Sida 1 av 1

R-broms / S-broms

Postat: 05 okt 2024, 19:14
av Erik Andersson
Järnvägsfordon har i regel ett omställningshandtag där bromsverkan kan ställas in i läge G, P och R. Som jag har förstått det kallade man för läge R för S. Är det någon som känner till vilket år man döpte om S (=schnell?) till R (=räser?). I bromsföreskrifterna från 1961 kallas det fortfarande S

Re: R-broms / S-broms

Postat: 05 okt 2024, 19:42
av anders_w
Och på kontinenten fanns t.o.m. SS-broms. Oklart vilken skilnaden var gentemot vanlig S-broms.

Re: R-broms / S-broms

Postat: 05 okt 2024, 20:24
av anders_w
Tillägg:

Enligt denna video https://www.youtube.com/watch?v=dBIN1nJ ... Silberling bör det på UIC-nivå ha varit 1952 som R ersatte S.

Re: R-broms / S-broms

Postat: 05 okt 2024, 23:00
av Ulf Pålsson
I de svenska trafikreglerna (säo) var det 1973 som benämningen 'S-broms' ersattes av 'R-broms', liksom 'bromsgrupp S' av 'bromsgrupp R'.

'S' ansågs i Sverige stå för "snabb", 'R' för "rapid".

Ändringen från 'S' till 'R' motiverades 1973 av "harmonisering med utlandet".

Oklart hur snabbt det gick med omräkning av svenska fordon.

Re: R-broms / S-broms

Postat: 05 okt 2024, 23:28
av Ulf Pålsson
anders_w skrev: 05 okt 2024, 20:24 Tillägg:

Enligt denna video https://www.youtube.com/watch?v=dBIN1nJ ... Silberling bör det på UIC-nivå ha varit 1952 som R ersatte S.
I filmen sägs att Deutsche Bundesbahn under en övergångsperiod mellan 1959 och 1967 ändrade märkningen för bromskategori på sina fordon från S till R och från SS (sehr stark und sehr schnell = mycket stark och mycket snabb) till R i romb.

Re: R-broms / S-broms

Postat: 06 okt 2024, 08:28
av anders_w
M.a.o. är det snabbromsventilen som är den största skillnaden mellan S och SS. Eller?

Re: R-broms / S-broms

Postat: 06 okt 2024, 18:01
av Anders Järvenpää
Det handlar uppenbarligen inte om snabbromsventilen. DB föreskriver:

Nyare: "Das Kennzeichen <R> wird nur bei vorhandener Bremsstellung <R> gemäß DIN EN 14198 dem Bremsgewicht vorangesetzt. Anderenfalls erscheint die Bezeichnung R allein."

Äldre: "Der Bremsbezeichnung <R> wird dann vorangestellt, wenn es sich um eine Hochleistungsbremse nach UIC 546, Kap. II, Ziff. 2 handelt, d. h. wenn in der Bremsstellung R 150 bis 170 BrH bezogen auf die Dienstmasse und mindestens 135 BrH bezogen auf die Gesamtmasse ohne wirkenden Schnellbremsbeschleuniger erreicht werden. Beim Unter- oder Überschreiten eines dieser Werte entfällt der Rhombus um das R."

Romben tillkommer således kring R när bromsförmågan är inom vissa gränser utan fungerande snabbromsventil.

Däremot anges bromsvikten med röd färg vid fungerande snabbromsventil och annan färg vid icke-fungerande snabbromsventil.

"Die Ziffern des Bremsgewichts <R> bzw. R werden bei vorhandenem wirksamen Schnellbremsbeschleuniger in rot, bei unwirksamen bzw. nicht vorhandenem Schnellbremsbeschleuniger basaltgrau/graubraun/quarzgrau bei hellem Untergrund bzw. verkehrsweiß/lichtgrau bei dunklem Untergrund angeschrieben."

Ett exempel:
20221021_085439.jpg
20221021_085439.jpg (87.46 KiB) Visad 2327 gånger
Uppenbarligen används inte de röda bromsvikterna (vid fungerande snabbromsventil) vid bromsberäkning i Sverige.

Vad gäller den ursprungliga frågan, var S antagligen direktimport från tyskan, således S för Schnellzug. R står för Rapid såsom redan har konstaterats.

Sedan är det ingalunda så att G och P används enhetligt i Europa. På äldre vagnar kan det vara lite vad som helst beroende på land. Här i Finland är det ofta M i stället för P och T i stället för G. I Frankrike däremot M i stället för G. Det gäller att tänka efter och att tänka rätt.

Godsvagnar med Matrossowbromsar saknar omställningshandtaget för G och P eftersom de alltid har samma långsamma tillsättnings- och lossningstider (således G). De kan däremot ställas om mellan direkt lossning och gradvis lossning, men det är en annan fråga.

Re: R-broms / S-broms

Postat: 06 okt 2024, 20:01
av Martin Långström
Anders Järvenpää skrev: 06 okt 2024, 18:01 Sedan är det ingalunda så att G och P används enhetligt i Europa. På äldre vagnar kan det vara lite vad som helst beroende på land. Här i Finland är det ofta M i stället för P och T i stället för G. I Frankrike däremot M i stället för G. Det gäller att tänka efter och att tänka rätt.
För att göra det ännu svårare....

På G/P-omställare, så är normalt G till vänster och P till höger, men jag hittade vagnar med Westinghouse-broms som hade handtaget tvär om, dvs. G till höger och P till vänster, så det går inte heller alltid bara att känna åt vilket håll omställningshandtaget pekar för att veta vilket läge bromsen är i.

Re: R-broms / S-broms

Postat: 09 okt 2024, 17:54
av anders_w
Mycket intressant. Tack, Anders, Martin et al.