Vagnvågar var och varför? Bild på revision/ bostadsfinka.

Jan_Murberger
Inlägg: 136
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Vagnvågar var och varför? Bild på revision/ bostadsfinka.

Inlägg av Jan_Murberger »

Vad jag kan se finns bara vagnvågar på större bangårdar? Tog man in lokalgodståg med ”godtyckligt” lastade vagnar och vägde in dom för fjärren? Vilka var kriterierna för att motivera en våg? Minsta bangård med våg? Sen läste jag någonstans att reparatören bodde i en kaminuppvärmd finka. Det låter supermysigt. Bilder på en sådan? Bilder av pågående vågrevision?
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
”Baronen”
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 jan 2024, 16:04

Re: Vagnvågar var och varför? Bild på revision/ bostadsfinka.

Inlägg av ”Baronen” »

Våg fanns exempelvis i Ed och Sunne för att nämna två exempel på icke storstationer. Fler exempel finns så klart.

Hlsn.
A.Svenson
Thomas Tell
Inlägg: 154
Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
Ort: Vallentuna

Re: Vagnvågar var och varför? Bild på revision/ bostadsfinka.

Inlägg av Thomas Tell »

I Forserum mellan Jönköping och Nässjö fanns en vagnvåg.
Bilagor
Forserum 1974 728.jpg
Forserum 1974 728.jpg (343.4 KiB) Visad 1554 gånger
Ola Almquist
Inlägg: 93
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36

Re: Vagnvågar var och varför? Bild på revision/ bostadsfinka.

Inlägg av Ola Almquist »

”Baronen” skrev: 17 mar 2024, 20:18 Våg fanns exempelvis i Ed och Sunne för att nämna två exempel på icke storstationer. Fler exempel finns så klart.

Hlsn.
A.Svenson
Visst. Stationer med vagnvågar vid 1919 års slut finns angivna i Sveriges järnvägar 1921 av Carl Olofsson.
mormorsgruvan
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: Vagnvågar var och varför? Bild på revision/ bostadsfinka.

Inlägg av mormorsgruvan »

Jan_Murberger skrev: 17 mar 2024, 17:25 Vad jag kan se finns bara vagnvågar på större bangårdar?
Föreningsstationer hade oftast vagnvåg. Ett exempel på en liten föreningsstation med vagnvåg är S:t Olof. (Tyvärr har museijärnvägen där inte återuppfört vagnvågen).
Stationer med stor vagnslasttrafik hade oftast en vagnvåg. Ett exempel på en liten sådan station är Skivarps sockerbruk.
Per Ljungberg
Inlägg: 46
Blev medlem: 17 dec 2023, 11:18

Re: Vagnvågar var och varför? Bild på revision/ bostadsfinka.

Inlägg av Per Ljungberg »

Även Alingsås hade vagnvåg. Den nya godsbangården i Jönköping har/hade(?) hade en då modern vagnvåg utanför ställverkshuset. Förmodligen fanns även en vagnvåg på Jönköping C dessförinnan.
Olof W
Inlägg: 82
Blev medlem: 21 dec 2023, 20:10

Re: Vagnvågar var och varför? Bild på revision/ bostadsfinka.

Inlägg av Olof W »

Ett annat exempel på en mindre station med vagnvåg är Limhamn. Den var inte föreningsstation men hade ändå våg. Kanske för att det var mer praktiskt att väga där än i Malmö.
/Olof
Lennart Fransson
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 feb 2024, 10:26

Re: Vagnvågar var och varför? Bild på revision/ bostadsfinka.

Inlägg av Lennart Fransson »

När jag började vid SJ för snart 40 år sedan användes vågarna fortfarande. T ex Växjö, Lessebo, Emmaboda och Nybro hade våg, övriga stationer mellan Alvesta och Kalmar hade inte. Som jag minns det från den tiden användes vågarna sällan för taxering av frakten, priset var ofta bestämt i förväg, och endast vid misstanke om överlast eller kraftigt snedbelastning blev det en sväng till vågen. Däremot vägdes ofta samma vagn både tom och lastad på uppdrag av avsändare eller mottagare vid vissa godsslag, inte minst skrot.
mormorsgruvan
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: Vagnvågar var och varför? Bild på revision/ bostadsfinka.

Inlägg av mormorsgruvan »

Olof W skrev: 18 mar 2024, 17:50 Ett annat exempel på en mindre station med vagnvåg är Limhamn. Den var inte föreningsstation men hade ändå våg. Kanske för att det var mer praktiskt att väga där än i Malmö.
/Olof
Limhamn hade en omfattande vagnslasttrafik. Började dock minska på 1960-talet.
Skriv svar