Det verkar som att även litt Or har funnits i lite olika utföranden. Då syftar jag enbart på den nyproducerade varianten med spännstag av plattstål. Kockums och ASJ tillverkade en variant med hylsbuffertar. Skulle behöva ritning på dessa buffertar:
https://digitaltmuseum.se/021018040714/ ... ng-kockums
Sen finns en variant med spindelbuffertar:
https://digitaltmuseum.se/021018034536/ ... 4-skaffade
Hade SJ en variant av hylsbuffert eller finns det olika varianter vid den här tiden?
Har någon ritning?
Litt Or ASJ ritning hylsbuffert? Varianter?
-
- Inlägg: 136
- Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33
Litt Or ASJ ritning hylsbuffert? Varianter?
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
-
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
- Ort: Vallentuna
Re: Litt Or ASJ ritning hylsbuffert? Varianter?
Du skriver nyproducerade men alla var väl det en gång, eller?
Så här har jag fattat NN4/NN5/Or/Orn-leveranserna till SJ.
1912-17 levererades 1705 NN4 med 600 mm plåtlämmar och bromskur,
1917 levererades 15 obromsade NN4 med 600 mm plåtlämmar.
NN4 blev Or 1921.
1922-23 levererades 40 Or med 800 mm plåtlämmar med förhöjd gavel, bromskur, tryckluftbroms och plattjärnsspännstag
1923-24 levererades 155 Or med 800 mm plåtlämmar med förhöjd gavel, tryckluftbroms och plattjärnsspännstag
1933-34 levererades 292 Or med 800 mm plåtlämmar med förhöjd gavel, tryckluftbroms, plattjärnsspännstag, hylsbuffertar och skivhjul.
Or var sedan 2207 stycken.
1917-18 leverades 100 NN5 obromsade med 600 mm plåtlämmar och rörspännstag
1917-25 levererades 385 NN5 med 600 mm plåtlämmar, bromskur och rörspännstag.
1919-20 levererades 165 NN5 med 600 mm plåtlämmar, bromskur, plattjärnsspännstag och Knorrbroms.
NN5 blev Orn med endast utåt fällbara plåtlämmar 1921
1920 levererades 25 Orn vilka beställdes som NN5. De var obromsade, hade 600 mm plåtlämmar och plattjärnsspännstag
1922-23 levererades 20 Orn med bromskur, Knorrbroms, 600 mm plåtlämmar och plattjärnsspännstag.
Orn var sedan 695 stycken. 1935 bestämdes att dessa skulle byggas om med både inåt och utåt fällbara 800 mm plåtlämmar och få litt Or.
Kan detta vara ritningen du söker?
Så här har jag fattat NN4/NN5/Or/Orn-leveranserna till SJ.
1912-17 levererades 1705 NN4 med 600 mm plåtlämmar och bromskur,
1917 levererades 15 obromsade NN4 med 600 mm plåtlämmar.
NN4 blev Or 1921.
1922-23 levererades 40 Or med 800 mm plåtlämmar med förhöjd gavel, bromskur, tryckluftbroms och plattjärnsspännstag
1923-24 levererades 155 Or med 800 mm plåtlämmar med förhöjd gavel, tryckluftbroms och plattjärnsspännstag
1933-34 levererades 292 Or med 800 mm plåtlämmar med förhöjd gavel, tryckluftbroms, plattjärnsspännstag, hylsbuffertar och skivhjul.
Or var sedan 2207 stycken.
1917-18 leverades 100 NN5 obromsade med 600 mm plåtlämmar och rörspännstag
1917-25 levererades 385 NN5 med 600 mm plåtlämmar, bromskur och rörspännstag.
1919-20 levererades 165 NN5 med 600 mm plåtlämmar, bromskur, plattjärnsspännstag och Knorrbroms.
