Ändringar vid lokstationerna vid eldrift. 10 ms
Postat: 12 okt 2025, 14:21
Från skrivelser i tredje distriktet på museet i Kristianstad har jag antecknat följande.
Jag hittade lite till i ämnet som jag lägger först.
Lokstationer
Trelleborg
2 stallplatser elektrifieras
Malmö
Gamla driftverkstaden (sista återstoden av gamla HvM)
Lund
1 stallspår för Ub eller Z
Eslöv
Stallet rives helst ev Ub eller Z
Hässleholm
Stall el på spår 3 och 4
---J-lok som användes å Hässleholm-Veinge har pga hög belastning med därav dyrt underhåll gör det önskeligt med ombyggnad för trafik med Sa-lok
Ängelholm
18 platser 1 o 2 för Ma, el i stall 2, plats 3 o 4 för EJ (ÖSJ SOEJ ???)
14 platser för värdefulla ånglok övertaliga efter elektrifieringen.
Alvesta
Av 6 platser el å 3 närmast tillfartsspår 1 plats för EJ och övriga 2 för Ba
Nässjö
Gamla stallet 1-10 för Ba, 11-14 mobförråd, 15 förråd Ma
Nya stallet, platserna 1-2 verkstad, 3-9 ellok, 10-15 för EJ ev SJ. För närvarande 2 á 3 för KJ lok
Mjölby
Platserna 1-6 o 18-20 är redan elektrifierade återstående användes för övertaliga fullvärdiga ånglok
Linköping
De nyaste spåren längst från tillfartsspåret belägna spåren behålles 2 platser för EJ 6 för ånglok
Norrköping
18 platser varav 10-11 närmast personalhuset bör reserveras för Ma, 7-8 jämte driftverkstaden för Ba
Anteckningar vid inspektion 9-10/12 1932
Därav följde ändringar
Vid elektrisk drift ändras följande vid lokstationerna 1933.
Malmö
Östra stallets provisoriska tillbyggnad samt stallrum nr 6 rives i övrigt kvar
Eslöv
I lokstallet användes en plats för Amerikanska plogen, en plats för växelloket och en plats för dressinerna
Älmhult
Stallet provisoriska trätillbyggnad vid sänkgravstallet rives liksom kolbryggan
Alvesta
Stallplats 4 o 5 obehövliga för Ma föreslås till Ba förråd
Kolbrygga och slagghiss nedtages
Nässjö
Gamla stallet 15 platser. pl 1-8 till Ba, 9-14 mobförråd och 15 Ma förråd
Nya stallet kolgivningsanordningen nedtages
Ma = maskinavdelningen
Ba = banavdelningen
Jag hittade lite till i ämnet som jag lägger först.
Lokstationer
Trelleborg
2 stallplatser elektrifieras
Malmö
Gamla driftverkstaden (sista återstoden av gamla HvM)
Lund
1 stallspår för Ub eller Z
Eslöv
Stallet rives helst ev Ub eller Z
Hässleholm
Stall el på spår 3 och 4
---J-lok som användes å Hässleholm-Veinge har pga hög belastning med därav dyrt underhåll gör det önskeligt med ombyggnad för trafik med Sa-lok
Ängelholm
18 platser 1 o 2 för Ma, el i stall 2, plats 3 o 4 för EJ (ÖSJ SOEJ ???)
14 platser för värdefulla ånglok övertaliga efter elektrifieringen.
Alvesta
Av 6 platser el å 3 närmast tillfartsspår 1 plats för EJ och övriga 2 för Ba
Nässjö
Gamla stallet 1-10 för Ba, 11-14 mobförråd, 15 förråd Ma
Nya stallet, platserna 1-2 verkstad, 3-9 ellok, 10-15 för EJ ev SJ. För närvarande 2 á 3 för KJ lok
Mjölby
Platserna 1-6 o 18-20 är redan elektrifierade återstående användes för övertaliga fullvärdiga ånglok
Linköping
De nyaste spåren längst från tillfartsspåret belägna spåren behålles 2 platser för EJ 6 för ånglok
Norrköping
18 platser varav 10-11 närmast personalhuset bör reserveras för Ma, 7-8 jämte driftverkstaden för Ba
Anteckningar vid inspektion 9-10/12 1932
Därav följde ändringar
Vid elektrisk drift ändras följande vid lokstationerna 1933.
Malmö
Östra stallets provisoriska tillbyggnad samt stallrum nr 6 rives i övrigt kvar
Eslöv
I lokstallet användes en plats för Amerikanska plogen, en plats för växelloket och en plats för dressinerna
Älmhult
Stallet provisoriska trätillbyggnad vid sänkgravstallet rives liksom kolbryggan
Alvesta
Stallplats 4 o 5 obehövliga för Ma föreslås till Ba förråd
Kolbrygga och slagghiss nedtages
Nässjö
Gamla stallet 15 platser. pl 1-8 till Ba, 9-14 mobförråd och 15 Ma förråd
Nya stallet kolgivningsanordningen nedtages
Ma = maskinavdelningen
Ba = banavdelningen