Elloket Du 109, som finns i Kristianstad hos oss i MfÖSJ, fyller 100 år 2025. Vi har planer på att loket givetvis ska rulla under året, men funderar också på vilket datum loket rullade ut från tillverkning.
Är det någon som vet var man kan ta reda på det datumet? Jag tänker mig att det borde finnas i ASEAs gamla arkiv, men frågan är var det arkivet finns? Kanske Riksarkivet?
Hälsningar
Olof, ordförande MfÖSJ
Elloket Du 109
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 22 dec 2023, 11:08
Re: Elloket Du 109
13 november 1925 anges som tillverkningsdatum i boken "D-loksfamiljen" av Frank Edgar och Ulf Smedbo från 2023 som är en uppdaterad version av Lennart Wretmans "D-lokens historia" från 1987.
Källan uppges vara Asea.
Källan uppges vara Asea.
Re: Elloket Du 109
En 'sekundär' SJ-källa kan vara de revisionskort som fördes vid verkstäderna. Såvitt mig bekant blev dessa tillvaratagna 'en gång i tiden' (80/90-talet?), men var de finns idag känner jag inte till.
-
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
- Ort: Vallentuna
Re: Elloket Du 109
Du 109 på Kristianstad C kring 1970.
- Bilagor
-
- Kristianstad 1970c Du 109 923.jpg (331.42 KiB) Visad 3628 gånger
Re: Elloket Du 109
Här med syster i Ockelbo 2006.
-
- Inlägg: 226
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Elloket Du 109
Hur är det med gångbryggorna? På provturen hade inte 101 dylik, men på en bild från 1934 har den det.Idag har den det.
109 har brygga 1970 men inte idag. 109 har tyfon och kan nog avse ett 20-talslok under slutet av sin karriär med bibehållen och nyrustad träkorg. Men varför togs bryggorna bort? Dörren är väl inte heller öppningsbar.
109 har brygga 1970 men inte idag. 109 har tyfon och kan nog avse ett 20-talslok under slutet av sin karriär med bibehållen och nyrustad träkorg. Men varför togs bryggorna bort? Dörren är väl inte heller öppningsbar.
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 17 dec 2023, 11:18
Re: Elloket Du 109
Eftersom anledningen till att det fanns dörrar och övergångsbryggor inte fanns kvar tog man bort bryggorna och permanentstängde dörrarna då det förekom att det drog in från otäta dörrar. Anledningen till dörren var att biträdet, som fanns då, skulle kunna gå över till ett tillkopplat men obemannat lok som transporterades i tåget. Där skulle han kunna, under drift, kontrollera att allt var ok med transportloket.