Lokskada i tåg 11 den 26 mars 1924
Postat: 16 dec 2024, 09:21
Till dfv Malmö
Ang lokskada i tåg 11 den 26 mars 1924
Härmed får jag meddela att lok B 1383 i går måste frånkoppla tåg 11 vid Sjöholmen på grund av omfattande skador å maskinens högra sida.
Loket hade framfört tåg 34 och återkopplade i tåg 11. Straxt före ankomst till bron över Rönneån norr om Sjöholmen märkte föraren an häftig smäll från maskineriet och omedelbart därefter tog loket en kraftig överhalning åt vänster. Lokföraren nödbromsade därvid tåget så att detsamma stannade söder om bron. När missödet inträffade gingo båda loken med avstängd ånga i 90 kilometer i timmen.
Vid undersökning av loket visade det sig följande skador. I övre grenen av bakre vevstakshuvudet avbruten framför smörjkoppen, vevstaken krökt på flera ställen, bakre koppelstången krökt i S-form, koppelstångsbulten bräckt och ena skänkeln i koppelleden avryckt, exenterveven lossryckt från vevtappen och exenterstången svårt krökt, bakre fästbultarna för gejden bräckta och kolvstången krökt. Om cylindern skadats kan ännu icke avgöras.
Efter provisorisk nedkoppling infördes loket på sidospår i Sjöholmen och tåget fortsatte en timme sent (16 sent vid ankomst 1.17 vid avgång).
Trolig orsak av att först antingen kilen i vevstakhuvudet lossnat eller koppelstångsleden brustit så att bakre koppelstången fallit ned med sin främre ände.
Malmö 27 mars 1924
B 1383 gick i koppling med F1209
Lokf rapport
Loket indrogos till Sjöholmen där nedkopplat och fört som ensamt lok kl 13-15 Sjöholmen-Malmö.
Ang lokskada i tåg 11 den 26 mars 1924
Härmed får jag meddela att lok B 1383 i går måste frånkoppla tåg 11 vid Sjöholmen på grund av omfattande skador å maskinens högra sida.
Loket hade framfört tåg 34 och återkopplade i tåg 11. Straxt före ankomst till bron över Rönneån norr om Sjöholmen märkte föraren an häftig smäll från maskineriet och omedelbart därefter tog loket en kraftig överhalning åt vänster. Lokföraren nödbromsade därvid tåget så att detsamma stannade söder om bron. När missödet inträffade gingo båda loken med avstängd ånga i 90 kilometer i timmen.
Vid undersökning av loket visade det sig följande skador. I övre grenen av bakre vevstakshuvudet avbruten framför smörjkoppen, vevstaken krökt på flera ställen, bakre koppelstången krökt i S-form, koppelstångsbulten bräckt och ena skänkeln i koppelleden avryckt, exenterveven lossryckt från vevtappen och exenterstången svårt krökt, bakre fästbultarna för gejden bräckta och kolvstången krökt. Om cylindern skadats kan ännu icke avgöras.
Efter provisorisk nedkoppling infördes loket på sidospår i Sjöholmen och tåget fortsatte en timme sent (16 sent vid ankomst 1.17 vid avgång).
Trolig orsak av att först antingen kilen i vevstakhuvudet lossnat eller koppelstångsleden brustit så att bakre koppelstången fallit ned med sin främre ände.
Malmö 27 mars 1924
B 1383 gick i koppling med F1209
Lokf rapport
Loket indrogos till Sjöholmen där nedkopplat och fört som ensamt lok kl 13-15 Sjöholmen-Malmö.