Y-lok i Skåne 1922
Postat: 15 dec 2024, 12:21
Skrivelser från Maskinbrån till 3 distriktet 7/8 maskinsektionen med svar fanns/finns på Kristianstads museum.
16/2 1922
Till Miö 7-8 ms
Ang provkörning av lok litt Y för persontåg 516-537 Hbf-Ka-Hbf
10/2-22
Y 991, F1, BCo, C3, C3, C4.
27,6+12,5+29,4+16,0+15,7+13,8 ton ger tågvikt 115 ton
15/2-22
Y 991, F1, BCo, C3c, C3d, C4, C3d, C4.
27,6+12,2+32,4+15,7+16,6+13,5+16,4+13,8 ton ger tågvikt 148,2 ton
Loket användes nu i tågen 516-537
Sedan personalen vant sig skall loket också användas i tågen 394, 395, 390 och 393, Hbf-Ka-Åp-Ka-Hbf. Sommartid under helger och LoS bör kraftigare lok användas. Som reserv finnes en Ke. Kan vi möjligen ta vakuumapparaterna från Kd 408 och sätta på ett av Ke-loken i Hälsingborg?
Hälsingborg 15/2 1922
Jämförande prov (4 st) kol och vatten mellan lok litt Y, Ke och Sa i tågen 394 och 395 Hbf-Ka-Åp under maj.
Hälsingborg 26/6 1922
Kol per tusen bruttotonkilometer
Y 186
Ke 203
Sa 230
Resultat av prov med lok litt Y Kungsbacka-Göteborg 1911-12.
16/2 1922
Till Miö 7-8 ms
Ang provkörning av lok litt Y för persontåg 516-537 Hbf-Ka-Hbf
10/2-22
Y 991, F1, BCo, C3, C3, C4.
27,6+12,5+29,4+16,0+15,7+13,8 ton ger tågvikt 115 ton
15/2-22
Y 991, F1, BCo, C3c, C3d, C4, C3d, C4.
27,6+12,2+32,4+15,7+16,6+13,5+16,4+13,8 ton ger tågvikt 148,2 ton
Loket användes nu i tågen 516-537
Sedan personalen vant sig skall loket också användas i tågen 394, 395, 390 och 393, Hbf-Ka-Åp-Ka-Hbf. Sommartid under helger och LoS bör kraftigare lok användas. Som reserv finnes en Ke. Kan vi möjligen ta vakuumapparaterna från Kd 408 och sätta på ett av Ke-loken i Hälsingborg?
Hälsingborg 15/2 1922
Jämförande prov (4 st) kol och vatten mellan lok litt Y, Ke och Sa i tågen 394 och 395 Hbf-Ka-Åp under maj.
Hälsingborg 26/6 1922
Kol per tusen bruttotonkilometer
Y 186
Ke 203
Sa 230
Resultat av prov med lok litt Y Kungsbacka-Göteborg 1911-12.