SJ litt Ge

Ola Ahlström
Inlägg: 29
Blev medlem: 02 jan 2024, 18:09

SJ litt Ge

Inlägg av Ola Ahlström »

I samband med att den danska mj-producenten Dekas i dagarna släppte en trevlig HO modell av godsvagnen litte Ge/Gs tittade jag lite på vagnarna i diverse publikationer. Det som triggade igång mig är att Dekas även har gjort en "dansk" variant nämligen DSB LQ 45 267. Enligt Dekas katalog lånade (?) DSB in flera svenska Ge vagnar 1954 för prov och en av vagnarna var denna (bild på vagnen finns i katalogen, foto Nörrebro 1954). Samtidigt står det i texten att troligen fler vagnar lånades in under kort tid.

Mina frågor är därför som följer;

Hur många, och i så fall vilka individer, lånades in av DSB 1954?

I SJF 420 Gv från 1966 ser jag att Ge vagnar fanns med olika lastgräns i ton. Majoriteten anges för 28 ton men ett antal anges med 20,5, däribland vagnen 45 267 som bevisligen lånades ut till DSB, varför denna skillnad i lastgräns?

Ola Ahlström
Malmö
el_vikingo
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 dec 2023, 18:26

Re: SJ litt Ge

Inlägg av el_vikingo »

Jag gissar att det kan bero på olika tillåtna axeltryck?
Peter Lidskog
Inlägg: 37
Blev medlem: 15 dec 2023, 12:15

Re: SJ litt Ge

Inlägg av Peter Lidskog »

el_vikingo skrev: 09 aug 2024, 16:57 Jag gissar att det kan bero på olika tillåtna axeltryck?
Som i sin tur kan bero på olika hjulsatser?
Peter Lidskog
Portland/Örebro
Thomas Tell
Inlägg: 154
Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
Ort: Vallentuna

Re: SJ litt Ge

Inlägg av Thomas Tell »

Ola Ahlström skrev: 09 aug 2024, 10:44 I samband med att den danska mj-producenten Dekas i dagarna släppte en trevlig HO modell av godsvagnen litte Ge/Gs tittade jag lite på vagnarna i diverse publikationer. Det som triggade igång mig är att Dekas även har gjort en "dansk" variant nämligen DSB LQ 45 267. Enligt Dekas katalog lånade (?) DSB in flera svenska Ge vagnar 1954 för prov och en av vagnarna var denna (bild på vagnen finns i katalogen, foto Nörrebro 1954). Samtidigt står det i texten att troligen fler vagnar lånades in under kort tid.

Mina frågor är därför som följer;

Hur många, och i så fall vilka individer, lånades in av DSB 1954?

I SJF 420 Gv från 1966 ser jag att Ge vagnar fanns med olika lastgräns i ton. Majoriteten anges för 28 ton men ett antal anges med 20,5, däribland vagnen 45 267 som bevisligen lånades ut till DSB, varför denna skillnad i lastgräns?

Ola Ahlström
Malmö
Jag ögnade igenom str 420 från 1967 och där tyckte jag alla Ge lastade 28 ton. I 1954 års godsvagnshäfte lastade Ge 19 ton och fotot på 47166 visar på 19,5 ton 1957.
Bilagor
Ge 47166 1957.KBDB06820b.jpg
Ge 47166 1957.KBDB06820b.jpg (329.11 KiB) Visad 2724 gånger
Ola Almquist
Inlägg: 93
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36

Re: SJ litt Ge

Inlägg av Ola Almquist »

Vad jag kan se dyker vagnar med högsta lastgräns 28 ton upp 1959 i samband med leveransen av Ge fr.o.m. nummer 48026.
Thomas Tell
Inlägg: 154
Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
Ort: Vallentuna

Re: SJ litt Ge

Inlägg av Thomas Tell »

Hur är det med modellens skjutdörrar? Är de 1,8 eller 2,0 meter breda?
1954 till 1956 tillverkades 1750 Ge med 1,8 m sidoskjutdörrar. Nummer mellan 45215 och 47016
1956 till 1958 tillverkades 750 vagnar med 2 m sidoskjutdörrar. Nummer mellan 47020 och 47825
1959 till 1961 tillverkades ytterligare 1375 vagnar med 2 m skjutdörrar. Nummer mellan 48026 och 49910. De hade troligen släta väggar men jag tycker mig inte ha sett en så stor andel med sådana. Enligt en ritning hade i alla fall vagnarna 48324-35 plattväggar ("klämda plattor"?). Foto på 48297 visar plattväggar.

Sen finns en tidig ritning som säger att axelavståndet var 6,5 m men med dubbellänkar 5,7 m. Fick några vagnar dubbellänkar?
Ulf L Eriksson
Inlägg: 85
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
Ort: Luleå

Re: SJ litt Ge

Inlägg av Ulf L Eriksson »

Peter Lidskog skrev: 09 aug 2024, 19:28
el_vikingo skrev: 09 aug 2024, 16:57 Jag gissar att det kan bero på olika tillåtna axeltryck?
Som i sin tur kan bero på olika hjulsatser?
Ja, orsaken till de olika lastgränserna ligger i olika tillåtna axellaster, vilket i sin tur beror på vagnarnas olika bestyckning med hjulparstyper.

Tittar man på de publicerade bilderna på tidiga leveranser (1954-55) så ser man på det lite rudimentära lastgränsrastret att maxlasten är densamma för alla banklasserna A-C. Det betyder i klartext att vagnen har en max tillåten axellast av 16 ton. Tittar man vidare på bilderna ser man att vagnarna har lagerbox 30 vilket tillsammans med sammansatta hjulpar får tolkas som att det handlar om hjulpar typ 21A som helt följdriktigt är tillåtna för max axellast 16 ton.
Bilder på vagn 47795 har dock lagerbox 33 vilket bör innebära att hjulparet är typ 38H, ett helhjul för stax 20 ton. men likafullt är vagnen lastgränsmärkt till 19,5 ton. Till skillnad från tidigare vagnar som levererats med HiKP-broms har denna vagn nu KE-broms.

