Det handlar uppenbarligen inte om snabbromsventilen. DB föreskriver:
Nyare: "Das Kennzeichen <R> wird nur bei vorhandener Bremsstellung <R> gemäß DIN EN 14198 dem Bremsgewicht vorangesetzt. Anderenfalls erscheint die Bezeichnung R allein."
Äldre: "Der Bremsbezeichnung <R> wird dann vorangestellt, wenn es sich um eine Hochleistungsbremse nach UIC 546, Kap. II, Ziff. 2 handelt, d. h. wenn in der Bremsstellung R 150 bis 170 BrH bezogen auf die Dienstmasse und mindestens 135 BrH bezogen auf die Gesamtmasse
ohne wirkenden Schnellbremsbeschleuniger erreicht werden. Beim Unter- oder Überschreiten eines dieser Werte entfällt der Rhombus um das R."
Romben tillkommer således kring R när bromsförmågan är inom vissa gränser
utan fungerande snabbromsventil.
Däremot anges bromsvikten med röd färg vid fungerande snabbromsventil och annan färg vid icke-fungerande snabbromsventil.
"Die Ziffern des Bremsgewichts <R> bzw. R werden bei vorhandenem wirksamen Schnellbremsbeschleuniger in rot, bei unwirksamen bzw. nicht vorhandenem Schnellbremsbeschleuniger basaltgrau/graubraun/quarzgrau bei hellem Untergrund bzw. verkehrsweiß/lichtgrau bei dunklem Untergrund angeschrieben."
Ett exempel:
- 20221021_085439.jpg (87.46 KiB) Visad 2327 gånger
Uppenbarligen används inte de röda bromsvikterna (vid fungerande snabbromsventil) vid bromsberäkning i Sverige.
Vad gäller den ursprungliga frågan, var S antagligen direktimport från tyskan, således S för Schnellzug. R står för Rapid såsom redan har konstaterats.
Sedan är det ingalunda så att G och P används enhetligt i Europa. På äldre vagnar kan det vara lite vad som helst beroende på land. Här i Finland är det ofta M i stället för P och T i stället för G. I Frankrike däremot M i stället för G. Det gäller att tänka efter och att tänka rätt.
Godsvagnar med Matrossowbromsar saknar omställningshandtaget för G och P eftersom de alltid har samma långsamma tillsättnings- och lossningstider (således G). De kan däremot ställas om mellan direkt lossning och gradvis lossning, men det är en annan fråga.