TGOJ fordon synliga i Stockholmsområdet ca 1955-60?
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10
TGOJ fordon synliga i Stockholmsområdet ca 1955-60?
Jag undrar lite över vad i TGOJ-väg som man kunde få se i Stockholmstrakten kring tiden 1955-60.
Bergsmannen med Yoa104-vagnar vet jag om, och att den ibland meranvändes i SJ:s Yoa2-omlopp i riktning "Västerås" men egentligen inte mer än så, vid den här tidpunkten.
Kunde man se Bt-lok med gröna TGOJ-vagnar i Stockholm vid denna tid? Isåfall, vilken väg kom de, från "söder eller väster"? (I vilka tåg gick egentligen TGOJ Bt+psv?)
Godståg Eskilstuna-Södertälje. Vilka lok gick i dessa, var TGOJ Hg synliga där? Fanns det godståg Eskilstuna-Tomteboda eller lämnade man över i Södertälje och lät lokalgodset Södertälje-Tomteboda göra resten?
Som ni märker, jag har ingen aning. Vet någon annan bättre om detta?
Bergsmannen med Yoa104-vagnar vet jag om, och att den ibland meranvändes i SJ:s Yoa2-omlopp i riktning "Västerås" men egentligen inte mer än så, vid den här tidpunkten.
Kunde man se Bt-lok med gröna TGOJ-vagnar i Stockholm vid denna tid? Isåfall, vilken väg kom de, från "söder eller väster"? (I vilka tåg gick egentligen TGOJ Bt+psv?)
Godståg Eskilstuna-Södertälje. Vilka lok gick i dessa, var TGOJ Hg synliga där? Fanns det godståg Eskilstuna-Tomteboda eller lämnade man över i Södertälje och lät lokalgodset Södertälje-Tomteboda göra resten?
Som ni märker, jag har ingen aning. Vet någon annan bättre om detta?
-
- Inlägg: 136
- Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33
Re: TGOJ fordon synliga i Stockholmsområdet ca 1955-60?
Inte riktigt svar på din frågebeskrivning men enstaka godsvagnar tycker jag då och då dyker upp på bilder utanför TGOJ.
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10
Re: TGOJ fordon synliga i Stockholmsområdet ca 1955-60?
Sant. Jag var mest ute efter loken och om de syntes till i den trakten vid den tiden...
-
- Inlägg: 156
- Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
- Ort: Vallentuna
Re: TGOJ fordon synliga i Stockholmsområdet ca 1955-60?
Bo Hasselqvist skrev upp sammansättningar av persontåg på Stockholm C den 21 oktober 1956. Där finns sex Eskilstunatåg alla dragna av D-lok med nummer mellan 160 och 363. Vagnarna bestod av Bo13 samt trävagnar varav många tvåaxliga. Inte treaxliga som stod här tidigare.
Senast redigerad av Thomas Tell den 07 jan 2024, 10:50, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10
Re: TGOJ fordon synliga i Stockholmsområdet ca 1955-60?
Tack, ja jag hade en känsla av att det var SJ-fordon som gällde på sträckan, så pass tidigt.
SJ och TGOJ skrev något slags samutnyttjandeavtal kring fordon men då måste vi vara inne i sent 60-tal eller 70-tal. I och med detta antar jag att Bt-lok börjar synas på Cst men då är vi inne i den "brandgula epoken".
Bergsmannen med Yoa104 gick ju till Cst, och tågsättet användes enligt uppgift i forum ibland som förstärkning i Yoa2-omlopp riktning Västeråsbanan under uppehållstiden i Stockholm, detta innan samutnyttjandeavtalets tid som jag förstår det. Så den vagntypen kan ju anses belagd.
Vad TGOJ:s Ma-lok hade för sig råder ju inget tvivel om men vad höll egentligen Bt och Hg på med, utom malmtrafik? Kunde de ses alls utanför TGOJ-nätet åren kring 1960?
Hur såg egentligen godstrafiken ut på Eskilstunabanan? Ha-lok kanske? Utgick dessa tåg från Tomteboda eller Södertälje?
SJ och TGOJ skrev något slags samutnyttjandeavtal kring fordon men då måste vi vara inne i sent 60-tal eller 70-tal. I och med detta antar jag att Bt-lok börjar synas på Cst men då är vi inne i den "brandgula epoken".
