Sida 1 av 1
TGOJ fordon synliga i Stockholmsområdet ca 1955-60?
Postat: 31 dec 2023, 15:45
av Micke Carlsson
Jag undrar lite över vad i TGOJ-väg som man kunde få se i Stockholmstrakten kring tiden 1955-60.
Bergsmannen med Yoa104-vagnar vet jag om, och att den ibland meranvändes i SJ:s Yoa2-omlopp i riktning "Västerås" men egentligen inte mer än så, vid den här tidpunkten.
Kunde man se Bt-lok med gröna TGOJ-vagnar i Stockholm vid denna tid? Isåfall, vilken väg kom de, från "söder eller väster"? (I vilka tåg gick egentligen TGOJ Bt+psv?)
Godståg Eskilstuna-Södertälje. Vilka lok gick i dessa, var TGOJ Hg synliga där? Fanns det godståg Eskilstuna-Tomteboda eller lämnade man över i Södertälje och lät lokalgodset Södertälje-Tomteboda göra resten?
Som ni märker, jag har ingen aning. Vet någon annan bättre om detta?
Re: TGOJ fordon synliga i Stockholmsområdet ca 1955-60?
Postat: 31 dec 2023, 17:36
av Jan_Murberger
Inte riktigt svar på din frågebeskrivning men enstaka godsvagnar tycker jag då och då dyker upp på bilder utanför TGOJ.
Re: TGOJ fordon synliga i Stockholmsområdet ca 1955-60?
Postat: 04 jan 2024, 21:17
av Micke Carlsson
Sant. Jag var mest ute efter loken och om de syntes till i den trakten vid den tiden...
Re: TGOJ fordon synliga i Stockholmsområdet ca 1955-60?
Postat: 05 jan 2024, 00:13
av Thomas Tell
Bo Hasselqvist skrev upp sammansättningar av persontåg på Stockholm C den 21 oktober 1956. Där finns sex Eskilstunatåg alla dragna av D-lok med nummer mellan 160 och 363. Vagnarna bestod av Bo13 samt trävagnar varav många tvåaxliga. Inte treaxliga som stod här tidigare.
Re: TGOJ fordon synliga i Stockholmsområdet ca 1955-60?
Postat: 05 jan 2024, 12:40
av Micke Carlsson
Tack, ja jag hade en känsla av att det var SJ-fordon som gällde på sträckan, så pass tidigt.
SJ och TGOJ skrev något slags samutnyttjandeavtal kring fordon men då måste vi vara inne i sent 60-tal eller 70-tal. I och med detta antar jag att Bt-lok börjar synas på Cst men då är vi inne i den "brandgula epoken".
Bergsmannen med Yoa104 gick ju till Cst, och tågsättet användes enligt uppgift i forum ibland som förstärkning i Yoa2-omlopp riktning Västeråsbanan under uppehållstiden i Stockholm, detta innan samutnyttjandeavtalets tid som jag förstår det. Så den vagntypen kan ju anses belagd.
Vad TGOJ:s Ma-lok hade för sig råder ju inget tvivel om men vad höll egentligen Bt och Hg på med, utom malmtrafik? Kunde de ses alls utanför TGOJ-nätet åren kring 1960?
Hur såg egentligen godstrafiken ut på Eskilstunabanan? Ha-lok kanske? Utgick dessa tåg från Tomteboda eller Södertälje?
Re: TGOJ fordon synliga i Stockholmsområdet ca 1955-60?
Postat: 05 jan 2024, 16:15
av el_vikingo
Bodde i Nykvarn kring 1960. Minns lokalgodståg med SJ Dg-lok, växlandes på bangården.
// HH
Re: TGOJ fordon synliga i Stockholmsområdet ca 1955-60?
Postat: 05 jan 2024, 21:07
av Arne Olsson
I slutet av tiden jag bodde i Norrköping (1958-63) såg jag Bt till exempel i persontågen Norrköping-Västerås-Norrköping (när det inte var Y0a202) och i tidiga morgontåget från Flen norrut (anslutning till nattåget). Ofta med AB01, B01 eller Bo8f (TGOJ), men jag minns att det någon gång var trävagnar från Flen - förmodligen i slutet av 50-talet. Jag tyckte Bt var häftiga - som korta F-lok på boggier - snälltågslokskänsla. Då var de gröna. Bt:s stockholmsbesök kom senare, enligt min minnesbild, och då var de röda.
Re: TGOJ fordon synliga i Stockholmsområdet ca 1955-60?
Postat: 05 jan 2024, 21:55
av Micke Carlsson
Tack båda två! Detta gav mig en hel del.
Re: TGOJ fordon synliga i Stockholmsområdet ca 1955-60?
Postat: 06 jan 2024, 21:02
av Sven-Olof Johansson
I början av 50-talet skrev SJ och TGOJ ett koordinationsavtal som reglerade användandet av fordon och personal dem emellan. Flera har skrivit om det i föregående verision av Järnvägshistoriskt Forum. Går nog att söka på det.
Hur trafiken på Södertälje-Eskilstuna med sidolinjer bedrevs i slutet av 50-talet kan du läsa ut i den här tjänstetidtabellen från 1957 som finns på SJK hemsida. Bara SJ-fordon i alla fall som dragkraft.
https://sjk.se/wp-content/uploads/bibl/ ... 7_4tsB.pdf
Ett undantag finns och det är snabbpersontågen 300 och 311 som utgörs av TGOJ Yoa104. Men det tåget hyrs in av SJ utöver koordinationsavtalet. I Stockholm används det i ”Mälardalen” Stockholm-Västerås-Örebro. Hyrs in av SJ tidtabellerna för 1957 och 1958. Bemannades av SJ personal. Lokförare från Örebro bl. a.
Annars vet jag att TGOJ material mest användes i tåg Sala-Norrköping.
Re: TGOJ fordon synliga i Stockholmsområdet ca 1955-60?
Postat: 06 jan 2024, 22:00
av Micke Carlsson
Stort tack! Den länken var till glädje, liksom söktipset.