Sida 1 av 1

F-lokens förserie

Postat: 28 feb 2024, 15:34
av Thomas Tell
De tre första elektriska F-loken såg ju annorlunda ut än de övriga i serieutförandet.
Jag funderar över ventiationsgallren på maskinrumssidorna.
Första bilden, JvmKDAF04896, skall vara från 15 maj 1942. Här sitter det fönster i fyra av öppningarna på var sida. Symmetriskt på motsvarande sida. Andra bilder från 1942 visar galler utom i ändarna.

Andra bilden, Jvm KBDB00584, skall vara tagen efter 1942 och här ser det ut som serieutförande när det gäller gallren. 601 såg ut så här vid leverans. På serieutförandet satt en lucka mitt på lokets ena sida men här finns ingen bild som visar andra sidan.

Men tredje bilden, JvmKBDA01027, skall vara tagen 1956 och här visas utförandet med fler fönster än galler.

Hade loken fler fönster vid leverans för att sedan ersätta med galler?
Varken tidningen Tågs artikel 1972 eller den nya boken om F-loken tar upp detta så jag undra om någon har koll på detta?

Re: F-lokens förserie

Postat: 28 feb 2024, 19:46
av Anders C
Översta bilden är spegelvänd, men med numret på fronten retuscherat så att det är rättvänt.

Re: F-lokens förserie

Postat: 29 feb 2024, 11:21
av Hans Larsson
Anders C skrev: 28 feb 2024, 19:46 Översta bilden är spegelvänd, men med numret på fronten retuscherat så att det är rättvänt.
Stämmer! Siffrorna som halvt döljs av bufferten är bakfram liksom lokskylten. Slutsignalen sitter på fel sida om toppstrålkastaren. Värmekabeln sitter på fel sida och tågbromsventilen sitter på biträdessidan..

Rättat och tillagt /H

Re: F-lokens förserie

Postat: 29 feb 2024, 12:28
av Thomas Tell
Anders C skrev: 28 feb 2024, 19:46 Översta bilden är spegelvänd, men med numret på fronten retuscherat så att det är rättvänt.
Ja just så, man skall titta på detaljerna.
Det innebär ju att det är vänstersidan i förhållande till framändesskärmarna som har fler fönster. Svårare var det inte.

Ombyggnad med lucka mitt på sidan gjordes tydligen först när frontfönstren ändrades.

Re: F-lokens förserie

Postat: 29 feb 2024, 17:49
av BD-
Notera även att de två översta bilderna visar Kraussboggins infästning på drivaxeln angränsande till löpaxeln.

Bild
F 602
Bild
F602
Bild

Den översta bilden hämtades från SJK väggalmanacka men den var försedd med nedanstående felaktiga beskrivning.
Bild

Bild

F 601 med synlig Krauss styrbygel.