Sida 1 av 1
Du2-vurpa vid Heagård?
Postat: 22 aug 2024, 13:09
av Bobo L
Någon gång i forntiden sägs ett godståg draget av två Du (Du2?) ha åkt av banan och lagt sig på sidan på en lerig åker vid eller nära Heagård mellan Åstorp och Ängelholm. Spannarps station har en gång legat ungefär där, men var kanske/troligen nedlagd när olyckan inträffade.
Eller, kan det ha varit en kollision? Tiden bör ha varit sent 70-tal eller tidigt 80-tal.
Är det någon som kan skingra dimmorna i saken?
Re: Du2-vurpa vid Heagård?
Postat: 22 aug 2024, 13:19
av Anders Sandgren
Det inträffade en olycka där 1974 där ett tåg kolliderade med en lastbil och spårade ur. Det finns bild här
https://bilderisyd.se/produkt/kl-tagolycka-1/
Re: Du2-vurpa vid Heagård?
Postat: 22 aug 2024, 13:23
av Bobo L
Haha, här gick det undan. Tio minuter från fråga till svar!
Och ja, det är nog den olyckan jag tänker på. Tackar!
Re: Du2-vurpa vid Heagård?
Postat: 23 aug 2024, 09:51
av Mats Björkelund
Jag har hört en del rykten kring den här olyckan men är det någon som har mer säker information?
/Mats B
Re: Du2-vurpa vid Heagård?
Postat: 23 aug 2024, 21:24
av AndersEriksson
Fredagen 27/9 1974 rapporterade DN om olyckan, som inträffat dagen innan (torsdag 26/9). Långtradarchauffören tycktes "i den sneda eftermiddagssolen" ha missat korsningens ljussignaler (bommar fanns inte). "På expressgodstågets lok fanns endast en förare, som klarade sig praktiskt taget oskadd", men ändå omkom en person och en till blev svårt skadad, chaufför och passagerare på vägfordonet kan man kanske gissa. Röjningsarbetet försvårades av att "en del av lasten på godståget bestod av gifttunnor, som började läcka, och av explosiv vara" (tre av vagnarna tycks ha haft sprängdeg i lasten, så personal inkallades från F10 i Ängelholm), samt av att långtradaren var utlandsregistrerad och TIR-skyltad så att även tullen måste kallas in. "Ännu sent på kvällen hade man, trots att man fått hjälp av experter från bl a Supra i Landskrona, inte konstaterat vad det var för slags gift som fanns i en del tunnor på godståget". Så tog det också till lördagsmorgonen, alltså sisådär 36 timmar, innan man lagt om 250 m spår och kunde öppna banan för trafik med nedsatt hastighet (som meddelas i söndagstidningen).