Sida 1 av 1
SJ 55100 F10
Postat: 26 dec 2024, 14:38
av Carl-Johan
Fd BJ 326.

- SJ 55100 F10.jpg (109.74 KiB) Visad 825 gånger
Trots tre axlar lastade vagnen bara 6 ton. BJs tvåaxliga F9 lastade 8 ton.
Ut Staffan Wolters samlingar.
Re: SJ 55100 F10
Postat: 26 dec 2024, 16:47
av Christer Nyqvist
Var det inte så att över boggin fanns belysningsbatterier? Vagnen var alltså redan ganska tung innan resväskor och kycklinglådor lastades in.
Re: SJ 55100 F10
Postat: 26 dec 2024, 17:37
av Carl-Johan
Jag kan inte se i Str 422 att vagnen skulle ha någon speciell utrustning. Däremot kanske den urgamla boggin inte tålde mer.
Re: SJ 55100 F10
Postat: 26 dec 2024, 18:02
av Leif B
Det kanske inte var någon som tänkte på att klassa om vagnen när batteriet åkte ut?
PS Använde SJ batteribelysning med "centralbatteri" i resgodsvagnen eller förekom det bara på privatbanor?
Re: SJ 55100 F10
Postat: 26 dec 2024, 20:23
av BD-
Leif B skrev: ↑26 dec 2024, 18:02
Det kanske inte var någon som tänkte på att klassa om vagnen när batteriet åkte ut?
PS Använde SJ batteribelysning med "centralbatteri" i resgodsvagnen eller förekom det bara på privatbanor?
När SJ övertog Västkustbanorna användes centralbelysningen några år. Hur länge? Användes den aktuella vagnen, förutom på BJ, även på sträckan till Helsingborg samt till Oslo? Om inte, vad för vagnar användes på VKB och på NSB?
Re: SJ 55100 F10
Postat: 27 dec 2024, 14:08
av Anders Sandgren
BJ F2 326 som den en gång var hade 1914 ackumulatorbatteri samt vakuumkopplingar av dansk modell varför vagnen då nog kan ha gått på vkb.