Fångvagn C7b 2641 - Krutbanan till Ursvik
Postat: 08 dec 2024, 21:42
Fångvagnen 2641 blev mot slutet omlitt till S11 och slopades 1961. Överfördes till Järnvägsmuseet och fanns mot slutet i Tomteboda. I samband med flytten till Gävle 1970 avyttrade och skrotade Järnvägsmuseet en del rullande material, bl.a fångvagnen och Kungavagnen från Åmmebergs järnväg. I båda fall tråkiga men logiska beslut då Järnvägsmuseets resurser då var starkt begränsade. Jag var själv inne i vagnen då och noterade bl.a. gamla inristningar av fångar. Några fotodokumentation verkar inte ha gjorts. Eller?
Det finns ett par bilder när vagnen deltog i en katastrofövning på Krutbanan (Ulriksdal - Ursvik) 1972-02-02. Skrotades den på plats?
Söker även foton från järnvägen Ulriksdal - Ursvik innan upprivning ca 1990. Åke Jannesson ledde en SJK promenad på 1970/80 talet och banan torde då ha fotograferats på den sträcka som inte var inhägnad (närmast Ursvik)
Kända foton är: Katastrofövningen 1950 med lok Ub 692 och båda ångkranarna (digitalt museum) , Foto från Soldatinstruktion 1965 utanför bergrummet i Ursvik med D lok, Katastrofövningen 1972-02-02 som anges felaktigt (?) att den genomfördes på Älvsbyn-Piteå (digitalt museum).
C:a 1971 genomfördes även en filminspelning med bl.a ånglok E 1195. Om jag förstått rätt färdigställdes aldrig filmen och har ej sänts. (Vill minnas att Johan Vinberg skrivit om detta i detta forum). Någon som var på plats då och fotograferade?
Finns det mer dokumentation? Banan inhyste även spåret till Överskottsbolaget (Bagartorp) samt trafik (?) till Stenkrossen i Ulriksdal.
Det finns ett antal trådar i detta forum som avhandlar både fångvagnar och "Krutbanan" men inget som ger svar på mina ovanstående frågor.
Det finns ett par bilder när vagnen deltog i en katastrofövning på Krutbanan (Ulriksdal - Ursvik) 1972-02-02. Skrotades den på plats?
Söker även foton från järnvägen Ulriksdal - Ursvik innan upprivning ca 1990. Åke Jannesson ledde en SJK promenad på 1970/80 talet och banan torde då ha fotograferats på den sträcka som inte var inhägnad (närmast Ursvik)
Kända foton är: Katastrofövningen 1950 med lok Ub 692 och båda ångkranarna (digitalt museum) , Foto från Soldatinstruktion 1965 utanför bergrummet i Ursvik med D lok, Katastrofövningen 1972-02-02 som anges felaktigt (?) att den genomfördes på Älvsbyn-Piteå (digitalt museum).
C:a 1971 genomfördes även en filminspelning med bl.a ånglok E 1195. Om jag förstått rätt färdigställdes aldrig filmen och har ej sänts. (Vill minnas att Johan Vinberg skrivit om detta i detta forum). Någon som var på plats då och fotograferade?
Finns det mer dokumentation? Banan inhyste även spåret till Överskottsbolaget (Bagartorp) samt trafik (?) till Stenkrossen i Ulriksdal.
Det finns ett antal trådar i detta forum som avhandlar både fångvagnar och "Krutbanan" men inget som ger svar på mina ovanstående frågor.