NN5 blev Orn med endast utåt fällbara plåtlämmar 1921
1920 levererades 25 Orn vilka beställdes som NN5. De var obromsade, hade 600 mm plåtlämmar och plattjärnsspännstag
1922-23 levererades 20 Orn med bromskur, Knorrbroms, 600 mm plåtlämmar och plattjärnsspännstag.
Orn var sedan 695 stycken. 1935 bestämdes att dessa skulle byggas om med både inåt och utåt fällbara 800 mm plåtlämmar och få litt Or.
Kan detta vara ritningen du söker?
- Bilagor
-
- 16 26 85 hyls 450 1934.jpg (325.51 KiB) Visad 2106 gånger
-
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
- Ort: Luleå
Re: Litt Or ASJ ritning hylsbuffert? Varianter?
Det fanns även på den liden ett sortiment av hylsbuffertar avsedda för olika ändamål och med lite skillnader i konstruktionen. För malmvagnar fanns särskilda buffertar något kortar än för övriga godsvagnar (l=585 mm i st f 650 mm) alla med 370 mm skivdiameter. Men för Or användes alltså normala 370x650 hylsbuffertar, dock med lite olika hylslåsningsanordning (låshakar resp låsring) och fjäderelement (snäck- resp ringfjäder). Alla dessa typer hade dessbättre det yttre utseendet gemensamt så när som på skivdiametern. Det fanns även en "lätt" variant där man bantat bort 35 kg genom att minska på både inner- och ytterhylsornas diametrar med 13 resp 20 mm. Som förebild till valfritt utförande i övrigt kan man lämpligen välja standardbuffertarna 1626600 (kullrig) och 1626650 (plan). För större precision i utformningen av skivor, innerhylsor, ytterhylsor med bottenbrickor och deras hålbild (180x280 mm) finns hänvisningar i sammanställningarnas detaljförteckningar. Innerhylsan till den kullriga buffertskivan är något kortare för att kompensera för den skivans något större tjocklek än den plana.
Dåtidens buffertsortiment var ändå inte överdrivet stort i jämförelse med efterkrigstidens och det dagsaktuella sortimentet. Det dröjde ett tag innan man tvangs att introducera buffertar med styrda hylsor (icke vridbara) vilket blev en följd av att man började stympa skivorna i olika riktningar för att kunna få plats med större skivdiametrar, först och främst på personvagnar, men numera på i stort sett alla lok och godsvagnar. Dessutom utökades sortimentet för godsvagnar också något av att man så småningom införde ny standardlängd = 620 mm, likaså nymodigheten att "vända" på hylsarrangemanget, fler nya dämp- och fjädringselement (gummiskivfjädrar, gummikuddelement, hydrauliska dämpdon) och att helsmida främre hylsan ihop med skivan m.m.
Dåtidens buffertsortiment var ändå inte överdrivet stort i jämförelse med efterkrigstidens och det dagsaktuella sortimentet. Det dröjde ett tag innan man tvangs att introducera buffertar med styrda hylsor (icke vridbara) vilket blev en följd av att man började stympa skivorna i olika riktningar för att kunna få plats med större skivdiametrar, först och främst på personvagnar, men numera på i stort sett alla lok och godsvagnar. Dessutom utökades sortimentet för godsvagnar också något av att man så småningom införde ny standardlängd = 620 mm, likaså nymodigheten att "vända" på hylsarrangemanget, fler nya dämp- och fjädringselement (gummiskivfjädrar, gummikuddelement, hydrauliska dämpdon) och att helsmida främre hylsan ihop med skivan m.m.
-
- Inlägg: 136
- Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33
Re: Litt Or ASJ ritning hylsbuffert? Varianter?
