Sida 1 av 1

Virkeslossning från järnväg i Vänersborg

Postat: 16 sep 2024, 08:11
av Jan_Murberger
När jag var barn i början på åttiotalet stod en stor mängd G-finkor med välvt tak vid Vassbotten i Vänersborg. De lutade påtagligt ut mot vattnet och jag tänkte att snart åker de ner när järnvägen är så satt. Jag kommer också ihåg att jag några år senare besökte platsen. Då var vagnarna borta och jag har sedan dess undrat var det var för littera på vagnarna. Det fanns även en betongramp mes spår på ner i vattnet och jag misstänkte att det hade med virkeshantering att göra. Det, och spårets lutning besvaras i den här bilden. I dag är spåren borta. Observera också att det inte är stolpar med utlösning, utan att man improviserat med en egen lösning.
https://digitaltmuseum.se/021015686783/ ... arnvagsvag
Fullt förtroende för lastsäkringen:
https://digitaltmuseum.se/021015686780/ ... arnvagsvag

Re: Virkeslossning från järnväg i Vänersborg

Postat: 28 sep 2024, 17:54
av Richard Loe
Vargöns bruk hade en omfattande virkeshantering och flytande virkesförråd i älven vid pappersbruket. Timmermosor kom på släp bakom bogserbåt över Vänern och förtöjdes vid dykalbarna i norra hamninloppet (dvs bakom vågbrytarna i Vänern). Mosorna var så där 200m lång, och i Vänersborg bröts dom ner in mindre mosor för bogsering ner för Karls grav, genom slussen vid Brinkebergskulle och sedan upp för Göta älv till bruket. Pappersbruket hade ingen bra järnvägsanslutning till virkesförrådet så när virke kom per tåg fick man ibland lasta ner det i Vassbotten så som på bilderna, sätta ihop timmermosor och sedan bogsera mosorna till bruket. Denna virkeshantering upphörde någon gång i slutet på 1960-talet. Jag har för mig att rampen ner till vattnet vid kajen i Vänersborg är kvar.

Re: Virkeslossning från järnväg i Vänersborg

Postat: 29 sep 2024, 04:57
av Jan_Murberger
Det går att observera denna hantering på flygbilder, bland annat på Eniro.