Sida 1 av 1
SJs tre Kielmotorvagnar.
Postat: 14 dec 2024, 21:20
av Thomas Tell
Uppgifter från Maskinbyrån till tredje distriktet som fanns/finns på Kristianstads museum.
Mbr 913/21
Skrivelse Till Dfv IIID
Ang motorvagnstrafik
Härigenom meddelas att Kgl Jvsty under gårdagen (/712-21) hos Deutsche Werke Kiel beställt tre stycken motorboggivagnar att levereras. De två första senast 3, den tredje senast 4 månader efter beställning. Vagnarna äro avsedda att användas å linjen Billesholm-Landskrona i stället för tågen 405, 400, 404, 403, 549 samt å linjen Malmö-Trelleborg i stället för tågen 360, 363, 584, 365, 586, 2023 och 367.
Stockholm 8/12 1921 Virgin
Från fler skrivelser kommer följande uppgifter.
Första motorvagnen avsänd Kiel 19/9 1922
Vagnarna provas först Malmö-Trelleborg och därefter om lämpliga Billesholm-Landskrona och Åstorp-Mölle.
Vagn 302 kommit 25/11 1922 7/1-23
Märkning enligt ritning 13489
Litt X4a/Co1 301 boggie nr 5001 o 5002
Motorvagnarna gick i tågen 363, 362, 585, 584, 365, 366, 583, 586 den 20 och 21/11-22
Tills vidare endast högst en släpvagn.
Re: SJs tre Kielmotorvagnar.
Postat: 14 dec 2024, 22:15
av Olof W
Dessa motorvagnar sattes från 30/11-1923 in i lokaltrafiken mellan Malmö och Lund. Detta för att för att vinna tillbaka den resenärer från den kraftigt ökande busstrafiken. Dessa motorvagnar gick parallellt med ordinarie Ke-dragna lokaltåg. Man lade alltså till åtta nya dubbelturer utan att dra ner på den ångloksdragna trafiken.
Dock drabbades försöket, som många andra liknande, av att tågen blev för populära. Kapaciteten i motorvagnarna räckte inte. Den 15/5 1928 var det åter enbart ånglok i trafiken.
Källa "Kring Lund C" av Gunnar Sandin. Walle & Dalles tryckeri 1999
Re: SJs tre Kielmotorvagnar.
Postat: 14 dec 2024, 22:22
av Thomas Tell
Olof W skrev: ↑14 dec 2024, 22:15
Dessa motorvagnar gick parallellt med ordinarie Ke-dragna lokaltåg. Man lade alltså till åtta nya dubbelturer utan att dra ner på den ångloksdragna trafiken.
Källa "Kring Lund C" av Gunnar Sandin. Walle & Dalles tryckeri 1999
Lokaltågen på 1920-talet var dragna av Sa-lok vilket kan ses i mitt andra inlägg för kvällen. Förslag till lokturer 1920. Ke-loken hade fullt upp med växling.
I lokaltågen kring Malmö användes de från gamla A-lok ombyggda Oc-loken. De syns på många bilder från Lund men inte ett Ke-lok på bilderna. Bild på Ke-lok med lokaltågsvagnar finns från Malmö men det kan ha varit växling av vagnar.
Re: SJs tre Kielmotorvagnar.
Postat: 15 dec 2024, 18:13
av Thomas Tell
Provkörning av motorvagnar på 7 ms 1922
21-28 samt 30-31 oktober Malmö-Höör-Malmö o Malmö-Trelleborg-Malmö
Trafik 8-21 november Malmö-Trelleborg-Malmö
Re: SJs tre Kielmotorvagnar.
Postat: 15 dec 2024, 22:02
av Thomas Tell
Mbr 891/23
T Dfv IIID
Jvsty bestämmer härmed att vid den nu planerade motorvagnstrafiken Malmö-Lund med ”Kiel”-motorvagnar släpvagn icke må under några förhållanden tillkopplas.
