Sida 1 av 2
På en vägg i Ystad.
Postat: 01 jul 2024, 20:30
av Sven-Olof Johansson
I väntan på färjan till Bornholm i Ystad blev jag varse en byggnad som verkade ha järnvägsanknytning. På väggen mot inkörningen till färjan fanns denna fina text.
- Vägg Ystad hvst 3.jpg (294.86 KiB) Visad 3538 gånger
En grov gissning är att det är det som senare blev SJ huvudverkstad i Ystad och ursprungligen byggdes för Ystad-Eslövs, YEJ, och Malmö-Ystad, MYJ, Järnvägar. När lade SJ ner denna verkstad? Har för mig att jag sett revisionsmärkningar på beredskapsånglok som var från tidigt 60-tal.
Re: På en vägg i Ystad.
Postat: 01 jul 2024, 22:04
av Jan-Anders Wihrén
I Ystads Fornminnesförenings årsbok Ystadiana 2001 betitlad "Upppåt väggarna" har Bengt Svedrell en mycket intressant och rikt illustrerad artikel på dryga 30-talet sidor med rubriken "Järnvägsbyggnader i Ystad". På sid 130 i boken står: "Efter långa förhandlingar mellan YEJ och MYJ kom man 1912 slutligen överens om att bygga en ny gemensam verkstad som stod färdig 1914...." Vidare: "Verkstäderna var avsedda att serva 36 ånglok, 39 tvåaxliga, 7 treaxliga och 13 fyraxliga personvagnar, jämte 203 täckta och 786 öppna godsvagnar. Antalet arbetare i verkstaden var cirka åttio." SJ tog över YEJ och MYJ den 1 juli 1941 men behöll verkstaden tills den upphörde 1959. Fastigheten med byggnader avstyckades då och såldes till AB Christian Ohlsson i Falkenberg, som tillverkade cisterner och tankvagnar. Detta företag ombildades sedermera till Tankmobil AB som fortfarande (2001) ägde fastigheten. När SJ övertog YJ-banorna 1941 fanns många otidsenliga järnvägsbyggnader, bl.a. flera lokstall. En ny lokstation uppfördes därför 1946 i östra änden av bangården med 16 stallplatser och en eldriven 20-meters vändskiva. De gamla lokstallen revs. En del lokrevisioner genomfördes nog i dessa nya lokaler, som jag f.ö. själv fått se i drift i början av 1960-talet. Denna nya lokstation blev dock inte så långvarig eftersom ångdriften försvann alltmer och rälsbussar och motorlok tog över.
Re: På en vägg i Ystad.
Postat: 04 jul 2024, 14:22
av Sven-Olof Johansson
Tack för den historiken över verkstaden i Ystad m fler byggnader. Eftersom verkstaden i Ystad lades ner 1959 så var det inga lok med revision gjord i Ystad på 60-talet som jag såg. Tittade i mina gamla anteckningsböcker från början av 70-talet och hittade några noteringar om revision gjord i Ystad på några beredskapslok. Bla. a följande.
L5 1778 Kl. IIA 14/4 58 Y. Y = Ystad. Fortfarande driftlok 1/1-1960 enligt SJ str 420.
L5 1779 Kl.IIIA 18/12 ? Y. Gick inte att läsa årtal här. Verkar ha ställts av som driftlok 1957.
L11 1573 Kl. IIIA 20/5 54 Y. Även detta lok verkar ha ställts av 1957.
Re: På en vägg i Ystad.
Postat: 05 jul 2024, 15:54
av Jan-Anders Wihrén
Det är nog korrekt att det inte gjordes några egentliga revisioner i de nya lokstallarna men däremot nog en del underhållsarbete.
Re: På en vägg i Ystad.
Postat: 06 jul 2024, 07:54
av Ulf Diehl
Vad jag kan se (vid snabbkoll) var nog sista lok L11 1567 som blev klar 590128, sista större rev var K4 1899 med IIIA klar 581025 och så E 902 som fick VBb klar 581122.
Ulf Diehl
Re: På en vägg i Ystad.
Postat: 08 jul 2024, 19:43
av Sven-Olof Johansson
Tack för den informationen. K4 1899 var stationerat i Linköping, i alla fall 1960-61. Finns bilder på det aktivt där. När det togs ur trafik där såldes det väl till en fabrik i Sösdala som växellok om jag inte minns fel.
Re: På en vägg i Ystad.
Postat: 08 jul 2024, 21:10
av Jan-Anders Wihrén
K4 1899 köptes av AB Svensk Torvförädling i Sösdala. Loket märktes STF på sidotankarna och trafikerade den ca 5 km långa banan Sösdala - Store Mosse fram till 1970-talet (har inte just nu exakt tidpunkt). På banan eldades loket med torvbriketter från fabriken. Skulle vara trevligt att få se någon bild från lokets tjänstgöring i Linköping. Bilder från STF har jag i stort antal och kan komplettera med.
Re: På en vägg i Ystad och K4 1899.
Postat: 10 jul 2024, 21:09
av Sven-Olof Johansson
Jag har den här bilden på K4 1899 som är fotograferad av Bo Herzman 3/91961. Verkar inte vara under ånga men står uppställd på ett spår som användes för driftlok.
- K4 1899 vid lokstallet Linköping 3 sep 1961.jpg (122.97 KiB) Visad 2570 gånger
I den här länken från gamla Järnvägshistoriskt Forum av Christer Brimalm med bilder från växling i Linköping under olika tidsperioder finns en bild på, som jag vill ha till, K4 1899 under växling i Linköping.
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=257949
Bilden jag syftar på är denna.
- K4 växlar i Lp 1960 CBri.jpg (131.19 KiB) Visad 2570 gånger
Dessutom finns det en bild på 1899 vid kolbryggan i Linköping men den har jag inte inscannad och tillgänglig för tillfället.
Övriga K4 som fanns i Linköping vid den här tiden var 774 och 959,
Re: På en vägg i Ystad.
Postat: 10 jul 2024, 23:50
av Ola Almquist
Tack för detta. Ja, det skrevs en del om K4 1899 i det gamla forumet. Jag lade in några km-uppgifter
här.
Re: På en vägg i Ystad.
Postat: 11 jul 2024, 09:08
av Kent Hedqvist
Hur höll man koll på körsträckan för ett växellok som "örlade" omkring på bangården? Hade man någon form av schablon eller tog man förarens uppskattade körsträcka?
Kent