F-lokens förserie
Postat: 28 feb 2024, 15:34
De tre första elektriska F-loken såg ju annorlunda ut än de övriga i serieutförandet.
Jag funderar över ventiationsgallren på maskinrumssidorna.
Första bilden, JvmKDAF04896, skall vara från 15 maj 1942. Här sitter det fönster i fyra av öppningarna på var sida. Symmetriskt på motsvarande sida. Andra bilder från 1942 visar galler utom i ändarna.
Andra bilden, Jvm KBDB00584, skall vara tagen efter 1942 och här ser det ut som serieutförande när det gäller gallren. 601 såg ut så här vid leverans. På serieutförandet satt en lucka mitt på lokets ena sida men här finns ingen bild som visar andra sidan.
Men tredje bilden, JvmKBDA01027, skall vara tagen 1956 och här visas utförandet med fler fönster än galler.
Hade loken fler fönster vid leverans för att sedan ersätta med galler?
Varken tidningen Tågs artikel 1972 eller den nya boken om F-loken tar upp detta så jag undra om någon har koll på detta?
Jag funderar över ventiationsgallren på maskinrumssidorna.
Första bilden, JvmKDAF04896, skall vara från 15 maj 1942. Här sitter det fönster i fyra av öppningarna på var sida. Symmetriskt på motsvarande sida. Andra bilder från 1942 visar galler utom i ändarna.
Andra bilden, Jvm KBDB00584, skall vara tagen efter 1942 och här ser det ut som serieutförande när det gäller gallren. 601 såg ut så här vid leverans. På serieutförandet satt en lucka mitt på lokets ena sida men här finns ingen bild som visar andra sidan.
Men tredje bilden, JvmKBDA01027, skall vara tagen 1956 och här visas utförandet med fler fönster än galler.
Hade loken fler fönster vid leverans för att sedan ersätta med galler?
Varken tidningen Tågs artikel 1972 eller den nya boken om F-loken tar upp detta så jag undra om någon har koll på detta?