Sida 1 av 1

Ändringar vid lokstationerna vid eldrift. 10 ms

Postat: 12 okt 2025, 14:21
av Thomas Tell
Från skrivelser i tredje distriktet på museet i Kristianstad har jag antecknat följande.

Jag hittade lite till i ämnet som jag lägger först.

Lokstationer
Trelleborg
2 stallplatser elektrifieras

Malmö
Gamla driftverkstaden (sista återstoden av gamla HvM)

Lund
1 stallspår för Ub eller Z

Eslöv
Stallet rives helst ev Ub eller Z

Hässleholm
Stall el på spår 3 och 4
---J-lok som användes å Hässleholm-Veinge har pga hög belastning med därav dyrt underhåll gör det önskeligt med ombyggnad för trafik med Sa-lok

Ängelholm
18 platser 1 o 2 för Ma, el i stall 2, plats 3 o 4 för EJ (ÖSJ SOEJ ???)
14 platser för värdefulla ånglok övertaliga efter elektrifieringen.

Alvesta
Av 6 platser el å 3 närmast tillfartsspår 1 plats för EJ och övriga 2 för Ba

Nässjö
Gamla stallet 1-10 för Ba, 11-14 mobförråd, 15 förråd Ma
Nya stallet, platserna 1-2 verkstad, 3-9 ellok, 10-15 för EJ ev SJ. För närvarande 2 á 3 för KJ lok

Mjölby
Platserna 1-6 o 18-20 är redan elektrifierade återstående användes för övertaliga fullvärdiga ånglok

Linköping
De nyaste spåren längst från tillfartsspåret belägna spåren behålles 2 platser för EJ 6 för ånglok

Norrköping
18 platser varav 10-11 närmast personalhuset bör reserveras för Ma, 7-8 jämte driftverkstaden för Ba

Anteckningar vid inspektion 9-10/12 1932

Därav följde ändringar

Vid elektrisk drift ändras följande vid lokstationerna 1933.

Malmö
Östra stallets provisoriska tillbyggnad samt stallrum nr 6 rives i övrigt kvar

Eslöv
I lokstallet användes en plats för Amerikanska plogen, en plats för växelloket och en plats för dressinerna

Älmhult
Stallet provisoriska trätillbyggnad vid sänkgravstallet rives liksom kolbryggan

Alvesta
Stallplats 4 o 5 obehövliga för Ma föreslås till Ba förråd
Kolbrygga och slagghiss nedtages

Nässjö
Gamla stallet 15 platser. pl 1-8 till Ba, 9-14 mobförråd och 15 Ma förråd
Nya stallet kolgivningsanordningen nedtages

Ma = maskinavdelningen
Ba = banavdelningen

Re: Ändringar vid lokstationerna vid eldrift. 10 ms

Postat: 13 okt 2025, 23:29
av Anders Sandgren
De stallplatser som Ba får i Nässjö försvinner ganska snart genom att denna del av stallet rivs. I sammanställning 1935 är de borta.
Stallspåret som anges som Ma förråd användes i moder tid (före rivningen i början av 1980-talet) för Ma kompressor (inre delen) och garage för Ma servicebil. Stallet var spårlöst och rummet delat med mellanvägg. KJ/SäNJ torde använt spår 10-11 i nya stallet.