Sida 1 av 1
Lokf har stannat tåget och gått av
Postat: 22 feb 2024, 19:24
av Jan-Anders Wihrén
För lite drygt 55 år sedan (18/2 1969) stod jag på pass och fotograferade gt 6367 (Malmö-Trelleborg) mellan Lundavägen-Fosieby (närmare bestämt ungefär där den tidigare banvaktsstugan Hindby låg) när det närmade sig och sedan stannade. Lokföraren klev av och kollade något, Loket är Du 212 och Tornvalls konfektionsfabrik, där min mamma arbetade, syns bakom tåget. Inget märkligt men ett tidsdokument och efter ett tag fortsatte tåget sin färd söderut.
Re: Lokf har stannat tåget och gått av
Postat: 26 feb 2024, 23:01
av HenrikH
En härlig bild.
Re: Lokf har stannat tåget och gått av
Postat: 10 dec 2024, 19:39
av Strömgränsreferensen
Påminns om med rubriken "lokf har stannat tåget och gått av" i övrigt ingen jämförelse.
Någon gång i början av 2000 talet när DSB avreglerades kördes en del Öresundståg över bron av danska "gamla rävar" dom hade något i typ av Sveriges konstitutorial. Dom kunde alltså inte avskedas eller förflyttas.
Tror att en del av dessa "rävar" hade Helsingör som hemstation.
I Malmö såg man direkt när en sådan förare ankom med tåget. Hörde en historia sann eller inte, det får vi aldrig veta; han körde ett tåg mot Helsingör och var ett antal minuter försenad, när han kom till Espergade så stannade han tåget och därifrån gick det "icke videre". Tåget är "avlyst". Sannolikt, men det får vi förstås heller aldrig veta, bodde vår gentleman till lokförare i närheten.
Re: Lokf har stannat tåget och gått av
Postat: 10 dec 2024, 20:31
av anders_w
Till höger om spåret syns något som påminner om en skivförsignal, men de var väl redan avskaffade på elektrifierade linjer?
Re: Lokf har stannat tåget och gått av
Postat: 10 dec 2024, 21:19
av Leif B
Rubriken fick mig att tänka på "En man steg av tåget".
anders_w skrev: ↑10 dec 2024, 20:31
Till höger om spåret syns något som påminner om en skivförsignal, men de var väl redan avskaffade på elektrifierade linjer?
Kan det inte vara någon äldre typ av ljusförsignal?
Re: Lokf har stannat tåget och gått av
Postat: 10 dec 2024, 21:43
av Ulf Pålsson
anders_w skrev: ↑10 dec 2024, 20:31
Till höger om spåret syns något som påminner om en skivförsignal, men de var väl redan avskaffade på elektrifierade linjer?
Det är troligen en ljusförsignal med endast en ljusöppning med färgväxlare. Ljusblinken drivs med acetyléngas, som i en gammal AGA-fyr för sjöfarten (= en "gasförsignal"). 'Grön blink' bildas med en grön lins framför blinken, och 'vit blink' genom att den gröna linsen förs undan med hjälp av en elektromagnetventil.
Fram till 1973 förekom det att 'vit blink' försignalerade också 'två gröna' eller 'tre gröna' i den följande infartssignalen.
Se om gasförsignal på sid 22 och 23 i Statens järnvägars SJH 325.1
Signalteknisk handbok från 1968 – finns på
www.ekeving.se under
Basfakta, tidtabeller, föreskrifter mm.
Re: Lokf har stannat tåget och gått av
Postat: 11 dec 2024, 11:11
av Jan-Anders Wihrén
Jag vill minnas att det är en försignal till infartssignal till Fosieby.
Re: Lokf har stannat tåget och gått av
Postat: 11 dec 2024, 15:22
av Thomas Tell
I december 1980, månaden innan jag körde sista tåget till Rimbo på Roslagsbanan stannade jag tåget jag körde och gick av. Bilden jag tog blev mycket lyckad och det hela tog fyra fem minuter. När jag klev på tåget igen undrade folk vad jag sysslade med.
I bakgrunden bortanför dimman ligger Kårsta station.
- Kårsta 1980.12 motljus 2014.jpg (278.32 KiB) Visad 731 gånger
Re: Lokf har stannat tåget och gått av
Postat: 13 dec 2024, 10:23
av BoJ
Jan-Anders Wihrén skrev: ↑22 feb 2024, 19:24
För lite drygt 55 år sedan (18/2 1969) stod jag på pass och fotograferade gt 6367 (Malmö-Trelleborg) mellan Lundavägen-Fosieby (närmare bestämt ungefär där den tidigare banvaktsstugan Hindby låg) när det närmade sig och sedan stannade. Lokföraren klev av och kollade något, Loket är Du 212 och Tornvalls konfektionsfabrik, där min mamma arbetade, syns bakom tåget. Inget märkligt men ett tidsdokument och efter ett tag fortsatte tåget sin färd söderut.
Trevlig bild. Loket fick ny hel stålkorg 1960. Observera att man då inte längre brydde sig i övergångsdörrar i fronterna.
Nedan länk visar Ds 212 1935.
Någon som vet anledningen till att loket får ny korg?
https://digitaltmuseum.se/021018094876/ ... rotad-1980
Re: Lokf har stannat tåget och gått av
Postat: 15 dec 2024, 21:32
av Sven-Olof Johansson
Fick stålkorg 1960 efter kollision i Hovsta november 1959. Blev samtidigt ombyggd från Dg till Du. Slopad 1980. 4 juni 1979 bemannade jag 212 som pålok till tåg 9 och 11 i Norrköping.
Ja, jag vet att det inte var pålok enligt Säo eftersom vi sköt på som längst till stationsgränsen men vi kallade alltid tjänsten pålok.