade felfritt under dagen.
Maskinen provkördes mellan Hyvinge och Rajamäki under fredagen 26/9. Som vi ser på bilden från järnvägsverkstaden i Hyvinge har ArcticRail riktigt stiliga Dr16-diesellok i sin flotta. Här vilar maskinen vid verkstaden. Bakom portarna skymtar en mäktig maskin vars framfart vi förhoppningsvis får beundra under 2026. Mer om detta i framtiden när det är dags. Här ser vi ett av morgonens morgonens snälltåg i full fart passera Dickursby på väg mot Helsingfors. Tegelbygganden är Dickursby gamla stationshus. Ånglok är törstiga. Borgåbanans museiförening hjälpte till med vattentagningen vid gamla depån i Fredriksberg. Bakom portarna skymtas föreningens spårmätmotorvagn (P&T 2003). Ånglok väcker intresse både hos små och stora människor. Det var första gången sedan 1961 som maskinen var i Helsingfors. Växlarna för järnvägsmuseets anslutande sidospår är låsta med K-nyckel som frigörs ur ett magnetlås vid växling. Det krävs en hel del våld att lägga om en klotväxel med långa tungor och som dessutom har dubbla tungkontrollkontakter och hjälpomläggningsdon (ty. Federwippe). Om man bortser från de moderna husen och kontaktledningen i bakgrunden kan man drömma sig tillbaka till 1950-talet vid järnvägsmuseet. Måndagen 22/6 2026 planeras ett jättelikt evenemang vid lokmuseet i Toijala med fyra-fem ånglok med anledning av Åbo- och Tammerforsbanornas 150-årsjubileum. Jag rekommenderar att skriva in detta i kalendern redan nu.