Försök att sälja Nohab till SJ

Anders Jansson
Inlägg: 164
Blev medlem: 25 dec 2023, 21:42

Försök att sälja Nohab till SJ

Inlägg av Anders Jansson »

1919 gjorde Andreas Ljungman, vd för NOHAB åren 1916-1920, ett försök att intressera Axel Granholm för ett förvärv av Nohab. Det hela resulterade i en närmare undersökning av anläggningarna i Trollhättan. Baserat på resultatet av denna avstod SJ från att gå vidare.

1920 såldes företaget i stället till Gunnar W Andersson som var i behov av en verkstad för att kunna tillverka de så kallade Ryssloken. Ljungman gick då vidare till Bergsunds och senare till Lindholmen-Motala.
01.jpg
01.jpg (281.89 KiB) Visad 1555 gånger
02.jpg
02.jpg (220.87 KiB) Visad 1555 gånger
03.jpg
03.jpg (281.63 KiB) Visad 1555 gånger
04.jpg
04.jpg (227.21 KiB) Visad 1555 gånger