De 204 loken fördelades så här.
Jag förmodar att många lok på malmbanan, 15 ms, är elektriska.
13 maskinsektionen
Boden 34 (20 stallplatser)
Haparanda 9 (4 stallplatser)
Piteå 4 (4 stallplatser)
14 maskinsektionen
Jörn 1 (6 stallplatser)
Kallholmen 5 (4 stallplatser) Skelleftehamns övre
Vännäs 48 (18 stallplatser)
Umeå 2 (4 stallplatser)
Mellansel 1 (4 stallplatser)
Örnsköldsvik 3 (3 stallplatser)
15 maskinsektionen
Luleå 52 (12 stallplatser)
Gällivare 13 (12 stallplatser)
Kiruna 32 (24 stallplatser)
I landet var flest lok stationerade i Stockholm med 105 stycken.
Därefter Malmö 72, Bollnäs SJ 62, Tomteboda 54 (ingår i Stockholm), Luleå 52, Vännäs 48, Östersund 43, Norrköping o Nässjö 37, Hallsberg 34, Boden 34, Falköping o Kiruna 32 samt Kristinehamn 30.
Uppgift om stallplatser kommer från lokstationsboken. Jag konstaterar att det fanns fler stationer med lokstall och stallplatser. De var väl understationer till de nedan. Många "stallplatser" kunde ju rymma flera lok.
Uppgifterna om antal lok finns i en skrivelse från Maskinbyrån till tredje distriktet 7 o 8 maskinsektionen som finns/fanns på regionmuseet i Kristianstad.
Första januari 1918 fanns 204 lok på femte distriktet.
-
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
- Ort: Vallentuna