MJ-modeller gentemot de verkliga (Resgodsvagn 30-talet)

jonas_sth
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 feb 2024, 13:33

Re: MJ-modeller gentemot de verkliga (Resegodsvagn 30-talet)

Inlägg av jonas_sth »

Tack för länken med intressant läsning,

Men det nämns att alla Fo vagnarna skulle va träklädda är det verkligen riktigt?

Blev dom ombyggda och man plockade bor tak påbyggnaden....
Björn Arvidsson
Inlägg: 89
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:43

Re: MJ-modeller gentemot de verkliga (Resegodsvagn 30-talet)

Inlägg av Björn Arvidsson »

De Svenska Fo1/Fo2 hade ingen takpåbyggnad.
Alla Fo1 och Fo2 var träklädda antingen med Furu eller teak. förutom de 3 Fo2b som kom 1940 som är stålvagnar
Peter Lidskog
Inlägg: 37
Blev medlem: 15 dec 2023, 12:15

Re: MJ-modeller gentemot de verkliga (Resegodsvagn 30-talet)

Inlägg av Peter Lidskog »

Som Leif B redan påpekat;

"När det gäller Liliput så gjorde de ett antal "svenska" vagnar genom att ta modeller av tyska vagnar som de redan hade formar till och måla dem i brunt och märka med SJ-märkning. En rimlig kompromiss i modellsammanhang kan jag tycka, men man kan inte ta dessa modeller som sanningsvittnen hur det var i verkligheten."

Dessa modeller hamnar någonstans på skalan svenskliknande till rena fantasifoster.
Peter Lidskog
Portland/Örebro
Leif B
Inlägg: 115
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: MJ-modeller gentemot de verkliga (Resegodsvagn 30-talet)

Inlägg av Leif B »

Björn Arvidsson skrev: 12 maj 2024, 14:16 De Svenska Fo1/Fo2 hade ingen takpåbyggnad.
Alla Fo1 och Fo2 var träklädda antingen med Furu eller teak. förutom de 3 Fo2b som kom 1940 som är stålvagnar
Stålvagnarna Fo2b såg ut så här:
https://www.jarnvag.net/vagnguide/f2

Men det var alltså inte ens påtänkta när bilden på kontinenttåget i Lund togs.
Bertil Bengtsson
Inlägg: 79
Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30

Re: Resegodsvagn DR Pw4ü (MJ-projekt)

Inlägg av Bertil Bengtsson »

BoJ skrev: 11 maj 2024, 08:11 Hittade en bild på wikipedia över Pw4ü 05 med liknande vita rutor på dörrarna. Ser ut att bara vara ett stort A på vit ruta. Möjligen är andra rutan försedd med ett B?
Photo_PfalzB_272.jpg
Vagnen på bilden är från Pfalz, ritning 87, inte från Preussen. Det står "Pfalz.B." på dörrarna. Hos Deutsche Reichsbahn kallades den för Pw4ü-bay05 (Pfalziska statsbanorna var en del av Bayerska statsbanorna). Den trafikerade inte Sverige. Men den är väldigt snarlik de preussiska vagnarna, möjligen några dm längre!
Berra
Bertil Bengtsson
Inlägg: 79
Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30

Re: Resegodsvagn DR Pw4ü

Inlägg av Bertil Bengtsson »

Bertil Bengtsson skrev: 11 maj 2024, 08:47
jonas_sth skrev: 10 maj 2024, 10:53 Tack för svaret och fakta, jag är överallt :D

Men finns det nån förklaring till att märkningen på vagnen är övermålade vid tidpunkten... Inte så att SJ märkte om den... bör väl ändå vara grön på bilden.

Nu har jag inte letat allt för mycket efter den generel tyska utseende men vagnens sidofärg går också upp något på taket (kupan) och ut över vulster.

När du säger omlopp med Fo2 var det typ något måste.
Den gröna målningen går inte upp på taket. Det är skuggningen som ger den effekten; taken på tyska vagnarna av "generation 1928" avslutades med en tämligen lodrät kant, det finns alltså ett veck ca 7-8 cm upp på taket!

För övrigt, SJ:s vagnar Fo2 var "kopior" av motsvarande preussiska vagnar, men med annorlunda konstruktion.

Berra
Betr diskussion om tyska bagagevagnar i Sverige.
Här ett foto av gaveln på den tyska Pw4ü29. Vagnen som kom till Sverige "heter" Pw4ü28a, men är egentligen samma vagntyp som Pw4ü29. Varför det är så vet jag inte. Notera i alla fall takets avslut mot sidorna.
Pw4ie-28 x.jpg
Pw4ie-28 x.jpg (246.87 KiB) Visad 2145 gånger
En vild gissning är att färjevagnarna beställdes som Pw4ü28a ("a" för att de är en variant av Pw4ü28). Vagnarnas nummer ligger inom nummerserien för Pw4ü28. Men eftersom färjevagnarna var en variant, som måste "konstrueras", blev de kanske så försenade, att de blev byggda som Pw4ü29 istället, men med oförändrad beteckning på måttskissen. De fick färjeöglor på vagnssidornas nederdel, samt öglor på taket! Dessutom fick de inte Görlitz-boggier med 3,6 m axelavstånd, utan svanhalsboggier med 2,15 m axelavstånd. Man befarade problem med de långa boggierna på färjeklaffarna. Senare tyska färjevagnar fick dock Görlitz-boggier.

