Sida 1 av 1
E2 1154 Vislanda
Postat: 24 sep 2024, 08:28
av Stefan J
- E2 1154 Vislanda.jpg (182.74 KiB) Visad 1650 gånger
- E2 1154 1.jpg (92.14 KiB) Visad 1650 gånger
- E2 1154.jpg 1.jpg (222.42 KiB) Visad 1650 gånger
Re: E2 1154 Vislanda
Postat: 24 sep 2024, 13:11
av KDZ
Trevligt, med dokumentation och detaljer.
Loket konserverades i Åhaga 1963 och fanns i Enköping 1972. Var fanns loket innan det sändes från Hagalund till Vislanda?
Re: E2 1154 Vislanda
Postat: 24 sep 2024, 15:58
av Conny Sernfalk
KDZ skrev: ↑24 sep 2024, 13:11
Trevligt, med dokumentation och detaljer.
Loket konserverades i Åhaga 1963 och fanns i Enköping 1972. Var fanns loket innan det sändes från Hagalund till Vislanda?
Som driftlok på 1950 talet fanns loket på 10 Ms (huvudort Malmö) . Flyttades i mitten av 50 talet till 27 Ms (huvudort Växjö). OBS! att Ms var geografiskt stora så det säger inget om lokstations tillhörighet.
Fick sin sista revision (kl. IIIA) i Kalmar 1957-12-30 (märkning på en bild).
Enligt dokumentation från 27 Ms tillhörde loket 1958 Nässjö lokstation både som tjänstgörings station och underhålls station.
Överfördes till Beredskapsloksparken 1963-11, samtidigt som loket fick beredskapsreparation i Borås Åhaga 1963. Utgick 1963-11.
Sannolikt flyttades loket därefter till Enköpings lokstall. Fanns iaf i lokstallet från 1965 och framåt. 1970-1971 flyttades loket ut från lokstallet och stod utomhus flera år innan det transporterades i mitten av 1970 talet till Tomteboda och ställdes upp där. Inget tyder på att loket torrluftkonserverades.
Slopades 1978-02-01 och avfördes som beredskapslok. Transporterades från Tomteboda via Hagalunds lokstation 1979-10-23. 1979-10-30 hade loket endast hunnit till Norrköping (långsam transport?). Anlände till Vislanda november 1979-11 och fanns vid Vislanda station 1979-11-17. Skrotades i Vislanda 1980-06.
Bifogar foto från Enköping 1971-05-06
- 1154 1971-05-06 Enköping foto Conny Sernfalk.jpg (100.57 KiB) Visad 1480 gånger
Re: E2 1154 Vislanda
Postat: 24 sep 2024, 16:29
av KDZ
Tack Conny, för som alltid innehållsrik redogörelse.
Re: E2 1154 Vislanda
Postat: 24 sep 2024, 17:09
av Jan-Anders Wihrén
Jag har en enda bild av E2 1154 och den ser ni nedan (kanske inte så bra bildkvalité men ändå). Datum 23 december 1962. Loket har just ankommit ensamt från Vetlanda. Jag hade feriearbete under jullovet hos TR och reste Malmö-Nässjö-Malmö så bilden tog jag under uppehållet i Nässjö.
Re: E2 1154 Vislanda
Postat: 24 sep 2024, 21:12
av Anders Sandgren
Conny Sernfalk skrev: ↑24 sep 2024, 15:58
KDZ skrev: ↑24 sep 2024, 13:11
Trevligt, med dokumentation och detaljer.
Loket konserverades i Åhaga 1963 och fanns i Enköping 1972. Var fanns loket innan det sändes från Hagalund till Vislanda?
Som driftlok på 1950 talet fanns loket på 10 Ms (huvudort Malmö) . Flyttades i mitten av 50 talet till 27 Ms (huvudort Växjö). OBS! att Ms var geografiskt stora så det säger inget om lokstations tillhörighet.
Fick sin sista revision (kl. IIIA) i Kalmar 1957-12-30 (märkning på en bild).
