Sida 1 av 2

SS linje 10 mot Ropsten

Postat: 02 jan 2025, 15:38
av Gunnar D
Bild

A25 461 + B25 987 vid Varvsgatan 2 jan 1964.

Mvh Gunnar

Re: SS linje 10 mot Ropsten

Postat: 03 jan 2025, 19:27
av Anders Sandgren
Fanns högersvängen från Varvsgatan mot Horsntull redan när linje 3 gick här eller tillkom den när linje 10 tog över slingan runt Högalidskyrkan?
10 hade ju vagnar placerade i Brännkyrka vilket nog inte 3'an hade.
Det fanns ju även infart till Heleneborgsgatan från Långholmsgatan vilket nog kunde användas för utgående vagnar.

Re: SS linje 10 mot Ropsten

Postat: 04 jan 2025, 14:35
av harald
Ja, den fanns. Så här såg det ut 1952:
Hornstull1952.jpg
Hornstull1952.jpg (52.24 KiB) Visad 989 gånger
Kurvans ändamål då var nog att kunna köra från Brännkyrkagatan mot Liljeholmen. Som man ser fanns inte spåret från Långholmsgatan till Heleneborgsgatan. Det tillkom kanske när tian övertog treans slinga.
Bilden är ett utsnitt ur en ritning som finns i sin helhet i det här inlägget:
https://forum.sparvagssallskapet.se/vie ... p?p=407102

Re: SS linje 10 mot Ropsten

Postat: 04 jan 2025, 17:13
av Gunnar D
Enligt Spårväg och Buss 9/53 skulle spåret från Långholmsg in på Heleneborgsg lägges ut i samband med Hornsplans ombyggnad 1954. Detta för att kompensera för att vändmöjligheten via Brännkyrkag då försvann. SS ville kunna vända i området från alla håll vid trafikstörningar.

/Gunnar

Re: SS linje 10 mot Ropsten

Postat: 04 jan 2025, 18:09
av harald
Fanns det någon kurva från Västerbron in på Heleneborgsgatan?

Re: SS linje 10 mot Ropsten

Postat: 04 jan 2025, 19:22
av Gunnar D
harald skrev: 04 jan 2025, 18:09 Fanns det någon kurva från Västerbron in på Heleneborgsgatan?
Det var avsikten enligt artikeln vilket nog kan skönjas på denna bild (om länken nu funkar):

https://digitaltmuseum.se/0210114648483 ... vasterbron

Re: SS linje 10 mot Ropsten

Postat: 04 jan 2025, 21:03
av Anders Sandgren
Detta spår tillkom från början när vändslingan för linje 3 förlängdes från Pålsundsgatan till Långholmsgatan 1930 men försvinner hösten 1935 när linje 4 skulle dras om till ringlinje över nyöppnade Västerbron. Revs nog därefter för att återuppstå senare.
Spåret i dåv Brännkyrkagatan (nuv Hornsbruksgatan) var vändsling för linje 10 från 1928 till 1954 då slingan på Hornsplan tillkom i samband med att södra Liljeholmsbron tillkom. Dock gick den åter ut på Hornsgatan vis Lignagatan fram till 1950 då den flyttades till Varvsgatan. Ändhållplaten låg på dåv Brännkyrkagatan (nuv Hornsbruksgatan).
Linje 3 trafikerades från 1953 med mustanger där hälften kom från Brännkyrkahallen (resten från Råsunda) varför en ingångsväxel från Brännkyrkahallen in till Heleneborgsgatan behövdes (även om nog ändhållplatsen låg på Pålsundsgatan). Växeln in från Västerbron var nog mindre använd.
Sedan är det ju också bra om man kan vända linjerna från sydväst vid Hornstull vilket man kunde göra i 10'ans gamla slinga.

Re: SS linje 10 mot Ropsten

Postat: 04 jan 2025, 22:50
av harald
Att hälften av treans mustanger stod i Brännkyrka kan förklara tidsglappet mellan att mustangerna försvann från tvåan i oktober 1952 när västra tunnelbanan öppnades så att de inte längre kunde stå i Bromma, och att de sattes in på trean 1953. Man måste bygga lite spår först och fram till oktober 1952 var spårbyggnadsresurserna upptagna med annat.

Re: SS linje 10 mot Ropsten

Postat: 05 jan 2025, 12:12
av Anders Sandgren
Mustangerna gick på linje 2 från 1948 till 1952 och var då placerade i Brommahallen. En intressant sak var att det inte fanns växel in från Tranebergsbron upp till Fredhäll (omläggningen till Västerbroplan kom när Mustangerna försvann) varför utgående vagnar från Fredhäll fick vända vid Fridhemsplan och sedan gå till Fredhäll.
Även Råsunda fick Mustanger 1953 men jag tror att Brommahallens mustanger framförallt hamnade i Enskede varifrån ett anal gick till Råsunda för att användas på linje 1 och 3. Från 1955 gick det även Råsundamustanger på linje 15 i lågtrafik efter klagomål på buller från A11/A12.

Re: SS linje 10 mot Ropsten

Postat: 05 jan 2025, 16:14
av harald
Linje 1 fick mustanger den 23 februari 1951, så de kom inte från linje 2. Det var nog anskaffandet av B25 som frigjorde motorvagnar från linjerna 4 och 10.