Sida 1 av 2

Första svetsade stålvagnen?

Postat: 02 dec 2024, 14:49
av Carl-Johan
Några år innan SJ gick in för svetsade stålvagnar, imponerade bland annat HNJ stålvagnar från Tyskland.
SJ 3863 blev ABo15 hos SJ. Var det bristen på bälgar som gjorde att vagnen inte blev ABo11a?
SJ 3863 AB015.jpg
SJ 3863 AB015.jpg (124.37 KiB) Visad 1361 gånger
Ur Staffan Wolters samling från ca 1960

Re: Första svetsade stålvagnen?

Postat: 02 dec 2024, 19:53
av Anders Wejryd
Jag vill minnas att vagnar med täckta övergångar/bälgar bara fanns hos SJ, GDG (BJ, GDJ, SDJ, DJ), SWB, TUN (UGJ och OKb), SäNJ och KJ samt TGOJ.

Re: Första svetsade stålvagnen?

Postat: 02 dec 2024, 20:29
av Thomas Tell
Denna f.d. NOJ-vagn stämde inte med BCo11 utan med BCo5 i inredningen. De inbyggda plattformarna hade ingen betydelse. HNJs stålvagnar fick bälgar då de stämde med Co4b.
NOJs och HNJs stålvagnar hade svetsat underrede och svetsad korg sammanfogade med nitar. De var tillverkade i Tyskland och där svetsades vagnar från 1931.
SJs ACo2c tillverkade från samma år hade svetsat tak och korgstomme och därpå nitade sidoplåtar med nedslipade skallar. Resgodsvagnen F5 från 1937 hade samma konstruktion men med synliga skallar.

Re: Första svetsade stålvagnen?

Postat: 03 dec 2024, 06:38
av BD-
Thomas Tell skrev: 02 dec 2024, 20:29
SJs ACo2c tillverkade från samma år hade svetsat tak och korgstomme och därpå nitade sidoplåtar med nedslipade skallar. Resgodsvagnen F5 från 1937 hade samma konstruktion men med synliga skallar.
Men nog var nitningen med försänkta skallar. Slipar man bort skallarna på en kullrig skalle trillar konstruktionen isär. Kanske var det så att de nitar som var något för långa fick en inte helt platt yta som efter nitningen slipades ner till att vara jämn med plåt?

Re: Första svetsade stålvagnen?

Postat: 03 dec 2024, 06:55
av BoJ
Försänkta nitar var det. Syns tydligt på bilden nedan.
https://digitaltmuseum.se/021018043947/ ... reparation

Re: Första svetsade stålvagnen?

Postat: 08 dec 2024, 15:31
av Micke Carlsson
SNJ Cox 16-19 var första svetsade vagnarna i Sverige och byggdes av Kockums, de kom året innan HNJ- och NOJ-vagnarna.Bild

Re: Första svetsade stålvagnen?

Postat: 08 dec 2024, 15:49
av BD-
Micke Carlsson skrev: 08 dec 2024, 15:31 SNJ Cox 16-19 var första svetsade vagnarna i Sverige och byggdes av Kockums, de kom året innan HNJ- och NOJ-vagnarna.Bild
Och boggierna var av Kockums typ och tillverkning.
Förmodligen konstruerade av Axel Carlquist. Han kan nog med rätta betecknas som "fadern" till lok litt A, Atlanticloket.
Hade vagnarna tak av plåt eller var det dukklätt trä?

Bild

Re: Första svetsade stålvagnen?

Postat: 09 dec 2024, 19:55
av Micke Carlsson
Så vitt jag förstår så är en del av taket (i mitten) i trä, som man kan ana på bilderna. Jag läste om detta nyligen (var?) att man inte trodde att plåten skulle hålla formen om man gjort hela taket i plåt på de tidigaste stålvagnarna från 20-30-tal.Den farhågan ansågs så småningom överdriven. Eller om man fick någon ny ide om takspantens utformning kanske.

Re: Första svetsade stålvagnen?

Postat: 17 dec 2024, 15:09
av JohanLyr
På denna bild ser det ut som plåt, från tillverkningen (bildens Identifikationsnummer JvmKAGA00500)

https://digitaltmuseum.se/021018040359/ ... me-kockums

Re: Första svetsade stålvagnen?

Postat: 17 dec 2024, 20:15
av BD-
JohanLyr skrev: 17 dec 2024, 15:09 På denna bild ser det ut som plåt, från tillverkningen (bildens Identifikationsnummer JvmKAGA00500)

https://digitaltmuseum.se/021018040359/ ... me-kockums
Bild
Detaljförstorning av taket.
Det ser ut att vara en öppning i taket samt spantjärn. Antagligen lades brädor över spantjärnen.