E4 1600 i Sveg - 1972 -
Postat: 22 maj 2024, 01:20
Ett diskussionsforum om järnväg
https://jvmv3.se/phpbb/
Loket var f.d BAJ nr 19 och behölls inom distriktet (VI Distriktet) efter Inregistreringen vid SJ 1942. Blev kvar där fram tills att loket flyttades och blir driftlok inom 6 Ms (Mellerud). Detta skedde någon gång mellan 1952-07-01 och 1954-03-01 då loket formellt flyttades från 25 Ms till 6 Ms enl SJ handlingar och listor över Maskinsektionstillhörigheter. Stämmer dock inte med andra handlingar Se längre ner.KDZ skrev: ↑11 okt 2024, 11:51 Tack Ulf för fin bild.
E4 1600 fanns verksam i Värmland och Dalsland på 1950- och 60-talet. Finns en bild från Värnamo ca 1950.
En uppgift jag har är att 1600 var avställd i Årjäng 1969 - men samtidigt beredskapsuppställt i Nässjö i mitten av 1950-talet (en uppgift från ÅW som kan vara fel, suddig och fel förekommer - kan det ha varit en annan E4 ?)
Alltså, Värnamo - därefter beredskapsuppställd i Nässjö - därefter verksam i Värmland och Dalsland - därefter Sveg - därefter Kalmar?
E4 1600 därefter i Sveg 1972 på Ulfs fina bild, för att sedan skrotas 1976 i Kalmar. Många omflyttningar var det!
//
En kommentar om spårlängden kan ju vara att B 1140 hade C-tender varför längden blir litet kortare.1956-08-02 Bilaga från 27 Ms där loket (handskrivet) uppges stå uppställt i Nässjö (Upplagsplats) skyddshus tillsammans med étt B lok och en S10. Anm: Uppges (handskrivet) att huset är 40,2 meter långt. Dom tre loken överskrider klart längden. Fel längd angivelse eller fel uppgift om loken?
Förtydligande om situationen för nämnda lok 1956-1958:Anders Sandgren skrev: ↑15 okt 2024, 10:42 Elektrifieringen inom 27ms 1954-55 gjorde många ånglok sysslolösa och dessutom kom leveransen av T21 göra att ångloksanvändningen på t.ex fd BAJ minskade. E4 1600 och 1602 kom ju från BAJ men båda verkar finnas inom 27ms 1956 och ställs enligt uppgifterna upp i lokhus inom 27ms, 1600 i Nässjö UL (UL81) medan 1602 placerades i Örsby. Båda loken saknade beredskapsrevision varför det nog rörde sig om mer tillfällig uppställning. A 1021 stod vid denna tid i Grimstorps lokhus, likaså utan beredskapsrevision. Var 1012 stod då vet jag inte men loket hittade nog någon uppställningsplats.
En kommentar om spårlängden kan ju vara att B 1140 hade C-tender varför längden blir litet kortare.1956-08-02 Bilaga från 27 Ms där loket (handskrivet) uppges stå uppställt i Nässjö (Upplagsplats) skyddshus tillsammans med étt B lok och en S10. Anm: Uppges (handskrivet) att huset är 40,2 meter långt. Dom tre loken överskrider klart längden. Fel längd angivelse eller fel uppgift om loken?