Flisvagn Fb-x, söker bilder
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 20 dec 2023, 19:10
Re: Flisvagn Fb-x, söker bilder
Stort tack, nu vet jag hur gavlarna var kapade, hade gärna velat veta vad som stod på märkskyltarna på vänstra luckan, någon som vet?
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 28 dec 2023, 10:48
Re: Flisvagn Fb-x, söker bilder
Historik
Oe 85327 VM Falun 1958 - Lu 1966 Fb-u 601 8508-0 1966(?) - Fb-x efter nedsågning av gavelväggar vid okänd tidpunkt för trafik i Norge.
Oe 85327 VM Falun 1958 - Lu 1966 Fb-u 601 8508-0 1966(?) - Fb-x efter nedsågning av gavelväggar vid okänd tidpunkt för trafik i Norge.
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 15 dec 2023, 11:38
Re: Flisvagn Fb-x, söker bilder
Det är 3 skyltar och på vanliga flisvagnar normaltMartin Peterson skrev: ↑28 dec 2023, 13:09 Stort tack, nu vet jag hur gavlarna var kapade, hade gärna velat veta vad som stod på märkskyltarna på vänstra luckan, någon som vet?
"Åter tom Eksjö" - plåtskylt, gul med svart text
- oläslig ??
"Lastprofil B - vit målad text på luckan
Överskriden"
- oläslig ??
Någon annan får komplettera med om det är lastnings/lossningsintruktioner - det fanns vagnar med "rakor" i botten vilka kunde kopplas med lossningsannordning på mottagarplatsen, gissningsvis är skylt 2 är instruktion lossningsutrustningen.
-
- Inlägg: 79
- Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30
Re: Flisvagn Fb-x, söker bilder
Tack för det! Jag är inte världens bästa godsvagnsexpert, så jag visste inte att Oe byggts om till Lu; jag visste dock att Grf byggts om till Lu/Fb-u.Kjell Friberg skrev: ↑28 dec 2023, 15:08 Historik
Oe 85327 VM Falun 1958 - Lu 1966 Fb-u 601 8508-0 1966(?) - Fb-x efter nedsågning av gavelväggar vid okänd tidpunkt för trafik i Norge.
Månne du har "lista" på sådana ombyggnader?
Berra
Re: Flisvagn Fb-x, söker bilder
Jag tror att det bara var 60 vagnar som byggdes om , beställningen av ombyggnaden kan man läsa i TÅG 87/10 .Kjell Friberg skrev: ↑28 dec 2023, 15:08 Historik
Oe 85327 VM Falun 1958 - Lu 1966 Fb-u 601 8508-0 1966(?) - Fb-x efter nedsågning av gavelväggar vid okänd tidpunkt för trafik i Norge.
Vagnarna byggdes om från Fb-u, och jag fattade aldrig varför det gjordes för Fb , dom som byggdes av Kockums 1959 var tillåtna i trafik till Norge och hade rullat i den trafiken till Sarpsborg i många år .
Möjligen kan Fb ha börjat blivit slitna , eller så ville man ha upp volymerna som transporterades i varje vagn då Fb-u har större rymd än Fb.
Det som gör det än märkligare är att 53 stycken Fb-x säljs till NSB 1989 plus 44 stycken Fb.
I introt till "Kurt olssons Television" så kan man studera lite Flisvagnar i bakgrunden då vissa scener faktiskt är inspelat på Sävenäs , och som extra bonus ser man en av Linjebuss bulliga ledbussar byggda av Van Hool lämna hållplatsen på bron i bakgrunden på sin väg från Partille mot Heden.
https://www.svtplay.se/video/jv7bL6K/ku ... id=jv7bL6K
M.V.H Anders.k.
Re: Flisvagn Fb-x, söker bilder
Nästan alla Fb-x såldes till NSB 1989 och fick NSB-nummer. Bara ett par blev kvar och skrotades av SJ. De hade ingen egen nummerserie hos SJ utan låg insprängda i 601 9-serien.
Ulf Diehl
Ulf Diehl