Enligt dokumentation från 27 Ms tillhörde loket 1958 Nässjö lokstation både som tjänstgörings station och underhålls station.
Överfördes till Beredskapsloksparken 1963-11, samtidigt som loket fick beredskapsreparation i Borås Åhaga 1963. Utgick 1963-11.
Sannolikt flyttades loket därefter till Enköpings lokstall. Fanns iaf i lokstallet från 1965 och framåt. 1970-1971 flyttades loket ut från lokstallet och stod utomhus flera år innan det transporterades i mitten av 1970 talet till Tomteboda och ställdes upp där. Inget tyder på att loket torrluftkonserverades.
Slopades 1978-02-01 och avfördes som beredskapslok. Transporterades från Tomteboda via Hagalunds lokstation 1979-10-23. 1979-10-30 hade loket endast hunnit till Norrköping (långsam transport?). Anlände till Vislanda november 1979-11 och fanns vid Vislanda station 1979-11-17. Skrotades i Vislanda 1980-06.
Bifogar foto från Enköping 1971-05-06
1154 1971-05-06 Enköping foto Conny Sernfalk.jpg
Berodde inte förflyttningen i mitten av 50-talet från 10ms till 27ms på att fd NOJ överflyttades från 10ms till 27ms och att de lok som där användes flyttades med.
1154 var nog placerat i Nässjö då. Någon fysisk omflyttning av loken skedde nog inte då.
Nässjö hade lok som tillhörde flera ms, 25ms för fd HNJ, 10/27ms för fd NOJ och 27ms för fd KJ/SäNJ.
Re: E2 1154 Vislanda
Postat: 24 sep 2024, 21:41
av Kent Hedqvist
Helt rätt Anders. Det dyker upp då och då i lokförare C-E Carlssons annotationsböcker i tjänst på NOJ och SäNJ. Första notisen är godståg 5811 på NOJ 47 06 02. (C-E C började köra 1946)
Kent
Re: E2 1154 Vislanda
Postat: 24 sep 2024, 21:53
av Conny Sernfalk
[/quote]
Berodde inte förflyttningen i mitten av 50-talet från 10ms till 27ms på att fd NOJ överflyttades från 10ms till 27ms och att de lok som där användes flyttades med.
1154 var nog placerat i Nässjö då. Någon fysisk omflyttning av loken skedde nog inte då.
Nässjö hade lok som tillhörde flera ms, 25ms för fd HNJ, 10/27ms för fd NOJ och 27ms för fd KJ/SäNJ.
[/quote]
Det är möjligt och bekräftas av Kents inlägg. Det var därför jag gjorde brasklappen om osäkerhet för lokstationstillhörighet. Det finns även två foton på loket från Nässjö 1948. Kan ses på digitalt museum.
Re: E2 1154 Vislanda
Postat: 27 sep 2024, 15:51
av Ola Almquist
Berodde inte förflyttningen i mitten av 50-talet från 10ms till 27ms på att fd NOJ överflyttades från 10ms till 27ms och att de lok som där användes flyttades med.
1154 var nog placerat i Nässjö då. Någon fysisk omflyttning av loken skedde nog inte då.
Nässjö hade lok som tillhörde flera ms, 25ms för fd HNJ, 10/27ms för fd NOJ och 27ms för fd KJ/SäNJ.
[/quote]
Det är möjligt och bekräftas av Kents inlägg. Det var därför jag gjorde brasklappen om osäkerhet för lokstationstillhörighet. Det finns även två foton på loket från Nässjö 1948. Kan ses på digitalt museum.
[/quote]
Just det. Överföringen skedde den 1 juli 1955.
Re: E2 1154 Vislanda
Postat: 28 sep 2024, 11:20
av Ulf Diehl
E2 1154 tillhörde 470310 13 ms, men utlånas till 27 ms Kalmar (dbr 1 "17"/47 - hur skriver man upphöjda siffror i detta forum?)
470422 flyttades loket officiellt från 13 ms till 10 ms Malmö, men fortsatt utlånas till 27 ms (dbr 1 "24"/47)
Ulf Diehl