Sida 1 av 1

E2 1184

Postat: 24 sep 2024, 21:34
av KDZ
Hej,

har funderat en tid på om dateringen av bilden i Digitalmuseum på E2 1184 stämmer?
https://digitaltmuseum.se/021018124939/ ... sj-e2-1184
(JvmKDAJ07761) med texten "18 Neg nr. 6476-9 Lok nr 1184. Göteborg april 1992"

Loket fanns ju i Hofors från 1977 och även fram till 2013 i oktober.

Men det ser onekligen ut som x184 i skorstenen.

Re: E2 1194

Postat: 24 sep 2024, 22:17
av Conny Sernfalk
KDZ skrev: 24 sep 2024, 21:34 Hej,

har funderat en tid på om dateringen av bilden i Digitalmuseum på E2 1184 stämmer?
https://digitaltmuseum.se/021018124939/ ... sj-e2-1184
(JvmKDAJ07761) med texten "18 Neg nr. 6476-9 Lok nr 1184. Göteborg april 1992"

Loket fanns ju i Hofors från 1977 och även fram till 2013 i oktober.

Men det ser onekligen ut som x184 i skorstenen.
Det är en felskrivning. Loket på bilden är E2 1194 och bör vara tagen i Lärje. Loket drogs ner från Selsjöns lokhus 1991 till Lärje för att byggas om till ojeeldning och säljas till Canada. Köparen var dock inte nöjd med loket som ansågs vara alltför slitet. Lösningen blev att BJs istället överlät sitt lok E2 909 till Canada. Det byggdes även om till Oljeeldning. 1194 transporterades därefter (1992) till Falun där det driftsattes. Överfördes sedan till IBAB och deponerades till museiföreningen på OHJ. Återlämnades till IBAB vid föreningens upphörande. Är numer återbördat till Järnvägsmuseet såsom sista driftånglok på SJ. Tjänstgjorde som sådant på SJK resa 1972-03-31 och samtliga kvarvarande drift ånglok överfördes att bli beredskapslok eller skrotas 1/4 1972. 1194 torrluftkonserverades därefter i Sandåkra grusgrop lokhus. Flyttades till Selsjöns lokhus 1978.

Re: E2 1184

Postat: 25 sep 2024, 08:36
av KDZ
Tack Conny, då föll pusselbitarna på plats.

Museet/Digitalmuseum kanske uppdaterar i sina fotoarkiv, så det underlättar för framtida forskning.

Re: E2 1184

Postat: 25 sep 2024, 09:03
av Conny Sernfalk
KDZ skrev: 25 sep 2024, 08:36 Tack Conny, då föll pusselbitarna på plats.

Museet/Digitalmuseum kanske uppdaterar i sina fotoarkiv, så det underlättar för framtida forskning.
Det finns gott om felaktigheter i digitalt museum. Tyvärr sker inga uppdateringar av textinnehåll och funktionen att föreslå ändringar är borttagen. Vi får vara glada över resultatet från tiden då Järnvägsmuseets digitala projekt pågick och många foton (ej alla) scannades och lades ut.

Re: E2 1184

Postat: 27 sep 2024, 10:53
av Ulf Diehl
E2 909 såldes ju till Kanada med oljeeldning. Talade med lokföraren i Hull, som påstod oljeeldningen var uppsatt i Gävle - men hursomhelst fungerade den helt tillfredställande. Blev loket ombyggt i Lärje eller Gävle med oljebrännare och oljetank ?
Ulf Diehl

Re: E2 1184

Postat: 27 sep 2024, 14:20
av KDZ
Enligt de uppgifter jag har skedde ombyggnaden av E 909 till oljeeldning i Göteborg och genom mfBJs i Göteborg.

909an stod ju beredskapsuppställd i Landvetter och resor utanför Göteborgsområdet efter 1981 enligt mina uppgifter var dels utfärd till Stockholm och Narvik 1981, dels utfärd Falköping-Tidaholm-Ulricehamn 1985, dels hjulsvarvning i Malmö 1988.

Ägde BJs loket 1981-1992, eller var loket bara deponerat av SJ till BJs och ingick formellt i Beredskapslokparken 1990?

Ursäkta urspårningen till annat ämne.

Re: E 909

Postat: 27 sep 2024, 16:15
av Conny Sernfalk
E 909 avfördes från beredskapsloksparken 1981-08-18 Enl skrivelse från SJ Centralförvaltning. F.ö har SJ aldrig gjort depositioner till föreningar. Järnvägsmuseet har sedan tidigt 1960 tal kunnat deponera lok till föreningar eller Museiändamål. Något som Järnvägsmuseet försökte bli av med då det blev många förfrågningar och tog mycket tid att administrera framförallt under 1970-80 talet. Två Norrländska föreningar fick under 1980 talet låna / disponera beredskapslok tillfälligt i ö.k med stab Försvar men det var något annat än depositionerna från Järnvägsmuseet.

Här är lite data om 909 i kronologisk följd
1968-10-31 Sista revision kl. IIIB Ös. Återgick till Falköping som driftlok
1969-09 Anmält som beredskapslok
1971-01 Torrluftkonservering beordrad.
1971 Står kvar i Falköping vid olika tidpunkter
1972-04 Uppställd i Landvetters lokhus
1972-05 Torrluftkonservering verkställd i Landvetters lokhus
1981-07-29 Utdragen från Landvetters lokhus av BJs
1981-08 Transport till Sävenäs lokstation
1981-08-18 Avförs från Beredskapsloksparken
1982-05-10 Inköpt av BJs för 25.517:-
1982 Deltog i trafik Midnight sun special till Narvik, Ångtåg till Ådalsliden (Fallens dag), HNJ 100 års jubileum.
1983> Många olika extratåg från 1983 och framåt
1990-91 ca Hjulsvarvning och tubbyte

Angående försäljningen till Kanada tvivlar jag starkt på att ombyggnad till oljeeldning skedde i Gävle. Jag var på besök på SJ:s vägnar i Lärje 1992-05-09 och ombyggnad till oljeeldning av 909 hade då påbörjats. Var bråttom vad jag minns, då fraktdatum med båt var bestämt och skedde 1992-05-31. Huruvida arbetet utfördes av eller genom BJs i eller annan part är obekant. Loket såldes av SJ

Enligt avtal såldes 2 ånglok för 60.000 Dollar / styck till Choo-Choo Corporation, Quebec, Kanada . Ingick andra dragfordon och vagnar.

Eftersom Kanada hade i sent skede ratat inköp av E2 1194 (som bedömdes alltför sliten), erbjöd BJs 909 enl. följande avtal vilket godtogs av SJ:
Avtal BJs och SJ som innebär att BJs ägda ånglok E2 909 överlåtes till SJ för vidare försäljning till Kanada, samt ägda lok B 1138 överlåtes till SJ/JVM för uppställning vid Herrljunga stn. I gengäld erhåller BJs äganderätt för ett E2 lok (bestämdes senare bli E2 1333) samt B 1083 från f.d beredskapsångloksparken.