Stockholm 3/11 1923 Virgin
Försöksvis anordna trafik Malmö-Lund till 1/3 1924.
Re: SJs tre Kielmotorvagnar.
Postat: 16 dec 2024, 09:07
av Olof W
Thomas Tell skrev: ↑15 dec 2024, 22:02
Mbr 891/23
T Dfv IIID
Jvsty bestämmer härmed att vid den nu planerade motorvagnstrafiken Malmö-Lund med ”Kiel”-motorvagnar släpvagn icke må under några förhållanden tillkopplas.
Stockholm 3/11 1923 Virgin
Försöksvis anordna trafik Malmö-Lund till 1/3 1924.
Dock blev det enligt Sandin försök med släpvagn som utmynnade i att man införde släpvagnar i trafiken mellan Lund och Malmö.
Källa "Kring Lund C" av Gunnar Sandin. Walle & Dalles tryckeri 1999
Re: SJs tre Kielmotorvagnar.
Postat: 16 dec 2024, 12:13
av BD-
Olof W skrev: ↑16 dec 2024, 09:07
Thomas Tell skrev: ↑15 dec 2024, 22:02
Mbr 891/23
T Dfv IIID
Jvsty bestämmer härmed att vid den nu planerade motorvagnstrafiken Malmö-Lund med ”Kiel”-motorvagnar släpvagn icke må under några förhållanden tillkopplas.
Stockholm 3/11 1923 Virgin
Försöksvis anordna trafik Malmö-Lund till 1/3 1924.
Dock blev det enligt Sandin försök med släpvagn som utmynnade i att man införde släpvagnar i trafiken mellan Lund och Malmö.
Källa "Kring Lund C" av Gunnar Sandin. Walle & Dalles tryckeri 1999
Ingick kardanaxlar eller rullkedjor i kraftöverföringen?
Re: SJs tre Kielmotorvagnar.
Postat: 16 dec 2024, 13:20
av Jørgen Schwartz
BD- skrev: ↑16 dec 2024, 12:13
Olof W skrev: ↑16 dec 2024, 09:07
Thomas Tell skrev: ↑15 dec 2024, 22:02
Mbr 891/23
T Dfv IIID
Jvsty bestämmer härmed att vid den nu planerade motorvagnstrafiken Malmö-Lund med ”Kiel”-motorvagnar släpvagn icke må under några förhållanden tillkopplas.
Stockholm 3/11 1923 Virgin
Försöksvis anordna trafik Malmö-Lund till 1/3 1924.
Dock blev det enligt Sandin försök med släpvagn som utmynnade i att man införde släpvagnar i trafiken mellan Lund och Malmö.
Källa "Kring Lund C" av Gunnar Sandin. Walle & Dalles tryckeri 1999
Ingick kardanaxlar eller rullkedjor i kraftöverföringen?
Kardanaksler, akselfølge (1A)’(A1)’. Motor og gearkasse monteret midt under vognkassen på en seperat undervogn som hvilede på bogierne.
Re: SJs tre Kielmotorvagnar.
Postat: 21 dec 2024, 20:34
av Thomas Tell
Mbr 768/24
Till Dfv II o III D
Jvsty bestämmer härmed att en av de tre å IIID för närvarande tjänstgörande bensinmotorvagnarna skall via Göteborg med snaraste överföras till 6 ts i och för provtåg för utrönande av vagnens lämplighet ur tidtabellsynpunkt på linjen Tenhult-Habo. Släpvagn får icke tillkopplas motorvagnen. Van förare skall medfölja och kvarstanna så länge som erfordras för inövande av befintlig ma-personal.
Behövliga reservdelar skola medsändas.
Stockholm 27/9 1924 Granholm
Till Maskindirektören Malmö
Motorvagn 302 afgår i morgon (8/19) för egen maskin till Göteborg för vidarebefordran till Jönköping. Motorn är omändrad för bensindrift. Reservdelar medföljer vagnen.
Malmö 7/10 1924