Sida 1 av 1

10 maskinsektionens tyngre godstågslok

Postat: 12 okt 2025, 13:11
av Thomas Tell
Från skrivelser i tredje distriktet på museet i Kristianstad har jag antecknat följande.

B-loken var 21 stycken på 10 maskinsektionen såg vi. Godstågsloken var 23 vid samma tillfälle.
Man kan notera att här fanns sex av de tio amerikanskbyggda Ta-loken.

10 maskinsektionens tyngre godstågslok den 11 december 1931 och senaste klass A-revisioner

E 980 p1062 II 24 Cu IIIA 2/10-31
E 1045 p944 II 22 IIIA 1/7-31
E 1088 p1160 II 21 Cu IIIA 7/8-30
E 1462 p1576 II 25 IIIA 15/11-29 .....till Huvudverkstaden Malmö för IIIAa 30/11-31

Ga 1410 p1522 II 29 A 6/2-29
Ga 1412 p1582 tillv 23 IIIA 18/12-29
Ga 1413 p1539 II 27 Cu IIIA 24/9-30

Ta 584 p1397 II 25 Cu IIA 19/6-25
Ta 586 p1315 II 23 IIIA 1/6-31
Ta 588 p1213 II 23 IIIA 22/10-30
Ta 589 p1634 tillv 25 IIIA 4/11-29
Ta 590 p1318 II 28 Cu IIIA 14/8-31
Ta 591 p1212 II 23 IIIA 6/9-39
Ta 824 p1615 tillv 24 IIIA 16/6-31

Tb 847 p938 II 29 Cu A 21/1-29 ......till Huvudverkstaden Malmö för IIIAa 13/11-31
Tb 850 p910 II 26 IIIA 13/9-30
Tb 852 p986 II 21 IIIA 28/2-29
Tb 853 p904 II 24 IIIA 15/8-31
Tb 856 p898 II 23 IIIA 15/8-30
Tb 882 p902 II 25 IIIA 21/3-29
Tb 884 p967 II 29 A 14/10-29
Tb 888 p906 II 22 IIIA 7/8-30
Tb 930 p1169 II 24 IIIA 16/1-31


p betyder panna nummer, tillv att pannan var tillverkad då och Cu kopparfyrbox
exempelvis IIIAa betyder att loket fick revision klass IIIAa - III = 3 på pannan, kl A på loket o kl a på tendern

10 maskinsektionen var Malmö-Nässjö i princip

Re: 10 maskinsektionens tyngre godstågslok

Postat: 12 okt 2025, 14:03
av Olof W
Tack det var intressant. Lite anmärkningsvärt att Ten-wheelers som Ta och Tb tar så stor del av godstrafiken på södra stambanan. De var ju inte så starka. Vad kan denna höga andel T-lok i godstrafiken bero på?

Re: 10 maskinsektionens tyngre godstågslok

Postat: 12 okt 2025, 19:44
av Thomas Tell
Olof W skrev: 12 okt 2025, 14:03 Tack det var intressant. Lite anmärkningsvärt att Ten-wheelers som Ta och Tb tar så stor del av godstrafiken på södra stambanan. De var ju inte så starka. Vad kan denna höga andel T-lok i godstrafiken bero på?
De var 101 stycken och gjorde det stora arbetet i tystnad. I tidtabellsböckerna står det Ta eller Tb på många av godstågen och extra godstågen.
B-loken som också är Ten-wheelers är en vidareutveckling av Ta/Tb med inspiration från tyska P8.

Re: 10 maskinsektionens tyngre godstågslok

Postat: 12 okt 2025, 20:55
av Olof W
Visst är Ta och Tb, senare B5, ett oförtjänt bortglömt lok. De försvann tidigt men turligt nog så finns ett lok bevarat.

Jag har alltid tänkt på dem som persontågslok, 75 km/t sth 7,9 Mp dragkraft och 1575 mm drivhjul tycker jag talar för det men de användes alltså 1931 på södra stambanan främst i godståg.

Motsvarande data för E och Ga som också fanns med i listan men till mycket lägre antal (4 E och 3 Ga).
E 65 km/t 9 Mp 1388 mm
Ga 55 km/t 16 Mp 1350 mm

Min slutsats är att SJ 1931 körde ganska snabba och relativt lätta godståg på stambanan. Kan det stämma?

Alla data från Normalspåriga ånglok vid statens Järnvägar

Re: 10 maskinsektionens tyngre godstågslok

Postat: 13 okt 2025, 09:09
av Anders Sandgren
Ta 589 torde haft panna 1634, inte 1364 som anges.1634 var nytillverkad 1925 (NoHAB 1780/1925).
Panna 1364 var en S-panna (CV 51/1915).

Re: 10 maskinsektionens tyngre godstågslok

Postat: 13 okt 2025, 09:24
av Thomas Tell
Anders Sandgren skrev: 13 okt 2025, 09:09 Ta 589 torde haft panna 1634, inte 1364 som anges.1634 var nytillverkad 1925 (NoHAB 1780/1925).
Panna 1364 var en S-panna (CV 51/1915).
Säkert ett skrivfel, av mig eller i skrivelsen.

Re: 10 maskinsektionens tyngre godstågslok

Postat: 13 okt 2025, 11:19
av Ulf Diehl
Intressant. Tack Thomas. Du löste några frågetecken om sena pannbyten som jag haft. Angivna datum för senaste rev III är några dagar senare än vad verkstäderna anger så det är datum nog när loken återvände till 10 ms.
Och ja, Ta/Tb vara standardgodstågslok fram till elektrifieringen med största ansamling till Falköping, Älmhult och Bollnäs. Frånsett Hallandsåsen (10 ms) var E ett godstågslok för Norrland (IVD, VD) fram till 30-talet (med krig och förstatliganden).
Ulf Diehl