Men alla .Gs-vagnarna som tas upp i omnumreringsunderlaget för UIC-nummer 1967 har KE-broms och lastgräns 28 ton vid 90 km/tim. 24 vid "S".
1978 är instruktionerna om användningsområden för hjulpar (SJ UI 9707) beträffande .Gs att de skall ha hjulpar 38H.
Litet förvandlingsnummer från de tidiga leveranserna till sist aktuellt status för hela beståndet som sedan ärvdes av alla ombyggen kan således spåras.
Peter Lidskog
Inlägg: 37
Blev medlem: 15 dec 2023, 12:15

Re: SJ litt Ge

Inlägg av Peter Lidskog »

Ulf L Eriksson skrev: 11 aug 2024, 02:17
Peter Lidskog skrev: 09 aug 2024, 19:28
el_vikingo skrev: 09 aug 2024, 16:57 Jag gissar att det kan bero på olika tillåtna axeltryck?
Som i sin tur kan bero på olika hjulsatser?
Ja, orsaken till de olika lastgränserna ligger i olika tillåtna axellaster, vilket i sin tur beror på vagnarnas olika bestyckning med hjulparstyper.

Tittar man på de publicerade bilderna på tidiga leveranser (1954-55) så ser man på det lite rudimentära lastgränsrastret att maxlasten är densamma för alla banklasserna A-C. Det betyder i klartext att vagnen har en max tillåten axellast av 16 ton. Tittar man vidare på bilderna ser man att vagnarna har lagerbox 30 vilket tillsammans med sammansatta hjulpar får tolkas som att det handlar om hjulpar typ 21A som helt följdriktigt är tillåtna för max axellast 16 ton.
Bilder på vagn 47795 har dock lagerbox 33 vilket bör innebära att hjulparet är typ 38H, ett helhjul för stax 20 ton. men likafullt är vagnen lastgränsmärkt till 19,5 ton. Till skillnad från tidigare vagnar som levererats med HiKP-broms har denna vagn nu KE-broms.

Men alla .Gs-vagnarna som tas upp i omnumreringsunderlaget för UIC-nummer 1967 har KE-broms och lastgräns 28 ton vid 90 km/tim. 24 vid "S".
1978 är instruktionerna om användningsområden för hjulpar (SJ UI 9707) beträffande .Gs att de skall ha hjulpar 38H.
Litet förvandlingsnummer från de tidiga leveranserna till sist aktuellt status för hela beståndet som sedan ärvdes av alla ombyggen kan således spåras.
Ja det var något sådant jag misstänkte. Jag har sett ritningsuppgifter som visar på 38H för all vagnar, men de är upprättade efter UIC-numreringen. Man kan också se att vissa ritningsnummer strukits över och ändrats för hand.

Byttes även fjädrarna vid denna ombyggnad?
Peter Lidskog
Portland/Örebro
Ulf L Eriksson
Inlägg: 85
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
Ort: Luleå

Re: SJ litt Ge

Inlägg av Ulf L Eriksson »

Peter Lidskog skrev: 11 aug 2024, 08:43
Ulf L Eriksson skrev: 11 aug 2024, 02:17 ...
Litet förvandlingsnummer från de tidiga leveranserna till sist aktuellt status för hela beståndet som sedan ärvdes av alla ombyggen kan således spåras.
Ja det var något sådant jag misstänkte. Jag har sett ritningsuppgifter som visar på 38H för all vagnar, men de är upprättade efter UIC-numreringen. Man kan också se att vissa ritningsnummer strukits över och ändrats för hand.

Byttes även fjädrarna vid denna ombyggnad?
Det är väl ingen osannolik hypotes att ökningen av lastförmågan medförde byte av fjäderdimensioner. På bilder av 45216 ser den ut att ha en 7-bladig fjäder medan 47166 har en 8-bladig fjäder.
Ritningsförteckning St 323 utgåva 2 för vagnar levererade med HiKP-broms och med ett flertal uppdateringar fram till 1956 anger att hjulparstypen skall vara 38H med lagerbox 33.
Detsamma gäller även för nästa utgåva (3) som avser vagnar med KE-broms.
I vilket skede man i så fall ändrat såväl vagnar som ritningsförteckningar till ny hjulparstyp framgår inte. Det går därmed inte heller att tydligt utläsa om den angivna fjädermodellen 15.18.050 är den ursprungliga eller en följd av hjulparsuppgraderingen.

Vad man däremot rätt säkert har måst ändra på är bromsen. En ökning av tillåten bruttovikt med 25% skulle annars ha medfört en väl stor reducering av utbromsningsgraden. Det borde ha funnits/finnas en förnyad bromsberäkning som hjälp att bestämma när lastgränsen ändrades.
Peter Lidskog
Inlägg: 37
Blev medlem: 15 dec 2023, 12:15

Re: SJ litt Ge

Inlägg av Peter Lidskog »

Thomas Tell skrev: 10 aug 2024, 00:20 Hur är det med modellens skjutdörrar? Är de 1,8 eller 2,0 meter breda?
Har mätt på min modell och det är den smalare dörren, bara ett par tiondels mm ifrån skalenligt mått. Man har dessutom föredömligt valt nummer på alla modeller som motsvarar den smalare dörren.
Peter Lidskog
Portland/Örebro
Skriv svar