Sida 1 av 1

NBJ malmtåg - Sidospår 3/24

Postat: 28 sep 2024, 16:01
av Jan-Anders Wihrén
I senaste numret av Sidospår (nr 3/24) sid 13 står "Det finns förvånansvärt få bilder som visar malmtåg på NBJ....". Tack f.ö. Leif Wester för en mycket intressant skildring om Stribergs gruvor. Jag besökte NBJ 10-11 maj 1966 och hade fått tillstånd att medfölja lok i flera olika tåg under dessa dagar. Här följer några bilder som jag tog av malmtåg vid Striberg, Pershytte växel, Nora och Järle.
1) 10/5 1966. Gt 155 Nora stad - Gyttorp vid Pershytte växel. T-semafor. Lok T24.
2) 10/5 1966. Egt 904 Striberg. Stationshus. Lok T24.
3) 11/5 1966. Gt 104 Nora stad. Stationhus. Lok T25. Till vänster lokomotor nr 13.
4) 11/5 1966. Gt 104 Stora Mon (vy från loket). T-semafor. Lok T25.
5) 11/5 1966. Gt 104 Järle. Stationshus. Lok T25.

Re: NBJ malmtåg - Sidospår 3/24

Postat: 29 sep 2024, 08:34
av Per Ljungberg
De sista bilderna visar ett tåg med "riktiga" malmvagnar. Var dessa av TGOJ:s typ? Den första bilden verkar malmen vara lastad på NBJ:s 3 axliga malmvagnar och någon O-vagn (3 axlig?). Rätt?

Re: NBJ malmtåg - Sidospår 3/24

Postat: 29 sep 2024, 20:48
av Per Lind
Hur lossades dessa malmvagnar?
Finns det någon film på Youtube?
-Per

Re: NBJ malmtåg - Sidospår 3/24

Postat: 29 sep 2024, 21:19
av Gunnar Lilienberg
Per Lind skrev: 29 sep 2024, 20:48 Hur lossades dessa malmvagnar?
Finns det någon film på Youtube?
-Per
Och, vart transporterades malmen de sista åren?

Re: NBJ malmtåg - Sidospår 3/24

Postat: 29 sep 2024, 21:35
av Ola Almquist
Enligt Nora Bergslags Järnväg 125 år – en minnesskrift gick de sista årens malm från Striberg till Oxelösund, då tillräckligt stora båtar inte kunde gå till Otterbäcken. Dessa malmtåg bestod av TGOJ malmvagnar och gick över Gyttorp–Nora–Ervalla. TGOJ-lok tog över i Ervalla.

Re: NBJ malmtåg - Sidospår 3/24

Postat: 04 okt 2024, 21:12
av Carl-Johan
NBJ körde alla sina vagntyper i malmtågen (M, Mss, Mu, Iss, Isu, Os, Oss, Ou, Oau). De lossades med de stora portalkranarna i Otterbäcken. Skoporna gick hårt åt vagnarna och vi fick hela tid reparera vagnar som slagits sönder i den grova hanteringen. På vagnar med brädväggar fästes extra plankor vertikalt på utsidan. De två översta bilderna visar sådana tåg. 1962 drogs de ofta av två eller tre lokomotorer. Vagnarna fylldes utan att man riktigt kollade vikten. Ofta gick vagnarna med flera ton för mycket i lasten. Ibland kollade man att vagnen inte var stum, d v s att fjädrarna var så ihoptryckta att de tog i underredet. Men fick man igenom ett lastkort av papper mellan fjäderpaketet och ramverket var det OK. Men det fungerade. Men det gick inte fort. Malmtågen gick nog aldrig fortare än 40 km/t.

TGOJs M-vagnar kom senare när gruvorna stängts och man rensade lagren. De tågen kördes till Oxelösund.

Extra stationskarl i Otterbäcken sommaren 1962

Re: NBJ malmtåg - Sidospår 3/24

Postat: 04 okt 2024, 22:47
av Johan
Gruvan i Striberg stängdes 1967, som en påbörjan på avindustrialiseringen.

Re: NBJ malmtåg - Sidospår 3/24

Postat: 05 okt 2024, 23:33
av Leif Jakobsson
Tack för dina fina NBJ bilder. De glädjer mig, uppväxt invid NBJ i Karlskoga mm!