Bergsmannen med Yoa104 gick ju till Cst, och tågsättet användes enligt uppgift i forum ibland som förstärkning i Yoa2-omlopp riktning Västeråsbanan under uppehållstiden i Stockholm, detta innan samutnyttjandeavtalets tid som jag förstår det. Så den vagntypen kan ju anses belagd.
Vad TGOJ:s Ma-lok hade för sig råder ju inget tvivel om men vad höll egentligen Bt och Hg på med, utom malmtrafik? Kunde de ses alls utanför TGOJ-nätet åren kring 1960?
Hur såg egentligen godstrafiken ut på Eskilstunabanan? Ha-lok kanske? Utgick dessa tåg från Tomteboda eller Södertälje?
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 15 dec 2023, 18:26
Re: TGOJ fordon synliga i Stockholmsområdet ca 1955-60?
Bodde i Nykvarn kring 1960. Minns lokalgodståg med SJ Dg-lok, växlandes på bangården.
// HH
// HH
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 16 dec 2023, 20:30
Re: TGOJ fordon synliga i Stockholmsområdet ca 1955-60?
I slutet av tiden jag bodde i Norrköping (1958-63) såg jag Bt till exempel i persontågen Norrköping-Västerås-Norrköping (när det inte var Y0a202) och i tidiga morgontåget från Flen norrut (anslutning till nattåget). Ofta med AB01, B01 eller Bo8f (TGOJ), men jag minns att det någon gång var trävagnar från Flen - förmodligen i slutet av 50-talet. Jag tyckte Bt var häftiga - som korta F-lok på boggier - snälltågslokskänsla. Då var de gröna. Bt:s stockholmsbesök kom senare, enligt min minnesbild, och då var de röda.
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10
Re: TGOJ fordon synliga i Stockholmsområdet ca 1955-60?
Tack båda två! Detta gav mig en hel del.
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 16 dec 2023, 16:59
- Ort: Linköping
Re: TGOJ fordon synliga i Stockholmsområdet ca 1955-60?
I början av 50-talet skrev SJ och TGOJ ett koordinationsavtal som reglerade användandet av fordon och personal dem emellan. Flera har skrivit om det i föregående verision av Järnvägshistoriskt Forum. Går nog att söka på det.
Hur trafiken på Södertälje-Eskilstuna med sidolinjer bedrevs i slutet av 50-talet kan du läsa ut i den här tjänstetidtabellen från 1957 som finns på SJK hemsida. Bara SJ-fordon i alla fall som dragkraft.
https://sjk.se/wp-content/uploads/bibl/ ... 7_4tsB.pdf
Ett undantag finns och det är snabbpersontågen 300 och 311 som utgörs av TGOJ Yoa104. Men det tåget hyrs in av SJ utöver koordinationsavtalet. I Stockholm används det i ”Mälardalen” Stockholm-Västerås-Örebro. Hyrs in av SJ tidtabellerna för 1957 och 1958. Bemannades av SJ personal. Lokförare från Örebro bl. a.
Annars vet jag att TGOJ material mest användes i tåg Sala-Norrköping.
Hur trafiken på Södertälje-Eskilstuna med sidolinjer bedrevs i slutet av 50-talet kan du läsa ut i den här tjänstetidtabellen från 1957 som finns på SJK hemsida. Bara SJ-fordon i alla fall som dragkraft.
https://sjk.se/wp-content/uploads/bibl/ ... 7_4tsB.pdf
Ett undantag finns och det är snabbpersontågen 300 och 311 som utgörs av TGOJ Yoa104. Men det tåget hyrs in av SJ utöver koordinationsavtalet. I Stockholm används det i ”Mälardalen” Stockholm-Västerås-Örebro. Hyrs in av SJ tidtabellerna för 1957 och 1958. Bemannades av SJ personal. Lokförare från Örebro bl. a.
Annars vet jag att TGOJ material mest användes i tåg Sala-Norrköping.
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10
Re: TGOJ fordon synliga i Stockholmsområdet ca 1955-60?
Stort tack! Den länken var till glädje, liksom söktipset.