Sida 1 av 2
Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 6
Postat: 22 aug 2024, 11:07
av Peter Bolin
Det har blivit dags för augustiomgången av Björn Alnebos bilder.
Okänd station ca 1970. Här behöver jag hjälp av forumexpertisen med att reda ut vilken station det är.
Frövi stn ca 1970.
Hc 533 med två okända B6-vagnar vid Frövi ca 1970.
Hc 533 med två okända B6-vagnar vid Frövi ca 1970.
Strängnäs stn ca 1970.
Strängnäs stn ca 1970.
Rc3 1063 med persontåg ca 1970. Var är bilden tagen?
Rc2 1076 med persontåg ca 1970. Även här behöver jag hjälp av forumexpertisen med att bestämma stationen.
Rc2 1076 med persontåg ca 1970.
Töreboda stn ca 1970.
I september återkommer jag med en ny bildomgång.
Hälsningar
Peter Bolin
Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 6
Postat: 22 aug 2024, 11:25
av Besc
Ser ut som Göteborg C på bilderna 7-9.
Bild 1 ser ut som en TGOJ-station, men vilken?
Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 6
Postat: 22 aug 2024, 12:05
av Mikael Blom
Kan första bilden vara Ullersäter station?
Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 6
Postat: 22 aug 2024, 12:16
av Ola Almquist
Jag hittade ingen riktigt bra bild från nyare tid men jag tror också att det är Ullersäter.
Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 6
Postat: 22 aug 2024, 12:17
av Urban Johansson
Peter Bolin skrev: ↑22 aug 2024, 11:07
Det har blivit dags för augustiomgången av Björn Alnebos bilder.
Okänd station ca 1970. Här behöver jag hjälp av forumexpertisen med att reda ut vilken station det är.
I september återkommer jag med en ny bildomgång.
Hälsningar
Peter Bolin
Hej!
Ullersäters fd stationshus.
Bangården revs åren 1961--62.
Hälsningar
Urban
Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 6
Postat: 22 aug 2024, 14:14
av Peter Bolin
Tack för svaren. Då har vi rett ut att det är Ullersäter station och Göteborg C. Jag hittade den här bilden av Ullersäter som visar hur stationen såg ut omkring 1910:
https://banvakt.se/foto/014/014361.jpg.
/Peter Bolin
Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 6
Postat: 24 sep 2024, 13:31
av Åke C.
Peter Bolin skrev: ↑22 aug 2024, 11:07
Det har blivit dags för augustiomgången av Björn Alnebos bilder.
Rc2 1076 med persontåg ca 1970. Även här behöver jag hjälp av forumexpertisen med att bestämma stationen.
Rc2 1076 med persontåg ca 1970.
Rc2 1076 levererades 1971-12-09.
Det verkar här inte ha rullat så många dagar efter leveransen.
Om det står S på den lilla skylten i frontrutan – är det då en söndagstur?
I så fall
kan bilden vara tagen 12, 19 eller 26 december 1971.
Gissar på 12...
Tack för alla bilder!
Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 6
Postat: 25 sep 2024, 19:00
av Johan
Nog kan det vara lite vintersol på fotot. Och mössväder.
Om vi utgår från observationsdata som kan laddas ned från SMHI så var december 1971 ingen vintrig månad. Den 19 december rapporterades 14 mm nederbörd. Ingen nederbörd den 12 eller 26 men för både den 19 och 26 står det duggregn som nederbördstyp.
Molnigheten då? Den 12 december klockan 12 står det 13% (hur de kunde komma fram till exakt det?) men den 19 liksom den 26 100% moln.
Sedan kommer snön den 28 december och det rapporteras snöfall många dagar under hela januari. Men du kanske vill stanna i december?
Den som kollar själv får först välja parameter och sedan ladda hem diverse Excel-filer och scrolla eller anpassa bäst som.
https://www.smhi.se/data/meteorologi/la ... onid=71420
Också tack för bilder förresten.
Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 6
Postat: 25 sep 2024, 21:09
av PeO
15 år senare, då loktvätten på Hagalund var under inkörning kunde jag studera en Rc som nyss kom in efter sin första tur Cst-G-Cst. Loket hade gått 125 mil. Detta var sensommartid, så båda fronterna var fullsmetade med flugor, men på sidorna fick man leta länge för att hitta en smutsfläck.
I december brukar det vara tämligen myggfritt även på dessa sydliga breddgrader, så fronterna kan mycket väl vara såhär rena efter några veckors drift. Tittar man på ramverket syns lätt nersmutsning, liksom tydliga driftspår på bufferttallrikarna.
Av molnrapporten att döma alltså troligen den 19:e eller 26:e.
Ytterligare ett par år senare kunde jag 3-4 mil längre söderut jämföra med en ny lastbil som gått 7 km på asfalterad provbana. Den var betydligt smutsigare och skulle tvättas med 3 m3 kranvatten, aldrig tal om återvinning där ens på underspolen.
Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 6
Postat: 25 sep 2024, 23:37
av M.Svenson
Det lilla S:et i frontrutan på Rc2 1076 har med service insattsen på loket att göra, tror det betydde förstärkt service på loket, om det kom en sôndag till en sköttselhall.
Mvh Martin