SbhJ treaxliga cisternvagnar litt Q12a
-
Jan-Anders Wihrén
SbhJ treaxliga cisternvagnar litt Q12a
Under ett par veckor hösten 1963 framfördes extra godståg från Malmö till och från sockerbruket i Hököpinge. Åtminstone den 4 november drogs tågen av E 902 och jag följde med på loket. Tåget bestod bl.a. av ett antal (verkar ha varit 6 st) treaxliga cisternvagnar littera Q12a tillhöriga SbhJ (Säbyholms Järnväg). Fyra av vagnarna fotograferade jag och här är SbhJ Q12a 503011 i Hököpinge. Tillverkarskylten angav Linke Hoffman Breslau 1920. Numreringen på 5030...-nummer fanns också vid denna tid hos SJ men motsvarande vagnsnummer var tvåaxliga Q12 och tillhörde andra företag än SbhJ, t.ex. SSA eller något oljeföretag. Jag trodde först att SbhJ-vagnarna var inregistrerade hos SJ (med tanke på numreringen) men så verkar alltså inte ha varit fallet. Varför fick vagnarna såhär höga nummer och inte t.ex. SbhJ 101, 102 osv.?
- Bilagor
-
- S64_26_red.jpg (81.79 KiB) Visad 728 gånger
Re: SbhJ treaxliga cisternvagnar litt Q12a
Stavningen förtjänar att påpekas än en gång. 

-
Jan-Anders Wihrén
Tack för rättelsen. Men har du något svar på min fråga?
Den skylten ger mig huvudbry. På de bilder jag sett på Ga har loken rektangulära tillverkarskyltar. Levererades några av loken med denna ovala skylt ?
Det blir lite gissning, men man följde nog SJ standard att privat ägda vagnar dvs av diverse firmor hade fem eller sex siffror i vagnsnummret och börja på 5 , det går igen i alla "privata" järnvägsbolag, JlJ ,SNJ, SSNJ och så vidare.Jan-Anders Wihrén skrev: 08 maj 2026, 17:49 Under ett par veckor hösten 1963 framfördes extra godståg från Malmö till och från sockerbruket i Hököpinge. Åtminstone den 4 november drogs tågen av E 902 och jag följde med på loket. Tåget bestod bl.a. av ett antal (verkar ha varit 6 st) treaxliga cisternvagnar littera Q12a tillhöriga SbhJ (Säbyholms Järnväg). Fyra av vagnarna fotograferade jag och här är SbhJ Q12a 503011 i Hököpinge. Tillverkarskylten angav Linke Hoffman Breslau 1920. Numreringen på 5030...-nummer fanns också vid denna tid hos SJ men motsvarande vagnsnummer var tvåaxliga Q12 och tillhörde andra företag än SbhJ, t.ex. SSA eller något oljeföretag. Jag trodde först att SbhJ-vagnarna var inregistrerade hos SJ (med tanke på numreringen) men så verkar alltså inte ha varit fallet. Varför fick vagnarna såhär höga nummer och inte t.ex. SbhJ 101, 102 osv.?
Om det var Väg och Vattenbyggnadsstryrelsen som bestämde det framgår inte riktigt vad jag hittat men vagnar ägda av företag måste registreras på en riktig järnväg och inte tex ett industrispår ägt av företaget , Sbhj var ju på gränsfall lite mer än ett industrispår (dvs ansett som en riktig järnväg som kunde ta ansvar över vagnarnas underhåll) ägt av SSA så där registrerade SSA sina vagnar .
Fanns tydligen ett undantag och det var NOJ som registrerade hela sin vagnpark i kronologisk ordning med personvagnar och godsvagnar numrerades allt eftersom dom inregistrerades av järnvägen, har aldrig sett en vagnslista därifrån , men har dock sett en personvagn som hette 660 !!.
Står lite om det i boken "Svenska godsvagnar".
Så en vagn som hette 500001 fanns nog på rätt många banor.
M.V.H Anders.k.
Ga-lokens tillverkningsskyltar tillverkades enligt SJ ritning för hur tillverkarskyltar ska utföras. Andra samtida lok från Linke Hofmann hade ovala skyltar.PeO skrev: 09 maj 2026, 10:28 Den skylten ger mig huvudbry. På de bilder jag sett på Ga har loken rektangulära tillverkarskyltar. Levererades några av loken med denna ovala skylt ?
Hej, tack för en trevlig bild!
Jag har heller inte något fullständigt svar, men jag tolkar det så här: SJ hade en serie för de egna godsvagnarna och när det började dyka upp uthyrningsvagnar kring år 1900 så fick de nummer i 20 000-, 30 000 och 40 000-serierna (så att man inte skulle behöva märka om dem när de hyrdes ut). När SJ började komma upp till 20 000 ändrades uthyrningsvagnarna till 120 000-serien.
Ungefär samtidigt registrerade privata ägare in vagnar hos SJ (Krooks Petroleum Q12 år 1903) och de fick nummer i 50 000-serien.
Så småningom (1910-talet?) flyttades de privatregistrerade vagnarna till 500 000-serien, förmodligen för att vara "mer ur vägen". Sen får man anta att de enskilda järnvägarna följde samma mönster.
Långt senare (1950-t) registrerade man dock in vissa privatvagnar (t.ex. Q14) i 100 000-serien bland andra specialvagnar.
/Sven
Jag har heller inte något fullständigt svar, men jag tolkar det så här: SJ hade en serie för de egna godsvagnarna och när det började dyka upp uthyrningsvagnar kring år 1900 så fick de nummer i 20 000-, 30 000 och 40 000-serierna (så att man inte skulle behöva märka om dem när de hyrdes ut). När SJ började komma upp till 20 000 ändrades uthyrningsvagnarna till 120 000-serien.
Ungefär samtidigt registrerade privata ägare in vagnar hos SJ (Krooks Petroleum Q12 år 1903) och de fick nummer i 50 000-serien.
Så småningom (1910-talet?) flyttades de privatregistrerade vagnarna till 500 000-serien, förmodligen för att vara "mer ur vägen". Sen får man anta att de enskilda järnvägarna följde samma mönster.
Långt senare (1950-t) registrerade man dock in vissa privatvagnar (t.ex. Q14) i 100 000-serien bland andra specialvagnar.
/Sven