Sida 1 av 1

Vandring längs en nedlagd järnväg

Postat: 10 aug 2024, 14:40
av HenrikH
Sträckan framgår av en av bilderna

Re: Vandring längs en nedlagd järnväg

Postat: 10 aug 2024, 15:27
av Besc
Tycker det står SSJ, kan det isf vara vid Östra Ljungby?

Re: Vandring längs en nedlagd järnväg

Postat: 10 aug 2024, 16:17
av HenrikH
Hej Besc
Det är helt korrekt med SSJ, men det är vid Kärreberga som jag var och traskade runt idag. Det verkar finnas kvar en bro över rönne å närmare Ö.ljungby som jag nog kommer köra till för titta närmare på senare
Mvh Henrik

Re: Vandring längs en nedlagd järnväg

Postat: 10 aug 2024, 18:08
av Besc
Aha, där fanns väl åtminstone förut, ett ganska långt utdragsspår, dvs gamla linjen mot Östra Ljungby kvar. Är det månne det spåret som aldrig blev rivet och ligger kvar, som vi ser rester av på bilderna?
11 maj 1968 gick det sista persontåget här (jo jag var med), länge sedan nu!

Re: Vandring längs en nedlagd järnväg

Postat: 11 aug 2024, 08:59
av Göran Kannerby
Framsynt av SSJ att redan på 1920-talet lägga in 41 kg räler.

Re: I händelse av ofärd

Postat: 11 aug 2024, 11:37
av BD-
Göran Kannerby skrev: 11 aug 2024, 08:59 Framsynt av SSJ att redan på 1920-talet lägga in 41 kg räler.
Kan det vara skenor från tysk tillverkare? Det var ju ett tag billigt att handla i Tyskland under 1920-talet. Var framgår det att det är 41 kg/m räls? Var det en tysk profil (KPEV?) med 125 mm fotbredd?
Efter förstatligandet lär SSJ ha förstärkts för att tjäna som omledningsbana i händelse av ofärd.

Ändrat 1930 till 1920.

Re: Vandring längs en nedlagd järnväg

Postat: 11 aug 2024, 12:01
av HenrikH
Bild

Re: I händelse av ofärd

Postat: 15 aug 2024, 15:57
av Göran Kannerby
BD- skrev: 11 aug 2024, 11:37
Göran Kannerby skrev: 11 aug 2024, 08:59 Framsynt av SSJ att redan på 1920-talet lägga in 41 kg räler.
Kan det vara skenor från tysk tillverkare? Det var ju ett tag billigt att handla i Tyskland under 1930-talet. Var framgår det att det är 41 kg/m räls? Var det en tysk profil (KPEV?) med 125 mm fotbredd?
Efter förstatligandet lär SSJ ha förstärkts för att tjäna som omledningsbana i händelse av ofärd.
Att det är 41 kg räler framgick av den 1981 av SJK utgivna "Järnvägskarta över Sverige, BANTEKNISK STANDARD".

Märkningen på rälerna är RSW 1925 om det kan vara till någon ledning avseende ursprunget.