Vändskiva Södertälje C 1913
Vändskiva Södertälje C 1913
På en ritning över Södertälje centralstation 1913 som hade en liten vändskiva där spåret slutade, ser jag ett stickspår som verkar gå till en liten byggnad kanske?
Vad kan det vara till? Dressinstall kanske?
Aldrig sett det på någon annan vändskiva i Sverige.
Någon som vet?
Jag hittar tyvärr inga foton på nätet som visar detta.
Vad kan det vara till? Dressinstall kanske?
Aldrig sett det på någon annan vändskiva i Sverige.
Någon som vet?
Jag hittar tyvärr inga foton på nätet som visar detta.
-
Gunnar Lilienberg
Re: Vändskiva Södertälje C 1913
Vändskivan var nog till för att man skulle slippa att vändande tåg avgick med backgående lok från stationen.
Vad jag läst var det så, men framför allt att den udda vändskivan sparade mycket plats jämfört med två växlar.
Även Göteborg hade en sådan vändskiva tidigare. Det här är från en karta från 1888.
-
Anders Sandgren
Vid ombyggnationen som skedde så blev det en mer speciell vändskiva med begränsad vridning varför vändning inte längre förekom.
Samtidigt byggdes det nya stationshuset i ändan av bangården. Ville man vända loken fanns det en 'riktig' vändskiva vid lokstationen i andra ändan.
Samtidigt byggdes det nya stationshuset i ändan av bangården. Ville man vända loken fanns det en 'riktig' vändskiva vid lokstationen i andra ändan.
Hur sköttes trafiken på ånglokstiden? Inte backades tåget ner från Södertälje S (för då behövdes ingen vändskiva)- så fanns ett särskilt lok (tex Ke/Kh) som gick på för tåget ner till Södertälje C ? Bromsprov?
Ulf Diehl
Ulf Diehl
Oj, nu blev det missförstånd här på min fråga, jag som tyckte jag var tydlig.
Jag vet vad vändskivan är till för, vad jag undrade var om någon visste vad det lilla extra spåret som går bara en kort bit ut från vändskivan och sen ser ut att sluta i en lite byggnad är till för.
Se den röda markeringen.
Jag gissar på ett dressinstall kanske?
Jag vet vad vändskivan är till för, vad jag undrade var om någon visste vad det lilla extra spåret som går bara en kort bit ut från vändskivan och sen ser ut att sluta i en lite byggnad är till för.
Se den röda markeringen.
Jag gissar på ett dressinstall kanske?
-
Anders Sandgren
På föslagsritningen från 1912 (från bangardar.se, Jvm1184_J1_-1153) syns boden vid pilen. Här syns även det som nog blev.
Någon som sett notering på diametern på den ursprungliga vändskivan?
Då lutar det väl åt att det är ett dressinstall där.
Kan inte komma på något annat det skulle kunna vara.
Jag har inte sett några noteringar men vändskivan verkar ha varit en 12 meters om man går efter skalan på ritningen.
Kan inte komma på något annat det skulle kunna vara.
Jag har inte sett några noteringar men vändskivan verkar ha varit en 12 meters om man går efter skalan på ritningen.
-
Anders Sandgren
Att man tog bort den 'riktiga' vändskivan och ersatte den med en icke vändande variant kan ju också tyda på att lokaltrafiken gjordes mera med tanklok (Sa, Ke mfl) medan den tidigare mera körts med Da-lok som nog borde vändas. Da med DK-tender men även med I-tender får ju plats på en 12m-skiva. Förvisso fanns ju vändmöjlighet vid lokstationen men om man inte behövde fylla kol kanske det var onödigt.
När gjordes ombyggnationen av Södertälje C?
När gjordes ombyggnationen av Södertälje C?