Banöverbyggnad "granrisbanor"

Göran Kannerby
Inlägg: 82
Blev medlem: 01 jan 2024, 10:44

Re: Banöverbyggnad "granrisbanor"

Inlägg av Göran Kannerby »

JakobE skrev: 01 maj 2024, 03:59
Om man kikar på dagens bestånd med TrV-infrastruktur - var ligger det risigaste spåret med reguljär trafik? Är det typ Kil-Torsby ?
Jag skulle våga satsa en peng på att det är någon bana i system S, om nu dessa kvalar in som "reguljär trafik" (det står inte persontrafik), men jag undviker att gissa på någon, om inte annat så för att minska risken för att berörd bana stängs p g a dåligt skick.
Jan_Murberger
Inlägg: 136
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: Banöverbyggnad "granrisbanor"

Inlägg av Jan_Murberger »

Nu har du inlett med modellbygge så jag ger följande tips: Jag har huggt av slipersarna på flexräls för att få en varierande ytterlinje. Några är även ersatta med bambupinnar och repade för att se dåliga ut. Strömförsörjingen är utförd med tråd som också agerar slipers. Det var inte ovanligt med klossar.
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Eje Larsson
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 dec 2023, 16:08

Re: Banöverbyggnad "granrisbanor"

Inlägg av Eje Larsson »

Den sämsta banan med persontrafik är nog Ställdalen - Grängesberg via Silverhöjden, dvs fd TGOJ. Nedslitna skarvar, granris tätt intill spåret, kontaktakledning från 1956 och sth 70 som bitvis känns väl hög. Men nu ska den äntligen rustas för att tillsammans med fd BJ-linjen via Hörken bilda ett partiellt dubbelspår Ställdalen - Grängesberg. Det är något som vi på TiB började kämpa för 2005.
Jan_Murberger
Inlägg: 136
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: Banöverbyggnad "granrisbanor"

Inlägg av Jan_Murberger »

Det finns en del klipp på Youtube där spårläget är så dåligt att det ser ut som terrängkörning. Har ett minne av att det är inland.
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
K Lemming
Inlägg: 99
Blev medlem: 21 dec 2023, 23:31

Re: Banöverbyggnad "granrisbanor"

Inlägg av K Lemming »

Jan_Murberger skrev: 05 maj 2024, 13:46 Strömförsörjingen är utförd med tråd som också agerar slipers.
Det där får du gärna förklara.
Jan_Murberger
Inlägg: 136
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: Banöverbyggnad "granrisbanor"

Inlägg av Jan_Murberger »

K Lemming skrev: 06 maj 2024, 18:32
Jan_Murberger skrev: 05 maj 2024, 13:46 Strömförsörjingen är utförd med tråd som också agerar slipers.
Det där får du gärna förklara.
Har använt 2.5 kvadrat, tror jag. Isoleringen är borttäljd på ovansidan och helt borta under rälerna. Sen kan man gå ner i mitten och limma dit en trudelutt så ser det ut som en rundsyll. Projektet är för stunden avstannat och ballast saknas.
Bilagor
8CD4D5AB-8EFA-409E-95E1-E9E8772249AD.jpeg
8CD4D5AB-8EFA-409E-95E1-E9E8772249AD.jpeg (344.03 KiB) Visad 2464 gånger
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Dag Bonnedal
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 mar 2024, 10:31

Re: Banöverbyggnad "granrisbanor"

Inlägg av Dag Bonnedal »

Hittade Banlära från 1915 på Samlingsportalen. Informationen är ju äldsta laget och det vore ju intressant om det finns någon modernare skrift i ämnet, säg från 1950 eller så. Var 1915 det sista året Banlära gavs ut?

Här är det du letar efter: Banöverbyggnad 1948
http://www.wnj.se/arkiv/dokument/Banove ... 948_bw.pdf
Skriv svar