- x915 T23 120 Vaggeryd 10-4-71 25.JPG (149.23 KiB) Visad 1583 gånger
T23 120 med hatt i Vaggeryd - 1971 -
-
- Inlägg: 205
- Blev medlem: 23 dec 2023, 01:00
Re: T23 120 med hatt. Hyttmodell
Med sådana lutande fönster är det bra med hatt när det regnar. I Amerika klagade förarna av Krauss Maffei-loken på solinstrålningen genom de lutande fönstren. Vilken fördel antog de tyska konstruktörerna att det var med en sådan formgivning? Det kan inte ha haft något samband med fria rummet.
Har noterat att vissa TMZ-lok, som ju har en liknande lutning, fått ett tak ovanför fönstren. Finns det fler exempel på lok som fått tak?
Har noterat att vissa TMZ-lok, som ju har en liknande lutning, fått ett tak ovanför fönstren. Finns det fler exempel på lok som fått tak?
Re: T23 120 med hatt. Hyttmodell
T23 är ett exempel. Många T23 fick en genomskinlig "huv" runt sidofönstren med tak och vindruta framåt och bakåt. Den hjälpte nog inte så mycket mot solinstrålning men kanske emot regn och vind. Något som kanske är viktigare i Sverige än solen var på Southern Pacifics linjer i södra Kalifornien.
Re: T23 120 med hatt. Hyttmodell
Dessa "huvar" förekom redan på Tp loken.Olof W skrev: ↑08 maj 2024, 05:45T23 är ett exempel. Många T23 fick en genomskinlig "huv" runt sidofönstren med tak och vindruta framåt och bakåt. Den hjälpte nog inte så mycket mot solinstrålning men kanske emot regn och vind. Något som kanske är viktigare i Sverige än solen var på Southern Pacifics linjer i södra Kalifornien.
https://digitaltmuseum.se/021018122067/ ... ia?slide=0
Ett sidospår apropå "huvar", en del Y6/7/8 fick "huv" över fönstret i frontdörrarna som vindskydd åt personalen när dom gick mellan vagnarna.
Re: T23 120 med hatt i Vaggeryd - 1971 -
Ett annat exempel är T21 84 som under några år i början av 80-talet hade skärmar runt om hela taket, samt den i Hagalund obligatoriska "buren" med vindavvisare.
T21 84 på Stockholm N
T21 84 på Stockholm N