Ångackumulatorlok
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46
Ångackumulatorlok
Sådana har väl funnits även i Sverige ?
Var var de tillverkade ?
Var var de tillverkade ?
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 20 dec 2023, 19:38
Re: Ångackumulatorlok
Det är mycket enkelt att googla fram svar på dessa frågor. På gamla forumet finns det åtskilliga trådar om dem, t ex https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mo ... &id=246697 . Tycks ha använts flitigt vid bl a pappersbruk och gasverk. Bland tillverkare kan nämnas Borsig och Vagn- och maskinfabriken i Falun, men det fanns säkert många fler. Ibland exploderade de, som synes i https://runeberg.org/tektid/1929a/0195.html
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46
Re: Ångackumulatorlok explosion
Hur kan ett stort företag som Borsig tillverka ett sådant dåligt lok ?
Hur bockar man normalt en pannplåt ? Vid viken temperatur ? Gör man någon värmebehandling efter ?
Förut när man gassvetsade räls så upphettades rälen efter svetsningen till vitglödgning.
----
När man tankar ett ångackumulatorlok så fyller man först pannan till 3/4 med varmt vatten. Därefter fyller man med ånga, varvid vattnet värms upp.
----
I Tyskland har det funnits ångackumulatorlok vägande 63 ton, axelföljd D och 220 hästkrafter.
Hur bockar man normalt en pannplåt ? Vid viken temperatur ? Gör man någon värmebehandling efter ?
Förut när man gassvetsade räls så upphettades rälen efter svetsningen till vitglödgning.
----
När man tankar ett ångackumulatorlok så fyller man först pannan till 3/4 med varmt vatten. Därefter fyller man med ånga, varvid vattnet värms upp.
----
I Tyskland har det funnits ångackumulatorlok vägande 63 ton, axelföljd D och 220 hästkrafter.
Re: Ångackumulatorlok explosion
Tror inte att Borsig tillverkade kupade gavlar utan köpte in dem från en tillverkare av sådana. Materialet i vanliga sådana gavlar var mjuk plåt. Bockas gaveln när plåtens temperatur är för låg kan med tiden sprickor uppstå.mormorsgruvan skrev: ↑20 mar 2024, 08:43 Hur kan ett stort företag som Borsig tillverka ett sådant dåligt lok ?
Hur bockar man normalt en pannplåt ? Vid viken temperatur ? Gör man någon värmebehandling efter ?
Förut när man gassvetsade räls så upphettades rälen efter svetsningen till vitglödgning.
----
När man tankar ett ångackumulatorlok så fyller man först pannan till 3/4 med varmt vatten. Därefter fyller man med ånga, varvid vattnet värms upp.
----
I Tyskland har det funnits ångackumulatorlok vägande 63 ton, axelföljd D och 220 hästkrafter.
-
- Inlägg: 226
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Ångackumulatorlok
Men olyckan i Värtan var väl den enda med eldlösa lok i Sverige.
Nässjö Järnvägsmuseum har väl ett bevarat från Bruzafors-Hällefors.
Även NOHAB byggde ett, ersättningsloket till Sth Gasverk där man troligen återanvände delar från det havererade.
Nässjö Järnvägsmuseum har väl ett bevarat från Bruzafors-Hällefors.
Även NOHAB byggde ett, ersättningsloket till Sth Gasverk där man troligen återanvände delar från det havererade.
-
- Inlägg: 226
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Ångackumulatorlok
Domnarvets järnverk byggde två för eget bruk också. Spårvidd 693mm. De hade fem totalt, två från Orenstein & Koppel och ett från VM Falun förutom de hembyggda.
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46
Re: Ångackumulatorlok
1. Hur många ÅNGACKUMULATORLOK finns bevarade i Tyskland ?
2. Har denna ovanliga loktyp även funnits i England/Wales ?
2. Har denna ovanliga loktyp även funnits i England/Wales ?
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 15 dec 2023, 11:41
Re: Ångackumulatorlok
Ja.mormorsgruvan skrev: ↑21 mar 2024, 09:43 2. Har denna ovanliga loktyp även funnits i England/Wales ?
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 17 dec 2023, 11:18
Re: Ångackumulatorlok
Beträffande ångackumulatorlok kan jag rekommendera boken "Feuerlose Lokomotiven" av Karl Pokschewinski från år 2000, ISBN 3-931647-10-2. Utgiven av LOKRUNDSCHAU Verlag GmbH. Historik, funktion, många bilder och tillverkningslistor mm.