Betr diskussion om SJ vagn Ao2 m fl.
SJ hade inga personvagnar för trafiken till Tyskland. Det var Preussens ansvar att stå för personvagnarna. SJ stod för sovvagnarna. Postvagnarna och de kombinerade person- och bagagevagnarna delade KPEV och SJ på.
Här skiss på den tyska sovvagnen enligt ritning preussiska statsbanornas ritning Bc36:
Även Mecklenburg hade sådana vagnar, för färjetrafiken till Danmark. Korglängden är 19200 mm.
SJ:S Ao2
Korglängden är 19420 mm.
Skiss på den tyska kombinerade tredjeklass- och bagagevagnen enligt ritning Be286:
De var en variant på den vanliga C4ü-vagnen enligt ritning Ia1A. 1925 byggdes de om till att bli just sådana vagnar, skiss C4ü-pr09/25.
SJ:s CFo2
Även SJ:s vagnar hade ursprungligen i godsutrymmet en precis likadan bänk för tullklarering, som de tyska vagnarna hade.
Den tyska postvagnen (okänd ritningsbeteckning, men eventuellt DIV B):
Vagnarna ingick i en liten serie med provvagnar. Färjevagnarna var tre stycken med nummer 2704-2706. De var de enda vagnarna med just den planlösningen.
SJ:s Do2:
Berra
MJ-modeller gentemot de verkliga (Personvagnar 30-talet)
-
- Inlägg: 79
- Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 17 dec 2023, 16:24
Re: MJ-modeller gentemot de verkliga (Personvagnar 30-talet)
Bertil, tack för den fylliga informationen!
Några svenska kontinentvagnar har producerats som byggsatser.
Passande till 1907 års trafikavtal:
Ao2, första generationens plåtklädd (PERL; konverteringssats till Fleischmann art nr 5078.
Fleischmann-vagnen är aningen kort, men det blir en snygg modell.)
CFo2 (Vagnverkstaden, art nr S 004)
Till den återupptagna trafiken efter kriget:
Do5 (vagnverkstaden)
Lima har producerat en PW4ü artnr 309349 som med rätt mycket arbete, tex montering av bälgar, lackering och ny märkning möjligen kan fungera i ett kontinenttåg.
Det finns säkert mer kunskaper i ämnet. Sätter mig och väntar...
Några svenska kontinentvagnar har producerats som byggsatser.
Passande till 1907 års trafikavtal:
Ao2, första generationens plåtklädd (PERL; konverteringssats till Fleischmann art nr 5078.
Fleischmann-vagnen är aningen kort, men det blir en snygg modell.)
CFo2 (Vagnverkstaden, art nr S 004)
Till den återupptagna trafiken efter kriget:
Do5 (vagnverkstaden)
Lima har producerat en PW4ü artnr 309349 som med rätt mycket arbete, tex montering av bälgar, lackering och ny märkning möjligen kan fungera i ett kontinenttåg.
Det finns säkert mer kunskaper i ämnet. Sätter mig och väntar...
Re: MJ-modeller gentemot de verkliga (Personvagnar 30-talet)
Lars Ryderberg beskriver kort i järnvägar! 4/84 hur han snabbt byggde ett 1909 års kontinenttåg med Fleischmanns vagnar som bas. Även ritning i hel och halv nolla på Do2
LYR hänvisar till en artikel av Lars-Erik Bernström i Tåg 6.84, där mer fakta finns.
LYR hänvisar till en artikel av Lars-Erik Bernström i Tåg 6.84, där mer fakta finns.
-
- Inlägg: 49
- Blev medlem: 15 dec 2023, 13:09
Re: MJ-modeller gentemot de verkliga (Personvagnar 30-talet)
Med LYR som inspiration har jag lyckats få ihop såväl Ao2, som CFo2, ACo2 och Do2 med tyska Fleischmannvagnar som utgångspunkt. De två sistnämnda krävde dock en myckenhet sågande och filande med flera Fleischmannvagnar inblandade.
Men några alldeles äkta färdigmodeller av dessa vagnar torde inte finnas.
OBS! Man får inte glömma bort att vagnarna ska ha färjekrokar! Äldre vagnar hade betydligt fler än senare modeller, men här måste man ta fotografier till hjälp.
Men några alldeles äkta färdigmodeller av dessa vagnar torde inte finnas.
OBS! Man får inte glömma bort att vagnarna ska ha färjekrokar! Äldre vagnar hade betydligt fler än senare modeller, men här måste man ta fotografier till hjälp.
-
- Inlägg: 156
- Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
- Ort: Vallentuna
Re: MJ-modeller gentemot de verkliga (Personvagnar 30-talet)
Här en ritning från 1908 där bänken syns.Bertil Bengtsson skrev: ↑20 maj 2024, 14:50 SJ:s CFo2
CFo2.jpg
Även SJ:s vagnar hade ursprungligen i godsutrymmet en precis likadan bänk för tullklarering, som de tyska vagnarna hade.
- Bilagor
-
- Mbr 8909 CFo2.jpg (265 KiB) Visad 1534 gånger