Är då ritningen ovan korrekt, förutom att jag ska minska skivtallrikens diameter? Vagnarna ska efterlikna utförandet vid leverans och så långt in i tiden som möjligt,Ulf L Eriksson skrev: ↑28 jun 2024, 02:05 Det fanns även på den liden ett sortiment av hylsbuffertar avsedda för olika ändamål och med lite skillnader i konstruktionen. För malmvagnar fanns särskilda buffertar något kortar än för övriga godsvagnar (l=585 mm i st f 650 mm) alla med 370 mm skivdiameter. Men för Or användes alltså normala 370x650 hylsbuffertar, dock med lite olika hylslåsningsanordning (låshakar resp låsring) och fjäderelement (snäck- resp ringfjäder). Alla dessa typer hade dessbättre det yttre utseendet gemensamt så när som på skivdiametern. Det fanns även en "lätt" variant där man bantat bort 35 kg genom att minska på både inner- och ytterhylsornas diametrar med 13 resp 20 mm. Som förebild till valfritt utförande i övrigt kan man lämpligen välja standardbuffertarna 1626600 (kullrig) och 1626650 (plan). För större precision i utformningen av skivor, innerhylsor, ytterhylsor med bottenbrickor och deras hålbild (180x280 mm) finns hänvisningar i sammanställningarnas detaljförteckningar. Innerhylsan till den kullriga buffertskivan är något kortare för att kompensera för den skivans något större tjocklek än den plana.
Dåtidens buffertsortiment var ändå inte överdrivet stort i jämförelse med efterkrigstidens och det dagsaktuella sortimentet. Det dröjde ett tag innan man tvangs att introducera buffertar med styrda hylsor (icke vridbara) vilket blev en följd av att man började stympa skivorna i olika riktningar för att kunna få plats med större skivdiametrar, först och främst på personvagnar, men numera på i stort sett alla lok och godsvagnar. Dessutom utökades sortimentet för godsvagnar också något av att man så småningom införde ny standardlängd = 620 mm, likaså nymodigheten att "vända" på hylsarrangemanget, fler nya dämp- och fjädringselement (gummiskivfjädrar, gummikuddelement, hydrauliska dämpdon) och att helsmida främre hylsan ihop med skivan m.m.
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
-
- Inlägg: 136
- Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33
Re: Litt Or ASJ ritning hylsbuffert? Varianter?
Thomas Tell skrev:
1922-23 levererades 40 Or med 800 mm plåtlämmar med förhöjd gavel, bromskur, tryckluftbroms och plattjärnsspännstag
1923-24 levererades 155 Or med 800 mm plåtlämmar med förhöjd gavel, tryckluftbroms och plattjärnsspännstag
FÖLJDFRÅGA (från mig): Kan de här ha varit med spindelbuffert?
1933-34 levererades 292 Or med 800 mm plåtlämmar med förhöjd gavel, tryckluftbroms, plattjärnsspännstag, hylsbuffertar och skivhjul.
Or var sedan 2207 stycken.
Jag har inte vetat att Or har levererats med bromskur. Fick de senare bromsplattform tro? Verkar ha varit en lite ovanlig vagn men det är ju inte helt sällan dom dom är representerade på en modelljärnväg.
Med nyproducerade menade jag de senast producerade, 1933-34.
1922-23 levererades 40 Or med 800 mm plåtlämmar med förhöjd gavel, bromskur, tryckluftbroms och plattjärnsspännstag
1923-24 levererades 155 Or med 800 mm plåtlämmar med förhöjd gavel, tryckluftbroms och plattjärnsspännstag
FÖLJDFRÅGA (från mig): Kan de här ha varit med spindelbuffert?
1933-34 levererades 292 Or med 800 mm plåtlämmar med förhöjd gavel, tryckluftbroms, plattjärnsspännstag, hylsbuffertar och skivhjul.
Or var sedan 2207 stycken.
Jag har inte vetat att Or har levererats med bromskur. Fick de senare bromsplattform tro? Verkar ha varit en lite ovanlig vagn men det är ju inte helt sällan dom dom är representerade på en modelljärnväg.
Med nyproducerade menade jag de senast producerade, 1933-34.
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se