Anders Sandgren skrev: ↑20 nov 2024, 00:44
Enligt tidigare listor fanns 858 och 860 i lokhuset i Gistad våren 1963. Det var 858 som efter körningen Norrköping-Nässjö blev kvar i N till slopningen i januari 1964.
Enligt tramsportordern transporterades 860 från Linköping, där den mindre lyckade kallbesiktingen ägt rum, till Vislanda. Detta skedde 1963.
B5 893 skickas onekligen från Mjölby till Vislanda, men kan ju ställts upp där efter uthämtning från lokhus. Någon transportorder för 824-825 har jag inte sett, men de kan ju mycket väl ha stått i Verveln och torde å dragits till Linköping fvb.
K3 1161 fanns i slutet av 50-talet i Örsby grusgrop.Kan både 10ms och 27ms ha haft lok där? Nässjö lokstation hade lok från flera ms.
Källan till att 824, 825,858 och 893 stod i Vervelns grusgrop (något av de två lokhusen) betraktar jag som pålitlig och som har ordning på sina originalhandlingar från SJ eller Fsbr. Samma källa anger även att 858 tidigare (innan Verveln) stod i Gistad tillsammans med 860.
OBS att transporter och förflyttningar (särskilt inom Ms och distriktet) kunde ske ofta i pusslandet att finna uppställningsplats för alla beredskapslok. Utomhusuppställning undveks såvida inte slopning fanns (eller ev. nära föreskriven slopning)
860 och Nässjö är en felskrivning från min sida.
Jag avsåg
858 som vad som framkommit här (tidigare handling) blev kvar i Nässjö efter genomförd provkörning.
858 kan möjligen blivit kvar fram tills slopning och transport till Vislanda 1964-01-10. Eller så transporterades loket till Vervelns grusgrop (enl min källa) där det stod fram till senast januari 1964. Behöver inte motsägas av handling om transport från Nässjö den 10 januari 1964 till Vislanda. Transporter skedde ofta i etapper och / eller mellanlandningar särskilt vid ljumma / varma lager.
Angående 893 och transport från Mjölby till Vislanda 18/1 1964, var det som sagt inte ovanligt att ånglok i transport till skrotningsplats mellanlandade eller skedde i etapper, särskilt vid längre transporter. Att 893 transporterades från Mjölby behöver inte innebära att loket befann sig där eller mer närliggande lokhus / lokstall någon längre period.
1161 . Har inte gjort någon djupdykning i handlingar men ser att loket fördes över som beredskapslok 1957 eller 1958. Finns med på skrivelse 1958-01-25 där det som ännu ej konserverat (beredskapsreparation) tillhör 27 Ms. Uppgifter ett par år senare anger Eslöv.
Byte av Maskinsektioner / Distrikt var inte ovanliga för att distrikt / Ms skulle ha en rättvis fördelning och förutsättningar till uppställningsplatser inomhus. Det var ju en rotation av beredskapsångloken. Många slopades och många tillfördes av f.d driftånglok.
Min bild var att det ej förekom att distrikten lånade ut uppställningsplatser till varandra (få distrikt hade överskott av uppställningsplatser). Även ovanligt hamnade utanför sin Ms, men inom distriktet. I mitten av 60 talet tillkom driftdistrikten och Ms försvann.
Nässjö var kanske "special" då man hade många ånglok från flera Ms. Lokstationen ville säkert undvika att ha beredskapslok uppställda utomhus vid lokstationen.
Visar bild på numer de berömda lokhusen i Gistad resp Vervelns grp.
- Gistad lokhus (E2 905) 1972-09 foto Conny Sernfalk.jpg (74.57 KiB) Visad 772 gånger
- Verveln grp lokhus 2 1972-09-10 foto Conny Sernfalk.jpg (284.2 KiB) Visad 772 gånger