Pw4ü28
Pw4ue-28.jpg
Pw4ue-28.jpg (132.54 KiB) Visad 2145 gånger
Pw4ü29
Vagnarna i "serie" 29 blev omkonstruerade på så vis, att de blev "Austauschwagen". Därmed menas, att alla detaljer tillverkades med noggranna toleranser, så att detaljerna utan särskild anpassning skulle passa i alla vagnar. Dessutom fick sådana vagnar "hängande" sidodörrar; jämför med Pw4ü28: dörrarna vilar där nertill på hjul som löper på en skena. På Pw4ü29 hänger dörrarna i stället vid takkanten.
Pw4ue-29 80 proc.jpg
Pw4ue-29 80 proc.jpg (170.69 KiB) Visad 2145 gånger
Pw4ü28a
Pw4ue-28a.jpg
Pw4ue-28a.jpg (76.58 KiB) Visad 2145 gånger
Slutligen en jämförelse mellan de preussiska bagagevagnar som trafikerade "Kungaleden" fram till 1928-1929, och SJ:s Fo2a.
De tyska vagnarna byggdes med största säkerhet enligt ritning IIa9, som levererats från år 1907:
Pw4u pr02.jpg
Pw4u pr02.jpg (97.46 KiB) Visad 2145 gånger
Om vi antar, att de för Sverige aktuella vagnarna byggdes 1909, fick de förmodligen någon av beteckningarna Pw4ü-pr07, 07a, 09, 09a eller 09b ("pr" därför att de var preussiska). Vilka skillnader det var, vet jag inte (kanske olika belysning?). Finns det kvar noteringar om vilka vagnsnummer det var?

SJ:s Fo2a:
SJ:s vagnar förlängdes ca en meter, fördelat på de två godsutrymmena. Konduktörskupén i mitten förblev enligt de tyska normerna, men SJ skippade kupolen. Dessutom frångick SJ de tyska byggnadsprinciperna med "självbärande" träkorg.
Fo2a.jpg
Fo2a.jpg (102.41 KiB) Visad 2145 gånger
Berra
jonas_sth
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 feb 2024, 13:33

Re: MJ-modeller gentemot de verkliga (Resegodsvagn 30-talet)

Inlägg av jonas_sth »

Peter Lidskog skrev: 12 maj 2024, 16:51 Som Leif B redan påpekat;

"När det gäller Liliput så gjorde de ett antal "svenska" vagnar genom att ta modeller av tyska vagnar som de redan hade formar till och måla dem i brunt och märka med SJ-märkning. En rimlig kompromiss i modellsammanhang kan jag tycka, men man kan inte ta dessa modeller som sanningsvittnen hur det var i verkligheten."

Dessa modeller hamnar någonstans på skalan svenskliknande till rena fantasifoster.
Om inte jag missminner mig så gjordes väl Lilliput vagnar genom Wentzels hobby support, och ser man nu hur krasst med document som finns av Pw4ü-pr07 så har det kommit rätt så nära med Fo12 även om måtten inte stämmer. Som du säger så var väl det flesta mer Look a Like.

Blir inte så fel att komplettera tåget med en Pw4ü28a från Lima ändå.... Lyckades hitta en av det sista med koppelkuliss.

Sedan det nyare 30tals vagnarna som började byggas var väl mer framtagna för sträckor men elektrifiering...
Senast redigerad av jonas_sth den 14 maj 2024, 07:09, redigerad totalt 5 gång.
jonas_sth
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 feb 2024, 13:33

Re: MJ-modeller gentemot de verkliga (Resegodsvagn 30-talet)

Inlägg av jonas_sth »

Berra, tack för bilder o goda information...

Mycket intressant 8-)
jonas_sth
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 feb 2024, 13:33

Re: MJ-modeller gentemot de verkliga (Resgodsvagn 30-talet)

Inlägg av jonas_sth »

Kunde inte motstå en 28a och rätt eller fel för oss som inte bygger mässing 8-)

Bild

Känns inte som det nitade 30tals vagnarna riktigt hängde med F-ångloken innan 1937.
Bild


Kan man anta att den preussiska Pw4ü-pr inte var målad SJ brun/röd utan i några trevliga färger för den man ser i tyska permittenttåget kan väl va grön?
Bertil Bengtsson
Inlägg: 79
Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30

Re: Resegodsvagn DR Pw4ü (MJ-projekt)

Inlägg av Bertil Bengtsson »

jonas_sth skrev: 11 maj 2024, 18:39
Bild
Det här är en fantastiskt fin modell av en Pw4ü29, men med svanhalsboggier, som Pw4ü29 aldrig hade.
Men med färjehakar på taket och nere på långbalkarna blir det en mycket korrekt modell av Pw4ü28a!
Berra
Skriv svar